Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uplynul již rok od náhlého zatčení šéfa Nissanu, z kauzy je stále větší podivnost
22.11.2019 | Petr Prokopec
Má za sebou 129 dnů vazby, ani po propuštění na kauci si však nemůže užívat svobody či dokonce kontaktu s manželkou. Dle právníků je za vším komplot Nissanu a japonské vlády a bojují za jeho očištění.
„Naše rodina vždy slavila výročí, tento týden na to však nedošlo. Před rokem byl náš otec, bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn, zatčen a uvězněn. Momentálně je sice propuštěn na kauci, ale jeho aktivity jsou velmi omezené. Nevíme, kdy začne jeho soud a kdy tato noční můra skončí.“
Takto začíná prohlášení, jež zaslaly do médií Ghosnovy děti. I když jejich otec mohl opustit vazební věznici, ve které strávil 129 dní, stále nemá povolený kontakt s rodinou, a to v jakékoliv formě. Nemohou se tedy nejen vídat, ale ani si psát. Jak se tedy zdá, někdejší hlava francouzsko-japonské aliance stráví již další Vánoce a oslavy Nového roku v osamění. Dle Ghosnových právníků proces odstartuje nejdříve v dubnu příštího roku, tedy prakticky rok a půl po jeho zatčení.
Tento týden uplynulo přesně dvanáct měsíců od chvíle, kdy Ghosnův soukromý tryskáč naposledy přistál na letišti Haneda. Je tak ideální chvíle zrekapitulovat si, k čemu dosud došlo a připomenout si, jak velká podivnost se postupem času z kauzy stala. Začneme obviněními, dle kterých se bývalý šéf Renaultu a Nissanu měl dopustit finanční zpronevěry. Z japonské automobilky měl odčerpat 5 milionů dolarů (cca 115,4 milionů korun) a ty převést na účty krycích firem. Nakonec měly tyto peníze rozmnožit jeho majetek.
Mimo to mělo interní vyšetřování Nissanu poukázat na nesrovnalosti v Ghosnových výplatách, privátní akce placené firemními penězi a mnoho dalších přečinů. Veškeré informace si převzali zástupci japonské justice, kteří však dosud neumožnili protistraně jakoukoliv prohlídku důkazů. Proto Ghosnovi právníci požádali soud, aby jim umožnil přístup k šesti tisícům dokumentů, včetně elektronické pošty, aby mohl být jejich klientovi zajištěn spravedlivý proces.
Problém je v tom, že vládní vyšetřovatelé veškeré důkazy vrátili Nissanu. To je dle Ghosnových právníků stejné, jako kdyby „bylo povoleno vyšetřující agentuře smazat důkazy“. Zvláště proto, že japonská automobilka má nyní možnost mnohé náležitosti tajit s odkazem na obchodní tajemství. To je sice pochopitelné, nicméně v takovém případě by všude jinde ve světě ony důkazy nebyly soudem připuštěny. Princip fungování japonské justice je však jiný.
I z toho důvodu obhájci bývalého šéfa aliance poukazují na možné spolčení japonské automobilky, tamních vyšetřovatelů a tamního ministerstva průmyslu a obchodu. Ghosn chtěl daleko více svázat Renault a Nissan, aby mohl lépe čelit výzvám budoucnosti. Japonci však oproti tomu toužili po daleko větší svobodě a proto měli „upéct“ komplot, který dostal Ghosna do vězení. Jeho současná omezení na svobodě pak mají zlomit jeho vůli ukázat světu pravdu.
Šéf právnického týmu Junichiro Hironaka naznačuje, že veškerá obvinění jsou nejen neopodstatněná, ale dokonce i nedostatečná. Proto soud ještě hezky dlouho neproběhne. Vyšetřovatelé hledají další kostlivce, kteří by jim konečně pomohli dostat se Ghosnovi na kobylku. S tím souhlasí i bývalý vládní vyšetřovatel Nobuo Gohara, dle nějž je „celý proces nenormální. Pravděpodobně zatkli Ghosna jen proto, aby byl zatčený. Neexistuje však způsob, jak vybudovat případ jen s podporou Nissanu.“
Spekulace o spiknutí tak skutečně nejsou od věci, nicméně zda nakonec u soudu zvítězí ta či ona strana, není aktuálně vůbec jisté. Ovšem již nyní lze s jistotou tvrdit, že proces (pokud k němu vůbec dojde) bude asi nejsledovanější v celé japonské historii. A do značné míry ovlivní i tamní ekonomiku, neboť v závislosti na rozsudku možná zemi budou opouštět zahraniční manažeři. To by pro řadu firem mohla být pohroma, jak ostatně dokazuje i vývoj u aliance.
Bez Ghosna u kormidla se Nissan i Mitsubishi potácí v problémech a jejich spojenectví s Renaultem je křehčí než kdy dříve. Ani jedna automobilka nevykazuje růst či zisk, naopak dochází ke stále větším ztrátám. Ukazuje se tedy, že někteří lidé jsou nenahraditelní, jakkoliv je obestírá značná kontroverze. Ghosn byl jedním z nich a Nissan měl raději ustoupit ze své hrdosti a povolit užší vazby s Renaultem. Mohl by dnes přepočítávat zisk a nejspíše i počítat s podílem koncernu FCA. Takto ale nemá ani šéfa, který útok proti Ghosnovi odstartoval, neboť také Hiroto Saikawa „byl odejit“, a to rovněž kvůli finančním nesrovnalostem.
Od překvapivého zatčení Carlose Ghosna uplynul již rok. Přesto dle jeho právníků vyšetřovatelé nemají v ruce nic, zač by jej poslali za mříže na delší dobu. Proto na soud hned tak nedojde, místo toho bude žalující strana hledat další důkazy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch