Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
NASA Curiosity: tak se dnes jezdí na Marsu
6.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Provoz nám začíná malinko houstnout také na vedlejší planetě. Nově na ní zaparkoval další vesmírný poutník jménem Curiosity.
Auta přecpaná elektronikou, která jsou schopná samostatně rozhodovat a konat za řidiče, případně rovnou převzít ovládání, nás (snad z pochopitelných důvodů) obvykle netěší, jenže jako všude jinde i zde existují nějaké výjimky. Jednou z nich je nový stroj Curiosity (anglicky zvídavost), který dnes před půl osmou ráno středoevropského času přistál na Marsu.
Patrně jste se ze spousty zdrojů dozvěděli, jak náročný sedmiminutový přistávací manévr musela zvládnout sonda nesoucí robotický vůz poté, co letěla osm a půl měsíce na vzdálenost 566 milionu kilometrů. My se ale zaměříme spíše na to, co bude nejbližší zhruba dva roky jezdit po povrchu Marsu.
Obrázky a animace z akce jen málo napoví o tom, jak velkým nebo malým vozidlem Curiosity je. Abyste si snáze udělali obrázek o jeho rozměrech, nabízíme několik fotek z testování na Zemi. Z nich je vidět, že oproti svým předchůdcům Pathfinder, Spirit a Opportunity tentokrát skutečně nevypadá jako rádiem ovládaná hračka, ačkoli čistě technicky se změnily pouze rozměry a výbava.
Curiosity je elektromobil poháněný šesti elektromotory umístěnými v kolech, které čerpají elektrickou energii z radioizotopového termoelektrického generátoru využívajícího rozpad plutonia 238. Celková hmotnost mobilního robota je 900 kg, přičemž desítka vědeckých přístrojů váží 84 kilogramů.
Nejvyšší rychlost Curiosity je 90 metrů za hodinu a akční rádius by měl být kolem dvaceti kilometrů. Komunikaci se Zemí zajišťují tři antény, vysílač a přijímač pracující v kmitočtovém pásmu X (zde přibližně 400 MHz) a radiostanice UHF. Kvůli vzdálenosti planet vzniká mezi řídicím centrem a Marsem časové opoždění 13 minut a 46 sekund, i když to vzhledem ke vzájemnému pohybu planet nezůstane konstantní.
Řízení Curiosity přebírají další čtyři elektromotory natáčející přední a zadní kola v libovolném vzájemném úhlu, takže rover je schopen otočit se na místě o 360 stupňů. Abychom měli na Marsu přiměřený rozhled důležitý k detekci okolí, navigaci ale také pořizování vědeckých záběrů, robot dostal celkem sedmnáct kamer. Čtyři páry takzvaných HazCams (Hazard Avoidance Cameras) se starají o stereoskopické rozpoznávání a monitorování překážek a dva páry navigačních NavCams přímo o dohled nad jízdou.
Automobilu nechybí kromě spousty různých rentgenových analyzátorů nebo meteorologické stanice ani robotické rameno s trojicí kloubů, otočným univerzálním držákem na konci schopným pojmout různé nástroje a dosahem až 2,2 metru. Samotná délka téměř tunového stroje činí tři metry, a pokud jste neviděli jeho přistání na lanách zavěšených na sondě připomínající raketový jeřáb, podívejte se na přiložené video.















Curiosity má za sebou 566 milionů kilometrů a sedmiminutový náročný sestup. První zkušební záběr ale potvrdil, že téměř tunový vůz je na místě
Zdroj: NASA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva