Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pár narozený v letech 1925 a 1929 roky schovával v garáži jeden z posledních Wartburgů, teď je k mání skoro nejetý
21.12.2023 | Petr Miler
Třícestný katalyzátor na dvoutaktu? To musí být vtip. No, není, zaměřte svou pozornost kousek více vlevo dolů na označení typu - tohle auto není dvoutakt a vzniklo až v době, kdy se Berlínská zeď už povalovala mezi odpadní sutí. Dnes je to se svou historií rarita par excellence.
Rozlišování sociální úrovně normálních lidí podle aut bylo za komunismu skoro nemožné, pokud jste neměli vytříbený cit pro věc. Většina lidí jezdila Škodami 742 a jen ti, kteří rozlišovali modely jako 105 S a 130 GL poznali, kdo má známé v Mototechně nebo si dokáže obstarat dost bonů pro nákup v Tuzexu. Přesto existovala auta poněkud nižší a poněkud vyšší úrovně.
Pro ty lépe situované tu byly Lady, ke kterým se také nedalo jen tak dostat, na ty hůře situované - pokud po tom či onom stroji náhodou netoužili - zbyly nejčastěji dvoutaktní vozy z východního Německa. Úplným základem byl Trabant, trochu lepší svezení nabízely Wartburgy 353. Pokud jste je nezažili osobně, nedělejte si o nich iluze, působily jako auta vylisovaná z plechovek od Coca-Coly - stačilo zavřít dveře, po nichž se celé auto za podivného zvuku doléhajícího plechu otřáslo jako chaloupka na muří nožce.
I když „warťasy” 353 vypadaly relativně moderně, šlo o dinosaury na kolech. Věrny heslům o levé kupředu a ani kroku zpátky vycházel model 353 z dávno překonaného typu 311 s kořeny v dobách, které možná pořádně nepamatují ani nejstarší členové vaší rodiny. Pod kapotou se nacházel litrový dvoutakt, který dával okolo 57 koní, což vlastně nebylo špatné, nepravidelný chod motoru s exhalacemi plnými nespáleného oleje ale dvakrát reprezentativní nebyly.
Ještě před úplným koncem modelu 353 přišla evoluce W a po ní nakrátko dokonce i použití čtyřválcového motoru. Pokud jste to ani nezaznamenali, nedivíme se, tohle auto se vyrábělo jen asi 2,5 roku před svým úplným skonem začátkem 90. let a na motor 1,3 EA111 od VW bylo tak hrdé, že si říkalo Wartburg 1.3. Možná tak „warťas” konečně trochu dostál poněkud velikášsky znějícímu jménu Knight, které používal ve Velké Británii. Člověk si říkal Knight, Knight, Knight Rider? A on přijel Wartburg. Spojení hrad-rytíř by tu bylo, ale to je tak všechno.
Tohle auto nabízelo nejprve 58 a později dokonce 64 koní, takže s hmotností okolo 930 kg nebylo pomalé, moc lidí už po něm ale nezatoužilo. Šlo tak o labutí píseň dekády trvající historie pozvolna zastarávajícího auta, kterému ani moderní motor nemohl pomoci přežít příchod nové éry existence východu Evropy. Nevíme, jestli vám tyto časy chybí, s návratem řady socialistických móresů ale nemusí být od věci si je připomenout.
Tak či onak se do časů Wartburgu 1.3 můžete nyní vrátit, neboť majitel dodnes téměř nejetého exempláře se jej rozhodl pustit zpátky do oběhu. Sám říká, že vůz nepůsobí úplně jako by včera vyjel z showroomu, zdá se ale dalece nevyužitý a zdání tady neklame - na tachometru má pouhých 10 470 km a téměř veškerý svůj život strávilo v garáži. V březnu 1990 si jej pořídil manželský pár narozený v letech 1925 a 1929. Zůstalo v jejich majetku k občasnému použití až do roku 2000, kdy zemřela i starší dáma, která auto po svém choti v roce 1998 zdědila. Tehdy mělo najeto jen 8 534 km.
Poté jej získal další starší člověk, který jej vlastnil až donedávna a tachometru přihrál necelé dva další tisíce kilometrů. Nyní vůz prodává jeho současný majitel, který říká, že je to vlastně ideální relikvie - s autem vždy alespoň čas od času někdo jezdil a pravidelně jej servisoval, takže má být stoprocentně připravené v tom pokračovat. Pikantní je, že coby auto vzniklé až v 90. letech používá třícestný katalyzátor, který byste ve Wartburgu opravdu nečekali. Ale chlubí se tím nápisem na zadním skle a opravdu ho má.
Je třeba dodat, že byť tohle auto jako nové lákalo málokoho, po více jak třech dekádách na světě ale zase není tak těžké najít na něm něco kouzelného. Nakonec všechna ta jednoduchost, primitivní konstrukce i „přiznaná” elektroinstalace jsou dnešním pohledem mimořádné. Kdybyste měli zájem, připravte si 6 500 euro, tedy asi 160 tisíc Kč. To na poměry takto zachovalých Wartburgů není zase tak mnoho, ale možná je ta pravá nostalgie spojená jen s chrchlajícím dvoutaktem...
Tento Wartburg 1.3 zjevně nikdo nikdy pořádně nepoužíval a jako jeden z vůbec posledních vozů této éry existence Automobilwerk Eisenach je k mání dodnes skoro nejetý. Jak moc stojí za vašich 160 tisíc korun, posuďte sami. Foto: A.C., publikováno se souhlasem
Zdroj: Wartburg 1.3 Oldtimer H - Kennzeichen@Mobile.de
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda