Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti, Zajímavosti > Článek
Největší auta světa? Na silnici je nepotkáte
29.5.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Šířka bezmála 9 metrů, délka 14,5 metru a výška 7,4 metru - to jsou rozměry největších automobilů na naší planetě, které bez nákladu váží 230 tun a na své korbě uvezou náklad o velikosti tenisového kurtu vyhloubeného do 12 metrů.
Představa, že byste tyto stavební stroje posadili na tříproudovou dálnici a odstranili všechny mosty, návěstidla a mýtné brány, by mohla přispět k tomu, abyste je mohli spatřit v běžném provozu. V běžném životě to znamená, že jejich velikost umožňuje využití pouze v nejrozlehlejších povrchových dolech planety. Jenže i tam, v podivném prostředí bez jakékoli možnosti porovnání s reálným světem, vypadají obrovsky stejně jako jejich pořizovací cena kolem 80 milionů korun.
Jejich nakládací prostor je kapitolou samou pro sebe. Ocelová korba váží padesát tun a lze ji dozadu sklopit do úhlu 45 stupňů během půl minuty. Z hlediska praktičnosti je na tom nejlépe Liebherr T282B, který uveze naráz až čtyři stovky tun nákladu. Konkurenti se rovněž snaží. Komatsu a Caterpillar produkují stroje podobné velikosti, nicméně Komatsu 930E-3 uveze 290 tun a Caterpillar 797B 345 tun. Čtvrtým monstrem v našem výběru je damper firmy Terex s označením MT 6300AC, který uveze také 400 tun.
O pohon těchto drobečků se starají přeplňované vidlicové motory s objemem kolem 90 litrů. A spotřeba? Do nádrží těchto aut se vejde 4,5 tisíce litrů paliva, které v průměru vydrží dvě směny, tedy 24 hodin. K naftě připočtěte dodatečné náklady na obutí (sada pneumatik vyjde na zhruba čtyři miliony korun a je potřeba ji měnit po každých 5 až 7 tisících hodin). Vývoj speciálního obutí pro tato monstra měla na starosti firma Michelin. Její obří pneumatika 59/80R63 XDR, která měří v průměru 4,03 metrů a na šířku 1,50 metru, váží více než 5 tun a maximální hmotnost připadající na jedinou pneu činí více než 100 tun. Michelin 59/80R63 XDR obsahuje 890 kilogramů oceli, tedy dost na to, aby se z ní vyrobily dva malé vozy. Kromě oceli obsahuje i 3850 kilogramů gumy, což by vystačilo na výrobu 600 kusů pneumatik pro osobní automobily.








Caterpillar 797B
Motor: vidlicový vznětový dvacetičtyřválec Zdvihový objem: 117 000 cm3 Největší výkon: 3550 koní Pohotovostní hmotnost: 307 tun Užitečná hmotnost: 380 tun
Komatsu 930E
Motor: vidlicový vznětový osmnáctiválec Zdvihový objem: 78 000 cm3 Největší výkon: 3500 koní Pohotovostní hmotnost: 235 tun Užitečná hmotnost: 320 tun
Liebherr T 282B
Motor: vidlicový vznětový dvacetiválec Zdvihový objem: 90 000 cm3 Největší výkon: 3650 koní Pohotovostní hmotnost: 252 tun Užitečná hmotnost: 400 tun
Terex MT 6300AC
Motor: vidlicový vznětový dvacetiválec Zdvihový objem: 90 000 cm3 Největší výkon: 3750 koní Pohotovostní hmotnost: 260 tun Užitečná hmotnost: 400 tun
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 2 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva