Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nissan říká, že obliba SUV skončí. Má pro to zatím nepoznané vysvětlení
29.9.2018 | Petr Prokopec
Nissan je jedním z výrobců, kteří na SUV doslova ujíždí, tvoří klíčovou část jeho prodejů. O to více překvapí, že už teď počítá s koncem jejich popularity. Oporou jsou mu vlastní průzkumy.
O jedno z největších automobilových překvapení se letos postaral Ford. Svou nabídku na obou stranách Atlantiku hodlá rázně okleštit, a padáka tak dostane řada konvenčních modelů. Místo toho se automobilka začne ještě více soustředit na SUV, od nich odvozené crossovery a pick-upy. Může to působit racionálně, neboť těmto vozům se dnes daří stále více, ne každý ale s Fordem souhlasí.
Střízlivěji uvažující automobilky jsou si vědomy, že budoucnost je nevyzpytatelná. Ještě před 20 léty v Evropě SUV neznamenaly prakticky nic a kdo říká, že za dalších 20 let nebudou lidé znovu toužit po něčem úplně jiném? Relativně brzký konec popularitě SUV věští VW a z jiného důvodu říká totéž Honda. A autor první Octavie, který dnes vede design Hyundai, dokonce říká, že všichni již pracují na tom, co SUV nahradí. Mohlo by se zdát, že s Fordem bude na jedné lodi alespoň Nissan, který dnes z SUV žije podobně jako Američané. Nicméně Japonci jsou od sázky na jednu kartu zjevně hodně daleko.
Dokládá to nejnovější vývoj, který rozhodně nemá nic společného s opouštěním tradičních segmentů. Nissan místo toho naopak doufá, že s novými sedany postupně přetáhne na svou stranu mladé, kteří podle marketingového manažera značky Bruce Pillard „nechtějí řídit auto jako táta“. Jakési mezigenerační vymezení vyplynulo to z ankety uspořádané automobilkou a právě na jeho základě Nissan usuzuje, že obliba SUV skončí.
Pillard tvrdí, že něco podobného už tu bylo a historie se jednoduše bude opakovat. Dnešní padesátníci a šedesátníci vyrůstali v kombících, které v 50. a 60. letech frčely neuvěřitelnou měrou i v Americe. Nicméně jejich děti už je nechtěly, v dospělosti přepřáhly na minivany. Ty jsou teď pro změnu stejně za zenitem jako kdysi kombíky a z trhu je postupně vytlačují SUV. Až děti jejich dnešních majitelů dospějí - a že už některé dospěly - SUV znovu chtít nebudou.
Je to zajímavá teorie a může dojít naplnění. Z našeho pohledu je ovšem třeba si uvědomit, že Evropa americké trendy kopíruje s větším odstupem a zatímco enormní popularita SUV je v Americe už dlouhotrvajícím jevem, u nás jde o žhavé téma teprve pár let. Jestli ale na zmíněné dojde v USA, stane se to i tady, dříve nebo později.
Nissan proto v USA už nyní sází na to, že lidí otrávených „tátovým SUV” už bude dost a nabízí jim novou generaci sedanu Altima. Automobilka do ní podle svých slov nalila neskutečné finance a byť o konkrétní cifře se jen spekuluje, podle Pillarda si nová platforma, pohon všech kol a instalace motoru VC Turbo vyžádaly vůbec největší investici v dějinách Nissanu. To je vskutku odvážný krok, zvláště když trh se sedany jen za prvních sedm letošních měsíců klesl v Americe o 25 procent.
Pád registrací podle analytiků hned tak skončit nemá, neboť zatímco dříve si rodiny pořizovaly dva sedany, nyní si kvůli vyšším cenám crossoverů a SUV musí řada z nich vystačit pouze s jedním vozem. A kromě toho, ze sedanů se začíná stávat ryze mužská záležitost, neboť ženy za jednu ze svých vrcholných priorit považují vyšší posez. A ten je spojen právě s SUV.
Nissan je tedy nakonec vlastně odvážný přesně opačným způsobem než Ford. Sází na nový model konvenčního ražení v době, kdy o takové vozy moc lidí nestojí. Japonci věří, že ještě během přítomnosti této generace Altimy na trhu se to v USA změní a ta bude profitovat ze svého náskoku. Pokud budou mít pravdu, mohou na tomto rozhodnutí dost vydělat. Pokud nikoli, stane se pravý opak...









Nový Nissan Altima má profitovat ze ztráty zájmu části zákazníků o SUV. Jestli se to skutečně stane, ukáže teprve čas
Zdroj: The Detroit Bureau
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejčtenější články
Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025Svět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
18.8.2025Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
18.8.2025Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva