Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejstarší registrované auto v Německu opět prošlo technickou, zvládá to už skoro 130 let
25.4.2023 | Petr Prokopec
Ptáte se, jak dlouho půjde udržovat v provozu dnešní spalovací vozy po nechtěné „elektrické revoluci”? Tady máte jednu z možných odpovědí. Devětadevadesátý kus Benzu Victoria sjel z montážní linky již v roce 1894.
Před dvěma lety Mercedes-Benz oznámil, že na sklonku této dekády bude prodávat už jen elektrická auta. Celá věc má nicméně jeden háček - třícípá hvězda dodala, že se tak stane pouze na trzích, kde to situace na trhu dovolí. Znamená to tedy, že i po roce 2030 bude značka produkovat spalovací jednotky a vozy jimi osazené. Kolika z nich se nicméně dočkáme v Evropě, je ve hvězdách. Již nyní totiž automobilka na starém kontinentu nenabízí motorizace, které lze pořídit třeba v novém světě, a dá se očekávat, že trhy EU budou těmi prvními, kde spalovací modely už nekoupíte.
Uvážíme-li, kolik příznivců Mercedesů si pravidelně na poslední chvíli kupuje poslední osmi- nebo šestiválcové modely s tím, jak mizí z nabídek, lze očekávat, že to samé se stane před úplným koncem benzinů a dieselů. A na mysl se vkrádá otázka, jak dlouho budou dotyční schopni udržet taková auta při životě. Auto na fotkách níže dává jednu z možných odpovědí.
Včera totiž na technickou kontrolu v Německu zamířil Benz Victoria. Tedy vůz, který německá automobilka vyráběla v letech 1893 až 1900. Konkrétně šlo o devětadevadesátý vyrobený exemplář, který spatřil světlo světa v roce 1894. Za pár měsíců tedy oslaví své již sto třicáté narozeniny, přesto inspekcí společnosti TÜV Nord v Einbecku v Dolním Sasku prošel bez ztráty květinky. Znamená to tedy, že může i v následujících dvou letech na veřejné silnice, byť to má svá specifika.
Victoria je totiž bezpečně nejstarším v provozu registrovaným vozem v Německu. Aby nebyla nikterak narušena historická hodnota, nadále vozí jen prvky, které jí před více než stoletím nadělil Karl Benz. O pohon se tedy stará třílitrový jednoválcový motor, se kterým je možné dosáhnout maximálního tempa 30 km/h. O řízení se namísto klasického volantu stará táhlo spojené s přední nápravou, přičemž vůz si každých 100 kilometrů řekl o 21 litrů benzinu a 150 litrů vody.
Kvůli ztrátovému vodnímu chlazení je totiž třeba neustále doplňovat chladicí kapalinu. V případě zatáčení pak musíte dát signál manuálním ukazatelem připomínajícím lopatku. A aby toho nebylo málo, má Victoria povolený jen provoz v průběhu dne - v předních světlech se totiž nachází svíčky. Protože jde o auto neskutečné hodnoty, nejspíše by s ním nikdo nevyrážel na divoké projížďky i s moderními lampami.
Victoria přitom patří muzeu PS.Speicher, které se nachází v Einbecku. K technické kontrole jej stejně jako před dvěma lety i před čtyřmi přivezl zakladatel muzea Karl-Heinz Rehkopf. A ani tentokrát si na slavnostní událost neopomněl obléknout historický kostým. Následně pak dodal, že i když Victoria většinu času stojí pod střechou, na její údržbu dochází pravidelně po celý rok.
Rehkopf proto předpokládá, že za dva roky zamíří na STK znovu. Bude se tím ovšem Mercedes pyšnit, nebo to automobilka přejde mlčením stejně jako nyní? To nejspíše bude záviset i na vývoji jejího elektrického programu. Ten bude nicméně v míře, v jakou značka doufá, uspívat jen stěží. Aktuálně je totiž nejlevnějším bateriovým zástupcem třícípé hvězdy EQA 250 startující na 1 370 930 Kč. Není tak divu, že registrace nejsou zrovna enormní - letos automobilka prodala po celé Evropě jen 3 579 vozů.
My pak už jen dodáme, že model Victoria se nachází i v Národním technickém muzeu v Praze. Jde dokonce o ještě starší exemplář s pořadovým číslem 76, který byl vyroben již v roce 1893. Jak moc je provozuschopný, se již budete muset zeptat příslušných zaměstnanců, registrací pro běžný provoz ale zcela jistě nedisponuje. Možná inspirace pro české kolegy pana Rehkopfa?



Karl-Heinz Rehkopf osobně i se svou ženou Gabriele zamířil s Benzem Victoria v roce 2019 na technickou. Předloni to zvládl též a i tou letošní vůz prošel bez ztráty květinky. Foto: TÜV Nord, tiskové materiály
Zdroj: TÜV Nord
Bleskovky
Muž se zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
před 8 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
Nejnovější články
Jediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
před 2 hodinamiAmerické prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
před 3 hodinamiDědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
před 5 hodinamiMalá elektrická Honda byla takové fiasko, že skončila po čtyřech letech, proto značka přichází s další
před 6 hodinamiAudi po letošním roce už nikdy nebudou vypadat stejně, šéf se snaží umlčet kritické hlasy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 16:03 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 14:00 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch