Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vyzkoušeli faceliftovanou Scalu a dali jí jen lepší trojku. Mají jasno v tom, proč neboduje tak, jak si Škoda přála
22.5.2024 | Petr Prokopec
Scala byla pro Škodu velkou nadějí, která měla stavět na základech úspěchů Rapidu a stát se levnější alternativou Volkswagenu Golf. Jenže právě v této pozici selhává, nabízí příliš málo za příliš mnoho.
S novodobou Škodou Rapid mladoboleslavská automobilka přišla v roce 2012. Zpočátku byl k dispozici pouze liftback, s ročním zpožděním dorazil také Spaceback, tedy jakýsi kříženec mezi hatchbackem a kombíkem. Žádané ovšem nebylo ani jedno provedení, minimálně ne tak, jak automobilka původně očekávala. Druhá generace proto nikdy nedorazila, místo ní přišel zcela nový model Scala. Ten byl ušit podle tradičnějšího střihu, v podstatě tak mělo jít o nepatrně menší Volkswagen Golf s o něco skromnější cenovkou. Z toho důvodu nebyla použita platforma MQB jako u německého vozu, nýbrž její levnější verze A0.
Spíše než s Golfem či Octavií je tedy Scala spřízněná s Polem či Fabií. Automobilka nicméně přidělenou architekturu natáhla, jak jen to bylo možné. Rozvorem 2 649 milimetrů je tak překonáno i větší ze zmíněných německých aut, které se ostatně nechytá ani zavazadlovým prostorem - Scala totiž nabízí 467 litrů v základu a 1 410 po sklopení zadních sedadel. To jsou dost dobré hodnoty i na kombík či SUV střední velikosti. Bylo by tedy logické očekávat, že Scala se chytí lépe než Rapid.
Ani tentokrát ale automobilka nestvořila bestseller, auto se naopak dlouho prodávalo ještě podstatně hůř než onen Rapid. Proč tomu tak je, částečně osvětlují kolegové z Auto Bildu po testu faceliftovaného provedení. Ti dostali k dispozici verzi osazenou 1,5litrovým čtyřválcem naladěným na 150 koní, automatickou převodovkou a výbavou Monte Carlo. Kromě toho pak mohli počítat ještě s celou řadou příplatkových prvků. V důsledku toho se ovšem cena vozu posunula na konečných 34 890 Eur (cca 865 tisíc korun), načež tu nemáme levnější alternativu ke Golfu, ale naopak ještě dražší vůz. Golf 1,5 TSI snadno pořídíte levněji.
Ve finále je tak jedno, jak moc je Scala prostorná. Stejně jako nebudete dávat až tak moc palec nahoru při jízdě, kdy vůz boduje především ve dvou oblastech - i když totiž standardně obouvá 17palcová litá kola, k pozadí cestujících se nedostanou žádné ostřejší nerovnosti. Mimo to je kabina velmi dobře odhlučněná i ve 180 km/h. Málokdo to však ocení, neboť Scala je zkrátka až přespříliš velkým soustem. Ostatně u nás by vám stačilo ke zmíněné ceně přihodit 60 000 Kč a máte klidně i na základní Superb.
Kolegové tak zmiňují, že víceméně jediné provedení, které stojí za zvážení, je základní model osazený litrovým modelem naladěným na 95 koní či 115 koní. Jenže to je tříválec se všemi svými neduhy a alespoň ucházející dynamiku od něj lze očekávat jen ve chvíli, kdy cestujete sami či maximálně ve dvou. A zavazadelník zatížíte víceméně jednou či dvěma taškami. Cokoli více ale vede jen ke strádání a vyšší spotřebě. Silnější jedna-pětka oproti tomu nemá problém jezdit za 5,9 l/100 km, i když dynamicky nezklame.
Rozuzlení, proč Scala není tak žádaná jako sourozenci, tedy nemůže být jednodušší. Kvůli až přehnanému sebevědomí automobilky, jejíž ceny vyhnaly nahoru i enormní investice do nikým nevyžádané elektromobility, se vůz dostává do hledáčku jen úzké skupiny zákazníků. Proto také dostala známku jen 3+, což z ní dělá lepší průměr. Bude zajímavé sledovat, jak tomu bude do budoucna, neboť motor 1,0 TSI u Volkswagenu končí. A jakkoli jej nahrazuje jedna-pětka naladěná na nižší výkon, jsou u toho ještě vyšší ceny. Scala tak ve finále nemusí bodovat ani v onom základu.



U nás Scala Monte Carlo s motorem 1,5 TSI a automatem vychází na 639 900 Kč, je tak dražší než Octavia v základu. I to je důvod, proč v testu Auto Bildu nijak zvlášť nebodovala. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025Řidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jaguar a Land Rover nevyrobí jediné auto celý měsíc, ztráty firmy půjdou až k 10 miliardám Kč
před 2 hodinamiStav 10 let starého VW Tiguan sebral německému mechanikovi slova z úst, musel o tom natočit video
včeraNejnovější Kia spíš než pohonem odrazuje vzhledem, který mohou milovat jen její tvůrci, však pak zabíjí cenou
včeraVrcholná Dacie dostala pořádný tuning, ve sportovním provedení vypadá skoro zlověstně
včeraPorsche říká, že hledá cesty, jak nabídnout víc 911 s manuálem hned poté, co ho vzalo téměř všem verzím
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.23. 20:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.23. 20:07 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 09.23. 15:23 - Předseda
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.23. 15:11 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 09.22. 16:34 - Brus
- Auto kolem 500tis.Kč 09.22. 13:25 - M.Z.