Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024 | Petr Prokopec
Obě automobilky zahušťují svou nabídku porůznu elektrifikovanými modely, tohle duo se ale do větších experimentů nepouští. Oba vozy mají své silné i slabé stránky, ovšem jedna ze značek byla při sestavování ceníku až příliš sebevědomá.
Po dlouhá léta byly souboje mezi BMW a Mercedesem spíš zábavou pro novináře, než aby z nich čerpala reálná klientela. Mnichovská automobilka totiž svými výrobky chtěla potěšit hlavně aktivní řidiče, zatímco u té stuttgartské byl důraz kladen na komfort. Jenže postupem času obě značky zjistily, že když v některých ohledech přistoupí ke kompromisům, šíře zásahu jejich aut se zvětší. Málokomu zjevně v ten moment došlo, že ze dvou kurníků se stává pouze jeden, a že tedy na nejvyšším bidýlku bude moci sedět jen jeden kohout.
Souboj, ke kterému nyní přistoupili kolegové z Auto Bildu, má tedy svou váhu a skutečně může přispět k úspěchu toho či onoho vozu - oba vozy jsou si blíž než kdy dřív. Na startovní čáru se tedy postavily BMW 520d xDrive Touring a Mercedes-Benz E220d 4Matic Kombi, praktičtější verze řady 5 a třídy E osazené nejtuctovějším a současně možná i nejlepším pohonným ústrojím. Pokud totiž zvažujete koupi pětimetrového kombíku, je pravděpodobné, že tak nečiníte jen kvůli krátkým jízdám po městě. Očekávat se spíše dá potřeba najet i stovky kilometrů denně.
Že něco takového si netyká s dnes protežovanou elektromobilitou, asi nemusíme dodávat. V jejich případě můžete reálně u většiny počítat s maximálně 300 až 400 kilometry jiné než upjaté jízdy, což je ve srovnání s dieselovými „machry“ (zvlášť vzhledem k době a vůbec dostupnosti dobíjení) tragédie. BMW si totiž při běžné jízdě, při které se posádka nemusí na Autobahnech obtěžovat rychlostními limity, řekne o 6 litrů na 100 kilometrů. Při 60litrové nádrži to přitom znamená, že tankovat je třeba jen jednou za 1 000 km.
Třícípá hvězda je na tom ještě líp, neboť k dispozici má nádrž 66litrovou a její reálná žíznivost je o chlup nižší. Při průměru 5,9 l/100 km tak můžete počítat s dojezdem 1 110 km. A i když na dupnete, nemusíte se obávat toho, že byste skončili bez paliva někde v polích - při aktivní jízdě je spotřeba Mercedesu 7,7litrová, u BMW pak 8,1litrová. Když ovšem takový elektromobil rozjedete na vysoké tempo na německé dálnici, o mnoho víc než 100 kilometrů neujedete, pokud nechcete riskovat nutnost odrahu.
Právě to je důvod, proč lidé, jejichž pohyb v autě nespočívá jen v cestě mezi domovem, prací, školou či školkou a supermarketem, elektromobilitu stále více odmítají. Zůstaňme ale u srovnání BMW a Mercedesu, kdy druhý zmíněný neexceluje jen v rámci spotřeby a dojezdu. Třída E má totiž na kontě i lepší komfort uvnitř, a to díky laminovaným sklům. Zároveň i přes menší vnější rozměry disponuje objemnějším zavazadelníkem, což je zrovna u kombíků klíčový faktor. Uvnitř pak disponuje hyperobrazovkami, což hlavně milovníky techniky může zlákat. Kolegové však dodávají, že ovládání je občas komplikované a vyžaduje manuál.
Co nicméně může opravdu zarazit, to je dynamika. Oba vozy jsou si totiž tak blízko jako nikdy. Přičemž ručky vah klesají jak na jednu, tak i na druhou stranu. BMW totiž kupříkladu rychleji dosáhne stovky, na stošedesátce je však již pro změnu rychleji Mercedes. Ten pak má kratší brzdnou dráhu po zahřátí, zatímco mnichovští v této disciplíně vládnou za studena. Třícípá hvězda je ale těžší, přičemž více kil se nachází vpředu, což z ní dělá krapet víc nedotáčivý expres.
Jakkoli se ovšem zdá, že karty hrají do rukou Mercedesu, je tu ještě jedna oblast, o které jsme dosud nemluvili, cena. Už v základu jsou na tom řada 5 a třída E dost odlišně, neboť zatímco za mnichovský produkt je třeba dát 64 350 Eur (cca 1 618 000 Kč), ten stuttgartský startuje na 69 556 Eurech (1 749 000 Kč) - 131 tisíc Kč, je dost, nemá to daleko k 10 procentům. Když navíc dojde na započítání příplatkové výbavy, do které u BMW patří třeba řiditelná zadní náprava, jste u 520d na 76 680 Eurech (asi 1 929 000 Kč).
Mercedes nicméně hraje ještě vyšší ligu, ostatně jen za zmíněný digitální kokpit s obrovskou centrální obrazovkou, jíž doplňuje 12,3palcový displej před spolujezdcem, je třeba dát 1 773 Eur (cca 44 600 Kč). Se vším všudy se tak třída E vyšplhala na 90 066 Eur (skoro 2,27 milionu Kč), což je něco šíleného - koneckonců, řeč je pořád o základním dieselovém kombíku. Není tak vlastně divu, že tím třícípá hvězda přichází o rozhodující body a musí se spokojit až se stříbrnou příčkou.



Řada 5 Touring by čistě svými vlastnostmi brala těsné druhé místo, mimo jiné i proto, že přes větší délku a šířku disponuje menším zavazadelníkem než soupeř. Foto: BMW
Nicméně třída E je tak drahá, že v poměru k ní představuje horší nabídku než pětka. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 9 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 11 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 11 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB