Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci vyzkoušeli faceliftovaný VW Golf a dál pro něj mají slabost, mluví o dokonalém autě. V této verzi jím asi pořád je
10.7.2024 | Petr Prokopec
Golf s příchodem osmé generace pozbyl dost ze své atraktivity a její facelift pro nadšence zabil i verzi GTI. Přesto znamená přínos v jiných ohledech. V provedení 1,5 TSI se schází hlavně klíčová pozitiva, jak ukazuje i test Focusu.
Volkswagen Golf je automobilovou ikonou obdivovanou spoustou motoristů. Některé generace se o tuto pověst zasloužily méně, jiné více, zejména přechod z mimořádně povedené a přitom velmi dostupné sedmé generace na osmou ale byl velmi bolavý. Německá automobilka jako by se zpronevěřila sama sobě a na oltář úspor položila řadu obětí. A přitom vůz podstatně zdražila.
Zatímco tedy v případě sedmé generace musel mít každý soudný člověk pocit, že ucelenější auto za ceny od 340 tisíc Kč ani nejde stvořit, její nástupce začal nabízet citelně míň za podstatně víc. A dojem nekazily jen drobnosti jako absence plynové vzpěry kapoty motory, ta se stala spíš symbolem toho, na čem všem se šetřilo, i když ceny postupně vystoupaly na dvojnásobek.
Třebaže automobilky kritiku obecně odmítají, v tomto případě se stal pomalu zázrak - VW si posypal hlavu popelem a slíbil, že v rámci faceliftu svá pochybení napraví. To se skutečně i stalo, jenže jen zčásti. Ovládání multimediálního systému je tak nově intuitivnější, stejně jako se podsvícené lišty dočkala také klimatizace. Jenže VW v rámci úspor začal ořezávat nabídku jinde, a tak došlo na řadu nových kontroverzních kroků.
Jedny z největších přehmatů se týkají variant GTI a GTD. Ta druhá je naneštěstí už úplně minulostí, ta první pro změnu přišla o manuální převodovku. Což člověka skutečně nutí ke svraštění čela, neboť na některých trzích VW kvůli nevyhnutelně zamíří prodejně dolů, zákazníkům tam jednoznačně ukázal záda. Přičemž ve finále může mít absence trojice pedálů dopad na osud celého modelu. Řada lidí si totiž kupovala základní Golf v naději, že jej jednou vymění právě za GTI. Ten byl v jejich očích dokonalým řidičským vozem, a to i díky manuálu.
Kam ale lze dnes postoupit? V podstatě nikam, do celé řady koncernových aut dnes manuál nedostanete už vůbec. Nakonec tak ještě můžeme být vděční za to, že Golf 1,5 TSI jím disponovat může. Toto provedení vyzkoušeli kolegové z Focusz, kteří uznávají, že s „fofrklackem“ je i nadále zábava, byť zrovna testující redaktor preferuje automaty. Ani tak nelze přehlédnout, že přeplňovaná jedna-pětka se 150 koňmi i díky ručnímu výtečně dobře reaguje na pokyny řidiče. Golf s ní navíc zvládá rychlost až 224 km/h, pročež se dostává dalece za domnělého elektrického nástupce v podobě modelu ID.3 (160 km/h).
Stále je ovšem třeba počítat s tím, že základní Golf nemá ukojit vaši sportovní dušičku. Když tedy začnete na plynový pedál tlačit, zjistíte, že oněch 150 koní není až tak početným stádem. I proto kolegové naznačují, že většina lidí sáhne i v tomto případě po automatu, se kterým se mohou dostat na ještě nižší spotřebu, a to vše při vyšším komfortu. Je tak vlastně jen otázkou času, než manuál v případě tohoto modelu zmizí na věčnost, ostatně příští Golf může být také jen elektrický.
V souladu s tím ovšem bude třeba zapomenout na nízkou 1,4tunovou hmotnost, jíž má na kontě stávající provedení. Pokud tedy Němci budou chtít za pár let lidem znovu nabídnout působivou kombinaci nemalého komfortu, excelentního řízení a nízké reálné spotřeby, budou se muset opravdu snažit. A nikoli pouze na papíře, majitelé Golfu jsou běžně pragmatici, pro které je klíčové, že s 50litrovou nádrží zvládnou při 5,4litrovém průměru urazit na jeden zátah zhruba 900 kilometrů.
Podtrženo, sečteno, Golf 1,5 TSI je dnes tím asi nejlepším masovým produktem, jaký lze ve třídě kompaktů koupit, Němci pořád hovoří o „perfektním autě”, prostě o jednom dobrém celku pro cokoli. S jeho hnacím ústrojím se pobavíte, zároveň vás ovšem nesvlékne z kalhot - ani při pořízení, ani během provozu. VW zároveň skutečně odstranil řadu původních nedostatků, vyřešeny jsou i někdejší softwarové potíže. Kdokoli má zájem, by si tedy měl pospíšit, ani tento přijatelný kompromis mezi kompromisy nebude k dispozici věčně.



Za Golf párující jedna-pětku se 150 koňmi se šestistupňovým manuálem dnes dáte 709 900 Kč, tedy dokonce více, než před pár lety stálo zajímavější GTI. I tak je to asi nejlepší, co se dnes dá za podobné peníze koupit. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Prodeje Jaguarů v Evropě se propadly téměř na nulu, z Česka se ale v tomto prostředí stává hotové království divokých koček
28.5.2025Francouzům asi přeskočilo, další novinkou Alpine je otylá absurdita s hmotností nejmíň 2,1 tuny
28.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Automobilka chtěla během pár let přejít jen na elektromobily. Teď investuje 19,5 miliardy, aby od roku 2027 vyráběla nové motory V8
28.5.2025Mercedes léta cpe do upadající třídy C nedůstojné motory 1,5 a chce za ně velké peníze. Teď s tím končí, ale možná ne u nás
28.5.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom