Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němce ubijí dieselové hříchy minulosti, už teď ztrátový Mercedes má další problém
11.8.2019 | Petr Miler
Nad Stuttgartem se dál stahují mračna. Mercedes letos varoval před tím, že upadne do ztráty a stalo se to. Když k tomu došlo, varoval před dalšími nepříjemnostmi a zjevně ani tentokrát nepřeháněl.
Mercedes byl v poslední dekádě skutečnou hvězdou evropského automobilového nebe. Na trh dostával další a další nové modely, byl chválen odbornou i laickou veřejností a 10 let prožíval jeden ziskový kvartál za druhým. Zdálo se, že to tak bude věčně, před pár týdny ale začala dosud precizně fungující stuttgartská mašina zadrhávat.
Nikdo pořádně nechápal, co se děje, když automobilka oficiálně varovala investory před možnými ztrátami. Mnozí to považovali za přílišnou opatrnost Němců v horšících se časech, neboť z prodejního hlediska totiž nenasvědčovalo tomu, že by k něčemu tak dramatickému mělo dojít. Realita ale byla nakonec docela jiná - automobilka po druhém čtvrtletí skutečně po 10 letech spadla do ztráty a vše mělo jedinou příčinu - dieselové hříchy minulosti.
Ačkoli s naftovým skandálem si každý spojí hlavně Volkswagen, ani Mercedes nemá čisté svědomí. Automobilce tak začaly být udělovány pokuty za různá dílčí pochybení z dřívějších let a k tomu přišly obavy z přílišné závislosti na těch samých motorech. Diesely totiž mají nižší spotřebu a tedy i nižší emise CO2, což se automobilkám v době jejich přísných regulací hodí. Hodilo se to i Mercedesu, teď jsou ale naftové motory na ústupu a průměrné emise CO2 této značky stoupají. A to je to poslední, co si může přát, když od ledna 2020 začínají vstupovat v platnost nové a ještě mnohem přísnější limity a tedy i potenciálně vyšší pokuty.
Mercedes tak i po oznámení ztráty varoval před dalšími ztrátami a dokonce uvedl, že dopady současných problémů ani neumí odhadnout. Ani to očividně nebylo přehnané - německý Der Spiegel ve svém pátečním vydání zveřejnil, že stuttgartská prokuratura plánuje udělit Daimleru, tedy mateřské firmě Mercedesu, pokutu ve výši ať 5 000 euro za každý prodaný vůz tříd C a E, u nichž německá KBA odhalila podvodný software.
Jde „jen” o 280 tisíc aut, jenže 5 000 euro na každé je opravdu vysoká suma. Na stole je tedy pokuta až 1,4 miliardy euro (36 miliard Kč) s tím, že prokuratura podle Der Spiegel předpokládá udělení trestu mezi 800 miliony a 1 miliardou euro. To je o něco méně, ale pořád velká rána i pro tak velkou automobilkou, jakou je Daimler resp. Mercedes-Benz.
Mluvčí státního zastupitelství potvrdil probíhající vyšetřování, závěry ale nechtěl komentovat, prý se je dozvíme nejpozději do konce roku. Mercedes k věci odmítl zaujmout stanovisko zcela.
Jakkoli jde zatím o nepotvrzené informace, odpovídají tomu, že Mercedes čeká další ztrátové kvartály. Je navíc třeba se ptát, kolik podobných vyšetřování ještě probíhá a kolik pokut ještě přijde. Mercedes v inkriminovaných dobách prodal v Evropě miliony aut a diesely jich byly osazeny tři čtvrtiny. Zatím dostal pokuty v řádu desítek miliard korun za pouhá procenta z nich - pakliže by firma podváděla i s dalšími modely, může jí to stát peníze, které bude mít problém zaplatit.
Jsme tedy zvědavi, co dalšího se bude dít. Mercedes je už teď očividně nervózní a počítá s mnoha škrty. A to se dosud z pohledu vnějšího pozorovatele nestalo skoro nic. Je tedy nanejvýš pravděpodobné, že špatné zprávy ještě přijdou - zjištění Der Spiegel a nakonec i varovná prohlášení samotného Daimleru budiž toho důkazem. Podobným způsobem, byť v menším měřítku, byly navíc potrestány i Audi, Bosch a Porsche, takže je skutečně otázkou, co Němce ještě čeká.





















Dieselové Mercedes třídy C z počátku této dekády mají být jedněmi z dalších aut, u nichž třícípa hvězda obcházela emisní testy podvodným software. Teď za to bude muset platit obrovské sumy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 9 hodinami
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
před 10 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
včera
Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
včera
Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
