Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německé politiky už automobilky neberou vážně, přijde renesance spalovacích motorů, říká „automobilový papež”
24.1.2024 | Petr Miler
„Situace je příliš vážná, automobilový průmysl je životně důležitý pro přežití celé naší ekonomiky,” říká, když - vzhledem ke svým dlouhodobým názorům nepřekvapivě - volá po návratu dotací na elektromobily. Pochybujeme, že se to stane, právě to ale může průmysl zachránit.
Německý automobilový průmysl je na rozcestí, to je nepochybné. A snadno se může stát, že ať už se vydá jakoukoli nabízenou cestou, skončí ve slepé uličce. Politici i manažeři automobilek učinili několik podle nás velmi chybných rozhodnutí s mnohaletými přesahy. A výrobci si nyní mohou vybrat jen ze dvou řešení, z nichž obě lze označit za špatná - buď budou respektovat přání zákazníků a půjdou cestou, kterou penalizují politici, nebo budou respektovat přání politiků a půjdou cestou, kterou odsuzuje většina zákazníků. „Chose your destiny!” chce se říci po vzoru jedné legendární počítačové hry.
Která z těchto cest lepší? To je skutečně těžké říci, obě mohou být zhoubné. A zhoubný nakonec může být i jakýsi mezistav, který panuje nyní. Ani kovaní experti se tak nemohou shodnout, co má vlastně kdo dělat, což je patrné i na posledním vyjádření Ferdinanda Dudenhöffera, německého profesora ekonomie a experta přes automobilový průmysl. Ten na jednu stranu trefně popisuje současný stav věcí, pravděpodobný vývoj v brzké budoucnosti i jeho možné dopady. Vidí ale docela jiné řešení, než které spatřujeme my.
Dudenhöffer se - na své poměry - až rozvášnil v rozhovoru pro německou Ntv, když tvrdě kritizoval současnou vládní koalici a zejména jejího ministra hospodářství Habecka. Jeho slova si ale za rámeček nedají ani ostatní: „Habeck hodně mluví, ale málo toho říká,” naráží profesor D. na ministrovu zálibu v poskytování interview, ve kterých ale nezazní nic podstatného. Je to ale nakonec jedno: „Německé automobilky už stejně neberou žvásty Habecka a spol. vážně,” dodává bez skrupulí.
Dudenhöffer oprávněně kritizuje nevyzpytatelnost kroků tamní vlády, která loni neměla problém náhle úplně zrušit dotace na elektromobily, i když teoreticky měly platit až do konce letoška. „Je tu tisíc plánů, které se ukážou jako propadák, a tak jsou zase rušeny,” popisuje Ferdinand Dudenhöffer modus operandi německé vládní koalice. „Nyní je naléhavě nutné stabilizovat náš průmysl,” dodává.
V rozhovoru pro Ntv Dudenhöffer dále popsal, co po zrušení dotací bude následovat. Jednak to budou mohutné slevy. Ty nevyhnutelně přijdou jako reakce na přemíru nabídky, která po konci dotací nastane. „Není to nic, z čeho bychom měli mít radost,” říká ekonom. „Je zničující. Může to srazit na kolena jak německé výrobce automobilů, tak celou elektromobilitu v Německu,” dodává. Jeho prognózou je tak brzká renesance spalovacích motorů.
„Po pár měsících (marných snah prodávat elektromobily ve velkém - pozn. red.) se rozhodnou vložit veškerou svou energii zpět do vysoce ziskových spalovacích motorů. První výrobce automobilů, který znovu začne propagovat benzinové motory, prodá víc aut a rychle zvýší svůj podíl na trhu. Uvidíte, jak rychle jej ostatní budou následovat,” uvádí.
Podle nás je tohle přesně to, co potřebujeme - oprostit se od dotací a manipulací s trhem v maximální možné míře, nechat znovu prosadit se efektivní a žádaná řešení, a vrátit tak místním výrobcům náskok před konkurencí zejména z Číny, která umí vyrobit elektromobily dobře a přitom zásadně levněji. Dudenhöffer by ale vrátil do hry dotace a dál šel onou druhou cestou, proto volá po nových volbách. „Už nevěřím, že semafor (označení současné německé vládní koalice kvůli tradičním barvám jednotlivých stran - pozn. red.) zvládne nové výzvy," řekl Dudenhöffer. A předem vyzývá novou vládu, aby znovu zavedla finanční bonusy, v případě potřeby prostřednictvím zvláštního rozpočtu. „Situace je příliš vážná, automobilový průmysl je životně důležitý pro přežití celé naší ekonomiky,” uvádí.
S tím souhlasíme, právě proto ale potřebuje návrat k racionalitě, návrat k následování preferencí zákazníků a skutečných potřeb trhu. Nikoli dál skákat podle toho, jak začnou pískat politici skrze z prstu vycucané regulace. Jak jsme ale uvedli zkraje, automobilky před sebou dnes mají jen dvě problematické cesty, z nichž obě se mohou být ošidné. Až čas ukáže, po které se vydají. A kam je nakonec zavede.
![Německé politiky už automobilky neberou vážně, přijde renesance spalovacích motorů, říká „automobilový papež” - 1 - Ferdinand Dudenhoffer 2020 koronavirus 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Profesor Ferdinand Dudenhöffer silně kritizuje německou vládu za její chaotické kroky. A podle nás správně vidí, co je bude následovat. Proč volá po zvrácení tohoto vývoje, jde mimo nás. Foto: CAR Center Automotive Research, tiskové materiály
Zdroj: Ntv
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Majitelé hybridů dojíždí na životnost akumulátorů. Nové stojí extrémně mnoho, servis si stěžuje, že auta nestíhá opravovat
26.6.2024Sběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024Pokus Korejců o dostupný masový elektromobil je sympatický, ale marný. Sami netuší, kdy tato auta reálně zlevní
27.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva