Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nikdo pořádně nechápe, co se tento týden stalo mezi Fiatem, Chryslerem a Renaultem
7.6.2019 | Petr Prokopec
Italové položili Francouzům na stůl nabídku na sloučení a v první chvíli to vypadalo na začátek dlouhých a úspěšných námluv. Po pár dnech je ale se vším konec, přesný důvod je záhadou.
Pokud jste se během uplynulých dvou týdnů nepohybovali mimo civilizaci, nejspíše jste již zaslechli o možném spojení Renaultu s koncernem FCA, tedy Fiatem a Chryslerem. Cílem těchto snah bylo vytvoření třetího největšího evropského výrobce aut po Volkswagenu a PSA. Jakkoliv ale nejde o spekulace, došlo na oficiální nabídku a dokonce i na několik vážných schůzek obou stran, včera bylo překvapivě ze strany Fiatu - tedy té strany, která s nápadem přišla - oznámeno, že jakákoliv dohoda již není možná. Zda úplně definitivně, to není jisté, jisté vlastně není vůbec nic.
Co se tedy stalo, když ještě před pár dny to vypadalo, že sloučení je na spadnutí? Záleží, koho se zeptáte. Pokud Italů, pak vina má jednoznačně ležet na francouzské vládě, která v Renaultu drží 15 procent akcií. Země totiž požadovala, aby byla plně respektována existující aliance s Nissanem. Kromě toho nemělo dojít na žádné škrty v případě francouzských zaměstnanců, měla být vytvořena vyrovnaná vládnoucí struktura a kromě toho se obě strany měly zavázat ke společnému vývoji baterií pro elektromobily.
Vedle toho je třeba zmínit, že do celé věci zasáhl Nissan, který se navíc o případném sloučení Renaultu a Fiatu měl dozvědět oficiálně jen pár hodin před tím, než zpráva pronikla do médií. „Myšlenka, že vyjednáváte spojení, aniž byste předtím promluvili se svým dvacetiletým partnerem, je absolutně neobvyklá,“ uvedl k tématu zdroj blízký Nissanu. A dodal, že vše je záležitostí důvěry, která zde měla být porušena. Japonci proto již dopředu signalizovali, že hodlají veškerá jednání blokovat.
Když tedy došlo na hlasování o spojení, zástupci Nissanu splnili, co slíbili. Proti se postavilo také levicové křídlo odborů DGT, zatímco všichni ostatní ředitelé hlasovali pro. Když ovšem přišla řada na zástupce francouzské vlády, ti si vyžádali pětidenní odklad. Během této lhůty chtěli přesvědčit Japonce, že spojení je i pro jejich dobro. Italská strana ale jakýkoliv odklad odmítla a schůzku ukončila s tím, že politické klima panující ve Francii neumožňuje dotáhnout vše do úspěšného konce.
Jednání Francouzů i Japonců je vlastně plně pochopitelné. Vláda ze země galského kohouta totiž dodala, že není připravena podpořit sloučení, pokud by to mělo jít přes nevůli Nissanu. Automobilka ze Země vycházejícího slunce se pak pro změnu obávala toho, že mnohé technologie, které zčásti patří ji, ovšem Renault je v rámci alianční dohody používá, by velmi snadno připadly Fiatu. A ten by následně mohl začít značku ohrožovat jejími vlastními zbraněmi.
Chápat pak vlastně lze i naštvání Italů, že po desetidenním rokování a třech schůzkách nakonec bouchli pěstí do stolu a jednání opustili. Renault totiž od počátku k možnému sloučení přistupoval pomalu jako k hotové věci a žádné případné obstrukce nenaznačoval. Těch se ale evidentně pozvolna vyrojilo nemalé množství. Šéf Fiatu John Elkann proto odmítl i následnou prosbu francouzské strany, zda by si současné odmítavé stanovisko nerozmyslel.
Nyní je otázkou, co bude dále. Fiat totiž momentálně rozhodně nelze považovat za nadmíru úspěšný, silný partner by tak společnosti rozhodně prospěl. To samé lze ostatně říci také o Renaultu, který je momentálně poněkud oslaben žabomyšími válkami s Nissanem kvůli obvinění Carlose Ghosna. A v nedobré kondici je vlastně i japonská strana, jejíž zisková marže začíná vlivem chybných strategických rozhodnutí povážlivě klesat a Ghosna, který se po celé své působení ve firmě staral o velmi ziskové hospodaření, se sama zbavila.
Sloučení by tak nejspíše prospělo naprosto všem, nakonec k němu ale nedojde a nikdo vlastně pořádně nechápe, co se během těch pár dnů stalo, že je výsledek pravé takový. Pohled na finanční trhy ale naznačuje, že investoři za viníka považují především francouzskou vládu. Jelikož ta je ale majoritním podílníkem Renaultu, vše se projevilo na akciích značky, jenž poklesly o 6 procent. Hodnota Fiatu se oproti tomu nezměnila. Francouzi přitom dodávají, že jejich dveře jsou stále otevřeny - zda za ně ale Italové ještě někdy budou chtít vzít, není jisté.


Sloučením Renaultu a Fiatu by vznikla třetí největší evropská automobilka. Nakonec se tak ale nestane, po několika dnech divokého vývoje Italové prý kvůli obstrukcím francouzské vlády jednání ukončili
Zdroje: Reuters, WSJ
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před hodinou
Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
před 2 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 4 hodinami
Subaru překvapilo hned dvěma ostrými novinkami, centrální výfuk jedné z nich dává naději
před 5 hodinami
Mazda skutečně skončila se svým dosavadním logem, ubohost náhrady je už za hranicí pochopitelnosti
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
