Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němečtí dealeři mají na skladě dieselová auta za 117 miliard. Nikdo je nechce
29.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tedy alespoň v Německu, kde tamní řidiče děsí zaváděná omezení. Je docela pravděpodobné, že budou vyvezena na východ, tedy i k nám.
Politici a jiní sociální inženýři si našli novou mantru. Prý se blíží smrt spalovacích motorů, zejména pak těch, které spalují naftu. Prezentováno je to jako reakce na skandál Volkswagenu, ten ovšem posloužil jen jako vítaná záminka přestat mluvit o emisích CO2 a vytáhnout jiného strašáka. Zmiňován je negativní dopad dieselů na životní prostředí, někteří dokonce dokážou spočítat, kolik lidí provoz „producentů sazí“ každoročně zabije. Titíž lidé ovšem nejeví zájem o čínské továrny, obří nákladní lodě či tisíce dopravních letadel, jež se na znečištění podílejí daleko více - ty totiž nejsou dost dobře vidět.
Jinými slovy, lidstvo potřebuje jasně identifikovatelného nepřítele, a tím dnes jsou dieselové motory. Nelze je okamžitě usmrtit ranou do týla, jejich skon ale lze urychlit. Prvním z opravdových hřebíků do jejich rakve budou zákazy vjezdu do center měst, dalším pak úplné zákazy prodeje a tak dále. Touto strategií ovšem trpí nejvíce ti, kteří se nechali stejnými politiky (Dieselgate není stará ani dva roky, vlády se tedy mnohde nestihly obměnit) přesvědčit k jejich koupi.
Jistě si vzpomenete na dobu před třemi čtyřmi pěti lety, kdy bylo v Evropě pomalu těžké o benzinový motor zakopnout. Diesely měly podporu z nejvyšších míst, lidé je kupovali jak na běžícím pásu. I proto, že jim bylo vsugerováno, že nižší spotřeba a tedy nižší emise CO2 znamenají větší ochranu naší planety. Nyní jim ovšem titíž politici tvrdí, že zde zamořují prostor k životu a proto by svůj vůz měli nechat sešrotovat a místo něj sáhnout po hybridu či elektromobilu.
V případě aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4, přitom již existují programy, kdy se ono sešrotování a následná koupě nového vozu, i když bez hybridní techniky, zákazníkům vyplatí. Problémem ovšem jsou vozy plnící emisní normy EU5, na které se ono „šrotovné“ obvykle nevztahuje, nicméně zmiňované zákazy ano. Lidé se jich proto překotně zbavují, jen v Německu je 29 % lidí ochotno prodat auto už kvůli hrozící ztrátě hodnoty.
Otázkou je, komu ale tyto vozy prodat. Často zmiňované zákazy vjezdu jsou strašákem pro všechny. A pokud se svým autem nemůžete třeba odvézt děti do školy, zajet na nákup či k doktorovi, je vám vlastně na nic. V takovém případě se vám pak nikdo nemůže divit, že se rozhodnete jej zbavit, a to i pod cenou. Odkup si přitom na svá bedra bere hlavně dealer, který se vám snaží prodat nové auto s „čistější“ pohonnou jednotkou.
Má to ale stinnou stránku, podle německé automobilové federace ZDK jen u našich sousedů stojí ve skladištích 300 tisíc aut s dieselovými motory plnícími normy EU5. „Při průměrné ceně zhruba 392 000 Kč za kus (už to ukazuje, že obvykle nejsou až tak stará auta) ovšem tyto vozy mají kumulovanou hodnotu zhruba 117,45 miliard korun,“ uvádí ZDK. Jelikož ovšem tyto vozy nikdo nechce, o zmíněnou hodnotu postupně přicházejí.
Momentálně totiž opravdu nikdo neví, jakým způsobem a kdy k uplatnění oněch zákazů dojde. Na 77 procent všech dealerů proto přiznalo ochotu prodat ony vozy pod jejich tržní cenou. Ani to ale nevede ke zvýšenému zájmu. Nebylo by proto překvapivé, kdyby došlo k jejich přesunu směrem na východ, tedy i k nám.
Důvod není třeba dlouho hledat, spočívá ve větší benevolenci tamních úřadů. V tomto ohledu stačí jen pro příklad uvést Českou republiku, kde postarší vozy jsou penalizovány jen ekologickou daní. Pokud ale projdou STK, nikdo je a jejich majitele nikterak neomezuje, navíc s Euro 5 nemají žádný problém. Růst dovozu dieselů plnících tuto astronomickou měrou by tedy nebyl nikterak překvapující, spíše je očekáván.
Německým politikům pak onen přesun mnohdy jen o pár kilometrů dále nejspíše taktéž vadit nebude. Podpoří domácí automobilky, podpoří rozvoj elektromobility a zbaví zemi škodlivých emisí. Tedy naoko, stačí trocha větru a Němci mají ony výfukové zplodiny zpátky. Na to ale již nikdo reagovat nebude, a pokud ano, pak jen kritikou České republiky a jejího vozového parku, nejlépe zmínkami o „vrakovišti Evropy”...
Také v tom vidíte populismus a naplnění pořekadla „Vlk se nažral, ale koza zůstala celá“? Nejste sami. Přičemž bychom se vůbec nedivili, kdyby za pár let došlo k další rošádě a my vyvezli ona dieselová auta třeba do Rumunska, Bulharska. Že budou ničit přírodu a ovzduší zase někde o trochu jinde? A co, pod kobercem špínu nikdo nehledá...























Ještě nedávno by VW Golf Variant 1,6 TDI v Německu představoval těžko dostupnou ojetinu, po které by bez váhání sáhla spousta zákazníků. Jako tříletý jej lze navíc klasifikovat jako skoro nový. Přesto jde jeho hodnota nyní rapidně dolů, zájem o něj je dnes u našich západních sousedů minimální
Zdroj: ZDK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 6 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejčtenější články
Malá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
7.4.2025Šéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
7.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Novou obří jachtu majitele Astonu Martin přesouvali prťavými kanály nizozemského městečka, perle za 4,5 miliardy klestili cestu 4 dny
7.4.2025Němci vybrali ojetá auta hrůzy pro rok 2025. Těmto je lepší se vyhnout, vedle tradičně „excelujících” Dacií jsou tu i Škody
8.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva