Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německo chystá drastické zdražení paliv, nafta má stát až skoro o 15 Kč víc
10.7.2019 | Petr Prokopec
Nafta a benzin jsou už dnes v Evropě zatíženy extrémními daněmi, ale to neznamená, že nemohou být zatíženy ještě víc. Německá vláda chystá novou daň, samozřejmě kvůli elektromobilitě.
Německo v posledních měsících zkouší být zelenější než zelená barva, což je jeden z nepřímých dopadů čachrů koncernu VW s dieselovými motory. Naši západní sousedé v reakci na to začali bojovat za přírodu na všech frontách, nejvíce je ale zasažen automobilový sektor. Zatím se mluvilo zejména o zákazech vjezdů, jež dopadly nebo teprve dopadnou na starší dieselová a někdy i benzinová auta. To je ovšem pouze jeden z kroků majících vést ke změnám návyků Němců.
Nyní německá vláda pracuje na dalším tahu, jímž je zavedení daně z CO2. Ta se různými způsoby platí v řadě dalších evropských zemí, Německo tak s daným vlakem nevyjíždí ze stanice, ale již naskakuje do rozjetých vagónů. Jak jsme řekli, Němci chtějí být opravdu hodně zelení, a tak chtějí zdanit i emise CO2 spojené třeba s výrobou masa. Dnes se ale budeme držet hlavně onoho zpoplatnění emisí CO2 spojených s provozem aut.
Tento plán už má zcela konkrétní obrysy a jsou skutečně pozoruhodné. V tuto chvíli vláda navrhuje, že nová daň by zvedla cenu benzinu o 10 eurocentů (cca 2,60 Kč), zatímco motorová nafta by zdražila o 11 eurocentů (2,90 Kč). Od roku 2025 by navíc poplatek byl trojnásobný, od roku 2030 pak dokonce pětinásobný. Jinými slovy, záměrem je zatížit cenu benzinu daní dalších asi 13 Kč, naftu dokonce 14,50 Kč.
Suma sumárum to znamená, že naši sousedé by za jedenáct let platili přes 50 „dnešních korun” (tou dobou bude cena vinou inflace ještě jiná) za jeden litr paliva. Novou daní navíc nemá být zatížen jen benzin či diesel, ale rovněž CNG. Zdá se tedy, že elektrická lobby v Německu získává silně navrch, neboť dosud byl pohon na zemní plyn považován za ekologickou alternativu. Nyní ale naši sousedé naznačují, že tomu tak není, přičemž nepřekvapivě souběžně s penalizací aut se spalovacím ústrojím pomýšlejí na podporu elektrifikace.
Němci původně doufali, že touto dobou bude po tamních silnicích jezdit zhruba milion elektromobilů. Realita je však sotva desetiprocentní, za čímž nestojí jen nedostatky samotných aut, ale také vysoká cena elektřiny v některých oblastech. V porovnání s úsporným dieselem se tak mnoha lidem nevyplatilo o elektromobilu ani uvažovat, natož aby si jej pořídili, neboť dráže by je vyšlo jak samotné pořízení, tak navíc ještě provoz.
Zdražením paliv by se elektrická auta rázem vyplatila, kabinet se je ale vědom toho, že jde o kontroverzní krok. Obává se reakcí tedy veřejnosti a oficiálně o dani jako takové nehovoří, místo toho je zmiňováno „zpoplatnění emisí CO2“, což zní ekologicky a tedy přijatelněji. Že nepokoje přesto přijdou, si myslí německý autoklub AVD. Dle něj zavedení nové daně vrazí ještě hlouběji klín do již tak rozdělené německé společnosti. Pro velkou část lidí je automobil nutností kvůli dojíždění do práce, na elektromobil ale mít nebudou. A jejich již tak napjatý rozpočet zatíží další suma mířící do státní kasy vlastně pro nic - jen aby se dnes drahé řešení jevilo levnějším.




Němcům nejspíše začne být na čerpacích stanicích od příštího roku pěkně horko
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 5 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Francouzům asi přeskočilo, další novinkou Alpine je otylá absurdita s hmotností nejmíň 2,1 tuny
28.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Automobilka chtěla během pár let přejít jen na elektromobily. Teď investuje 19,5 miliardy, aby od roku 2027 vyráběla nové motory V8
28.5.2025Mercedes léta cpe do upadající třídy C nedůstojné motory 1,5 a chce za ně velké peníze. Teď s tím končí, ale možná ne u nás
28.5.2025Hyundai chystá návrat do Ruska, dochází mu totiž čas, musí to stihnout ještě letos. A není v tom samo
28.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva