Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo najel s vzácným Porsche 167 tisíc km, teď ho prodává skoro za 24 milionů korun
2.4.2022 | Petr Prokopec
Vzniklo v pouhých 292 kusech a platí za jeden z absolutních vrcholů existence automobilky Porsche. Přesto s ním někdo pravidelně jezdil a ani tak nepozbylo mnoho na své vysoké hodnotě.
Porsche 959 je jednou z největších automobilových legend vůbec. Porsche jeho vývoj odstartovala již v roce 1981 s cílem postavit soutěžní prototyp zaměřený na rallyové závody slavné skupiny B. I když tato kategorie byla s ohledem na bezpečnost zrušena až v roce 1986, automobilka nedotáhla vývoj tak daleko, aby do ní model 959 stihl zasáhnout. Přesto se Porsche rozhodlo, že projekt dotáhne do konce, a to alespoň v podobě silniční varianty. Podobnou strategii pak ostatně automobilka uplatnila také u závoďáku určeného pro Le Mans, ze kterého se nakonec vyklubala Carrera GT.
Zpět ale k devět-pět-devítce, která nakonec v letech 1986 až 1993 vznikla v pouhých 292 kusech. Značka pak na pomezí roku 1993 vyrobila ještě osm dalších exemplářů, a to z náhradních dílů, které měla na skladech. Mimo to pak ještě vyrukovala s devětadvacetikusovou sérií 959 S, jenž byla určena zejména pro Spojené státy. I v jejím případě přitom došlo na implementaci 2,8litrového plochého šestiválce, jeho výkon však díky vyššímu plnícímu tlaku turbodmychadel vzrostl ze 450 koní na 515. Maximálka se tak posunula na 339 km/h.
My nicméně nyní zůstaneme u původního provedení, neboť k mání je jeden kousek z roku 1988. Vyveden byl ve specifikaci Komfort, pročež nabízí více pohodlí než druhá dostupná úroveň Sport. Nejspíše právě to byl důvod, proč dosavadní majitelé neváhali usadit se za volant při každé vhodné příležitosti. Kupé tak má najeto nemalých 167 190 kilometrů, což je u takového vozu opravdu hodně. Na druhou stranu, i bohatí sběratelé dříve v ikonických modelech především jezdili, než aby je považovali za garážovou investici.
Jako první za volant usedl původní vlastník ze Stuttgartu, u kterého Porsche lakované ikonickou červenou barvou Guards Red strávilo většinu života. V roce 2008 prošlo výraznou renovací a krátce na to zamířilo na Nový Zéland. Odtud se nicméně v roce 2017 vrátilo, neboť jej v aukci pořídil nový majitel ze Švýcarska. Právě ten jej nyní nabídl k prodeji, a to v opravdu špičkovém stavu. Za ten vůz vděčí i péči společnosti Meca Components, která si za ni před čtyřmi lety naúčtovala 160 000 Eur (cca 3,9 milionu Kč).
I to je ve výsledku důvod, proč je německá ikona k mání za nemalých 995 tisíc švýcarských franků (asi 23,8 milionu Kč). Za tyto peníze souběžně s vozem získáváte také sadu nářadí, stejně jako dobovou literaturu a uživatelskou příručku. Asi největší radost nicméně budete mít z moderního audio systému s navigací, který pochází z kolekce Porsche Classic a nainstalovala jej sama automobilka. I se čtyřiatřicetiletým vozem tedy budete moci propojit svůj mobilní telefon, což hodnotu přes neoriginalitu spíše umocňuje.
Lze pak už jen dodat, že nebýt vyššího nájezdu, nebyla by tato devět-pět-devítka k mání tak „levně“. Minulý rok se totiž exemplář s pouhými 961 kilometry na tachometru prodal za neskutečných 1 973 750 CHF (cca 47,2 milionu Kč). Je nicméně jasné, že jeho nový majitel s ním nezamíří ani na okresky, ani na okruhy. S ojetějším exemplářem by to ale nemusel být problém, přičemž díky oné satelitní navigaci se nový vlastník na cestách neztratí.





















Jeden z 292 exemplářů Porsche 959 je momentálně na prodej, a to s výbavou Komfort. Jeho dosavadní majitel jej navíc nechal osadit moderním rádiem s retrovzhledem, poměrně výrazný nájezd tak můžete snadno rozšířit. Jen musíte zapomenout na stále vyšší hodnotu. Foto: RM Sotheby's
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva