Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nové crash testy IIHS s velkým odsazením: polovina malých aut opět pohořela
1.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americký institut otestoval 12 malých aut s překvapivými výsledky. Jeden uspěl výborně, pět uspokojivě, dva hůře a čtyři katastrofálně.
V rámci bezpečnosti nových automobilů jsme se v posledních měsících zabývali především crash testy Euro NCAP. Nově zde ovšem máme také výsledky amerického institutu IIHS, který jsme doposud v mnoha ohledech považovali za relevantnější orgán. Za oceánem se totiž kupříkladu testy nárazů malou částí přídě do stojící překážky snaží co nejvíce přiblížit realitě. S normami přitom tato disciplína nemá mnoho společného, pročež byla hned v prvním kole odhalena zranitelnost vozů vyvíjených zejména tak, aby dosáhly pěti hvězdiček Euro NCAP.
Po těchto výsledcích se samozřejmě zvedla celá vlna negativních komentářů, pročež bruselská organizace prohlásila, že své testy inovuje. To se skutečně i stalo, nově nastavená pravidla se však od reality vzdalují ještě dále. V tomto směru si ovšem Euro NCAP a IIHS nemají co vyčítat, neboť také Američané začínají „blbnout“. Patrné je to na aktuálním kole testů, které si vzalo na paškál tucet malých aut.
Z nich nejlépe zabodoval Chevrolet Volt, který si odnáší nejvyšší ocenění Top Safety Pick+. Na druhém místě skončilo Mini Cooper Countryman s ohodnocením Top Safety Pick, při pohledu na konkrétní výsledky však kupodivu tento model hned ve dvou kategoriích předčil americký elektromobil. Ve výbavě Mini ovšem chybí varování před možnou čelní srážkou, proto končí v roli poraženého.
Tím rozhodně nechceme říci, že by se jednalo o naprosto zbytečný systém, životy totiž koneckonců zachránit může, následky nárazu ale ovlivní jen stěží - crash testy mají být prostě nárazové zkoušky a nic jiného. Takto je výsledné hodnocení lepší než jen akceptovatelné, realitu prostě zamlžuje. Testovací komisaři navíc dodávají, že ochranná klec Mini společně s bezpečnostními pásy a airbagy fungují společně natolik dobře, že snižují riziko poranění při reálných nehodách na minimum.
Dále tu máme speciální opatření, s jakými je přistupováno k nárazovým testům elektromobilů. K těm se totiž nesmí nikdo přiblížit, natož se jich dotknout, dokud technici se speciálním zařízením nezkontrolují, zda po havárii vůz někde neprobíjí nebo není přehřátý - v takových případech totiž hrozí riziko zásahu elektrickým proudem, popálení či dokonce možnost vzniku požáru.
Tuto skutečnost si ale v reálném světě nikdo nebude moci dovolit, přeci jen po nárazu se většina lidí v šoku snaží dostat co nejrychleji z vozu. V té chvíli jim přitom u elektromobilů či hybridů hrozí výše zmíněné riziko, to se ovšem již dostáváme na pole očerňování těchto vozů, kam rozhodně nechceme sklouznout. Koneckonců, baterie i elektrické systémy Voltu byly shledány za bezproblémové.
Vraťme se tedy zpátky k samotným výsledkům, které ohodnocení Top Safety Pick přisoudili ještě Fordu C-Max Hybrid, Mitsubishi Lancer a dvojčatům Scionu FR-S a Subaru BRZ. Ve všech případech máme co do činění s horším hodnocením než u výše zmiňované dvojice, sportovní kupátka pak na svůj hrb přihazují i možné poranění spodní části nohou a chodidel.
Hodnocení Scionu xB a Hyundai Veloster je již o poznání horší, v jejich případě totiž kolabující struktura přispívala k většímu riziku vychýlení airbagů či sedadel, pročež by se hlava řidiče snadno mohla dostat do kontaktu s tvrdými částmi interiéru. To pak bylo více než patrné u Fiatu 500L, Nissanu Juke, Nissanu Leaf a Mazdy 5, které skončily na chvostu tabulky.
Projít musíme především výsledky japonského MPV, které bychom pomalu mohli označit za pojízdnou rakev. Komisaři uvedli, že po nárazu došlo k vychýlení sloupku řízení doprava, přičemž bezpečnostní pás pro změnu umožnil testovací figuríně vycestovat doleva. Tím se hlava dostala do kontaktu s palubní deskou. Boční airbag se navíc zcela nenafoukl, hrozil tedy i možný náraz hlavy do bočního okna.
Tím ovšem problémy nekončí. Další jsou způsobeny zvednutím podlahy po nárazu, pročež hrozí vystřelení cestujících mimo vozidlo. Je tedy zjevné, že u Mazdy budou muset na bezpečnosti ještě pořádně zapracovat. Zvláště když toto kolo testů počítalo s nejvyšší rychlostní 64 km/h, v reálném světě však dané tempo může být vyšší. A tím se jen násobí následky havárie.
Přehled výsledků crash testů IIHS 2014 v kategorii malých aut

Chevrolet Volt
Fiat 500L
Ford C-Max Hybrid
Hyundai Veloster
Mazda 5
Mini Cooper Countryman
Mitsubishi Lancer
Nissan Juke
Nissan Leaf
Scion FR-S
Scion XB
Subaru BRZ
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejčtenější články
Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha