Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách

Po léta se mohla chlubit jednou z nejvyšších ziskových marží v oboru, po vyhazovu Carlose Ghosna se ale její hospodaření hroutí jako domeček z karet. Šetří se tak všude, i na zaměstnancích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách

5.1.2020 | Petr Prokopec

Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po léta se mohla chlubit jednou z nejvyšších ziskových marží v oboru, po vyhazovu Carlose Ghosna se ale její hospodaření hroutí jako domeček z karet. Šetří se tak všude, i na zaměstnancích.

Před více než rokem Nissan odstartoval interní vyšetřování Carlose Ghosna, jež nakonec vedlo k jeho zatčení a uvěznění a před pár dny i k jeho slavnému útěku ze spárů japonské justice. Zbytek vedení automobilky jistě doufal, že odchod člověka toužícího po stále větším propojení Nissanu s Renaultem napomůže k lepšímu fungování první zmíněné firmy, jenže realita nemůže být odlišnější. Nissan je momentálně v největších problémech za poslední dekádu a nezdá se, že by pro něj existovala cesta ven. Automobilka proto vyrukovala s extrémními úsporami.

Danou skutečnost agentuře Reuters uvedly hned tři zdroje, které jsou obeznámené s celou záležitostí. Dle nich škrty dopadnou zejména na americkou divizi, jejíž prodeje po většinu letošních měsíců klesaly dvouciferným tempem. Daného stavu navíc Nissan dosáhl jen za pomoci nemalých slev, bez nich by bilance byla ještě horší. Nabídka japonské automobilky je poměrně zastaralá, pročež není jiný způsob, jak bojovat s konkurencí jinak než po finanční stránce.

Taková strategie se však podepsala na zisku, který klesl téměř na nulu. Nissan tak již oznámil, že za loňský rok očekává nejnižší výdělky za posledních 11 let. Právě proto došlo k zavedení úsporného programu, který americkým zaměstnancům fakticky zakazuje jakékoliv cestování letadlem. Výše postavení manažeři pak již nebudou moci navštěvovat firemní jednání ve skupinkách, místo toho bude zvolen vždy pouze jeden zástupce.

Ona jednání navíc musí být závažnějšího charakteru, v případě menších rozhodnutí budou svolávány pouze videokonference. Dále je ve hře nucená dvoudenní dovolená, jež se 2. a 3. března dotkne všech amerických zaměstnanců. Situace tak vypadá opravdu zoufale, jakkoliv zdroje dále uvádí, že Nissan stále má dostatečnou hotovost. Za tou ovšem stojí hlavně aktivity značky v Číně, což znamená, že automobilka se musí o příjmy dělit s tamními partnery.

Nissan drastické škrty přiznává, neboť skrze mluvčího vzkázal, že „obchodní situace, které čelíme, nás vede ke snižování nákladů“. Kromě toho bylo problematické postavení značky nedávno potvrzeno i Junem Sekim, jenž byl zvažován pro roli nejvyššího šéfa. Místo toho ale nakonec firmu opustil a místo toho přijal roli ředitele společnosti Nidec Corp. Novým kandidátem se tak nově stal Hideyuki Sakamoto, ani on však zatím do šéfovského křesla neusedl.

Tato škatulata se pro změnu podepsala na akciích automobilky, jež spadly nejníže od roku 2011. Nissan tedy skutečně začíná bít na poplach, neboť v podstatě potřebuje nového Ghosna, který by jej stejně jako ten původní přivedl zpět na výsluní. Jelikož si však každý udělal jasný obrázek o tom, kterak značka zachází se svými zachránci, není vůbec překvapivé, že o post nejvyšší není mezi špičkovými manažery zatím žádný zájem.


Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 1 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 01Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 2 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 02Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 3 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 03Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 4 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 04Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 5 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 05Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 6 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 06Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 7 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 07Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 8 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 08Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 9 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 09Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 10 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 10Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 11 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 11Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 12 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 12Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 13 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 13Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 14 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 14Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 15 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 15Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 16 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 16Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 17 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 17Nissan po vyhazovu šéfa rychle padá ke dnu, šetřit už musí i na prkotinách - 18 - Nissan Sentra 2020 novy oficialni prvni 18
Nissan doufá, že situaci ve Státech zvrátí i za pomoci nových modelů, mezi něž patří nová Sentra. Využít chce hlavně toho, že segment sedanů ostatní opouští. Zda ale to - a ono šetření - pomůže, není jisté

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.