Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ne všude chtějí politici elektromobily nařídit, tady vymysleli zákon, který jde přímo proti nim
6.6.2022 | Petr Prokopec
Přijde nám to jako opačný extrém podobné zatvrzelosti, je ale pozoruhodné vidět, že něco takového je vůbec možné. Cílem je prý narovnat prostředí a ukázat, že dobíjení zdarma pro některé ve výsledku není zadarmo pro nikoho.
Není obědu zdarma, říká jedna stará moudrost. Pokud vám tedy někdo něco nabízí bez placení, je jasné, že za to dříve či později, přímo či nepřímo vy nebo někdo jiný zaplatit bude muset. Nabídky všemožných produktů a služeb nabízených s nulovou cenou jsou nejčastěji marketingovým nástrojem majícím vás přimět současně či později nakoupit něco za plnou cenu, získat si vaši dlouhodobou přízeň, přimět vás říci o nabídce firmy dalším, cokoli takového.
Není na tom automaticky nic špatného, jen je třeba uvědomovat si věc ve všech souvislostech - někdo onen „oběd” zkátka zaplatit musí. Platí to i v případě dobíjení elektromobilů „zdarma”, které je dnes nabízeno mnohými subjekty, ať už jde o restaurace či třeba obchodní centra. I v tomto za „plnou nádrž“ přímo nic neplatíte, cena takového dobíjení se ale promítne do cen toho, co si koupíte vy či ostatní. Asi s tím nemáme problém, je to prostě běžný marketingový nástroj mající přilákat zákazníky z řad majitelů elektroaut a podpořit „zelenou” image té či oné firmy. Některým ale takový postup přijde diskriminační, neboť za současného stavu věcí je jasné, že podobné dobíjení platí hlavně majitelé spalovacích aut, kteří z něj nic nemají.
Přesně to trápí politiky v hraničně spíše republikánské Severní Karolíně v USA, kteří rozhodně nepatří mezi podporovatele elektrické mobility. Přišli tak s novým návrhem zákona, který má podle nich prostředí narovnat. Firmám, které bezplatné dobíjení nabízí, by nařídil, aby na každou účtenku vytiskli informaci o ceně elektrické energie, kterou daný zákazník musel nepřímo zaplatit za dobíjení aut u provozovny. Majitelé spalovacích aut by tak viděli černé na bílém, kolik přispěli vlastníkům elektromobilů na jejich provoz.
Pokud tento zákon bude přijat, očekává se, že tento marketingový nástroj značně omezí, ne-li zcela zahubí. Lidé budou zvlášť nyní citliví na to, že na účtence mají byť jen pár centů za „tankování” někoho jiného. A i když někteří namítají, že omezení půjde obejít tak, že dobíjení nebude zcela zdarma, ale jen za 1 cent, pořád je to klacek pod kola elektrických aut - jakmile musí zákazník cokoli platit, řešit technický způsob úhrady atp., je to odrazující bez ohledu na to, zda jde o cent nebo dolar.
Politici se navíc rozhodli nezůstat pouze u tohoto způsobu narovnání. Zároveň požadují, že pokud někdo bude nabízet elektrickou energii zdarma, musí nabízet také tankování benzinu či motorové nafty zdarma. To už by byla poslední rána.
I když proti umělému zvýhodňování elektromobilů brojíme, tohle je podle nás popravdě trochu nesmysl jdoucí za naše přesvědčení o svobodném trhu. Pokud se někdo sám a bez dotací rozhodne takto lákat některé zákazníky na účet všech, je to jeho rozhodnutí a každý klient má právo se rozhodnout, zda jej za takových podmínek zachová přízeň, nebo dá přednos někomu jinému. Kdyby bylo nutné takto vykazovat všechny náklady na podobné výhody pro zákazníky, kde to skončí? Káva zdarma, toaleta zdarma, internet zdarma... Nic není reálně zdarma a účet za cokoli by musel mít kilometr.
Přesto je pozoruhodné, že takto smýšlející politici někde existují a mají v zastupitelských orgánech takový hlas, aby byl brán vážně. V Evropě o takových snad ani nevíme, přijít s podobným nápadem by se rovnalo politické sebevraždě.



V Severní Karolíně chtějí zkomplikovat dobíjení elektromobilů zdarma, dle zákonodárců tím dochází na diskriminaci majitelů spalovacích aut. Bojovat zrovna proti tomu ale snad není nutné, existují mnohem důležitější fronty. Ilustrační foto: Ionity
Zdroj: Clean Technica
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 5 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Mercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
před 3 hodinamiUniklé e-maily ukazují, jak zoufalé kroky musí Nissan podnikat, aby se vyhnul totálnímu kolapsu
před 4 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 5 hodinamiPotopená obří loď zapálená podle všeho elektromobily pohřbila na dně oceánu auta za miliardy. A účet za celé fiasko dál roste
před 6 hodinamiOjetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva