Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německo má za sebou další hlasování o zrušení neomezené rychlosti na dálnicích
17.9.2020 | Petr Prokopec
Zelení se rozhodli v Německu zavést stotřicítku na dálnicích, jako u nás a snížit i maximální možné tempo na okreskách a ve městech. Byl to ale možná až příliš ambiciózní pokus o utažení šroubů.
Pokud Německu můžeme něco závidět, pak jsou to dálnice. Staví se totiž rychlejším tempem než čtyři kilometry za rok, vyšší je zároveň i jejich kvalita. A co více, na většině úseků nemusíte sledovat přístrojový štít, ale jednoduše jet tak, jak dovolují vaše schopnosti, auto, okolní provoz a aktuální podmínky vůbec.
V Německu to funguje, tamní dálnice jsou statisticky nejbezpečnější v Evropě. Přesto je neomezená rychlost dlouhodobě trnem v oku zejména aktivistům a zástupcům zelených politických stran, neboť - když už nefunguje bezpečnostní rétorika - má vyšší rychlost aut znamenat vyšší spotřebu paliva a tedy více emisí CO2. Německý parlament je tak stále častěji svědkem hlasování o zachování či zrušení daného privilegia a tento týden se jím stal opět.
Včera byl na jeho půdě projednán další návrh Zelených, který měl zavést na všech Autobahnech jednotný limit 130 km/h. Mimo to měla začít na okreskách platit osmdesátka a ve městech dokonce pouze třicítka. Radnice by nicméně dostaly možnost maximální rychlost navýšit v místech, kde to okolnosti dovolují.
Jakkoliv ale návrh měl podporu německé federální agentury KBA či ministryně pro životní prostředí Svenji Schulze, její vlastní strana SPD se již postavila proti němu. Stejně jako ministr dopravy Andreas Scheurer či kancléřka Angela Merkel a jejich partaje CDU a CSU. Zelení tak ve výsledku zůstali osamocení, načež bylo omezování limitů pro tuto chvíli zamítnuto. Německá kancléřka ostatně již v srpnu avizovala, že momentálně jsou tyto diskuze bezpředmětné, země řeší důležitější věci.
Neznamená to však, že neomezené limity budou díky tomu v Německu zachovány na věčnost. Zelení proti nim vystupují stále častěji, přičemž jednou mluví o maximální rychlosti 120 km/h, podruhé o oné stotřicítce. Stejně tak se různí i důvody, proč by na omezování mělo dojít, přičemž nejčastěji je výhybka přehazována mezi ochranou životního prostředí a navýšením bezpečnosti. Už při této nekonzistenci se nelze neúspěchu divit, jednou to ale zkrátka vyjít může a cesty zpět už bude jen stěží.
V Německu se o zavádění plošného dálničního limitu mluví a hlasuje stále častěji, neomezená rychlost ale zatím stále odolává. Foto: Patrick Seeger, DPA
Zdroj: Focus
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 4 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 5 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 8 hodinami