Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci už rozjeli nové šrotovné. Dodatečné slevy jsou ohromné, někdy i na ojetá auta
6.10.2018 | Petr Prokopec
Jen pár dnů uběhlo od chvíle, kdy se němečtí politici domluvili na řešeních tamní dieselové krize. Nové šrotovné bylo jednou z cest, konkrétní podoby začalo nabírat rychle a nabízí třeba i 130 tisíc při koupi ojetého moderního Mercedesu.
Říká se, že člověk by neměl přilévat oleje do ohně. My ovšem dnes do kamen bez skrupulí přiložíme, a to palivo, které tam dle mnohých patří, tedy diesel. Stále nejasná situace okolo těchto pohonných jednotek se totiž konstantně vyvíjí, přičemž momentálně jsou už známy výše bonusů, kterou jsou a budou v Německu nabízeny za „sešrotování” staršího vozu plnícího emisní normu Euro 5 či nižší. Ty rozhodně nejsou malé, často jsou ale lokálně omezeny.
Než se dostaneme k detailům, musíme nejprve vysvětlit, co je zde pod pojmem „šrotovné” zamýšleno. Byť se pro takové akce tento termín vžil, není v tomto případě úplně přesný. Na rozdíl od dřívějška totiž nejde o státem placenou možnost skutečně nechat zničit svůj starý vůz výměnou za dotaci na nákup nového, ale jen bonus k výkupu staršího vozu ze strany dealera či automobilky. Samo auto tedy zničeno nebude, ostatně může jít klidně jen o čtyři roky starý model, ale bude dále prodáno, nejčastěji do zahraničí, kde poptávka po naftových modelech na trhu ojetin tak moc neklesla. Že podstatná část z takto v Německu vykoupených automobilů skončí u nás, je předem nepochybné.
Zpět ale k samotnému šrotovnému a ohlášeným bonusům, které kupující dostane navíc ke standardní výkupní ceně svého staršího vozu. Náš průlet zahájíme u koncernu VW, neboť v jeho případě jde o největší počet značek - co platí pro samotný Volkswagen, lze požadovat také u dealerů Audi, Seatu či Škody. V případě aut plnících normy Euro 1 až Euro 4 to znamená bonus ve výši 4 000 Eur (cca 103 200 Kč), v případě Euro pak dokonce 5 000 Eur (129 tisíc korun). Pokaždé však platí, že nabídka je omezena lokálně, respektive nejvíce znečištěnými městy.
Jelikož tuto restrikci zmiňují i další výrobci, zaměříme se před návštěvou dalších showroomů právě na tyto konkrétní lokality. Ve výsledku jich přitom není mnoho, neboť jde pouze o Backnang, Berlin, Bochum, Darmstadt, Düren, Dusseldorf, Frankfurt, Hamburg, Heilbronn, Kiel, Kolín, Limburg, Ludwigsburg, Mnichov, Reutlingen a Stuttgart. Víceméně pokaždé se pak počítá se 70kilometrovým okolím těchto měst.
Se stejným územím jsou spjaty i pobídky BMW, které jsou citelně velkorysejší než u strůjce dieselové zkázy. Mnichovská automobilka totiž počítá se šrotovným ve výši 6 000 Eur (154 800 Kč), to ale ještě lze navýšit o dalších 4 500 Eur (116 100 Kč) v případě koupě elektromobilu či plug-in hybridu. Pokud tedy zašilháte po BMW i3, můžete ho pořídit se slevou přes 10 tisíc Eur (258 tisíc korun).
Stejnou sumu můžete ušetřit také u třetího člena velké německé trojky, a sice u Mercedesu. To platí pro nové vozy, automobilka se ovšem rozhodla povzbudit i kupce ojetin, které plní emisní normu Euro 6 (i když ne tu nejmodernější Euro 6d-TEMP). U těch však šrotovné dosahuje maximálně poloviny, tedy 5 000 Eur (130 000 Kč).
Přesunout se můžeme k Fordu, kde prakticky žádná omezení neexistují. Šrotovné je tedy poskytováno všemi dealery napříč celým Německem i pro cizince, přičemž navíc platí, že starý vůz můžete vyměnit za moderní benzinový, dieselový či hybridní model. Výše slev se pak odvíjí dle konkrétních modelů, dosáhnout však může sumy až 8 000 Eur (206 400 Kč).
Jen na konkrétní lokality se rovněž nezaměřuje Renault a Toyota. Nicméně jak u Francouzů, tak u Japonců jsou restrikce spojené s konkrétními modely. Pokud si tedy pořídíte Talisman, Espace a Koleos, činí sleva 10 000 Eur (258 000 Kč). U modelů Megane, Kadjar a Scénic je poloviční, Captur pak šrotovné zlevní o 4 000 Eur (103 200 Kč) a Twingo o polovinu poslední zmíněné částky.
Francouzi rovněž počítají se slevou 3 000 Eur (77 400 Kč) u Renaultu Clio a Zoe, druhý zmíněný však díky eko-dotacím může zamířit dolů ještě o dalších 5 000 Eur (129 000 Kč). To ale již překvapivě není případ řady hybridů u Toyoty, jakkoliv by mnohý čekal pravý opak. Nicméně homologace dle WLTP zvedla třeba emise modelu Prius nad 75 gramů CO2 na kilometr, vůz tak již na dotaci nemá nárok.
Pokud tedy po nejznámějším hybridu na světě zatoužíte, je třeba počítat jednak se 78 gramy CO2 na kilometr, jednak pak se slevou jen ve výši 3 000 Eur (77 400 Kč) poskytovanou oficiálním zastoupením značky. To dále výměnou za odprodej staršího dieselu zvýhodňuje i Auris (4 000 Eur/103 200 Kč), RAV4 (3 500 Eur/90 300 Kč), C-HR (3 300 Eur/85 200 Kč) a Yaris (2 600 Eur/67 100 Kč).
To je zatím vše, je ale jisté, že další výrobci se zakrátko do „šrotovacího klubu“ přidají, slev tedy jen přibude. Mnozí přitom naznačují, že právě jejich využití a volba vozu plnícího emisní normu Euro 6d-TEMP vám zajistí nejdelší bezstarostnost. A jelikož povinná začne být až od 1. září příštího roku, nejsou ony pobídky omezeny koncem letošního, ale až toho příštího roku.

























































Díky novému kolu šrotovného a ekologickému bonusu (obě pobídky končí až na konci roku 2019) lze nové BMW i3 pořídit o nějakých 260 tisíc korun levněji. Dodatečné slevy - někdy i stejně vysoké - nabízí také další značky
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 3 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 3 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
před 5 hodinamiMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 6 hodinami„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
před 8 hodinamiNejnovější specialita Mercedesu působí opravdu zoufale, oslavuje neexistující tým Formule 1
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 18:47 - abgx1
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 13:56 - Vrooom
- Rychlodotazy 05.05. 10:05 - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB