Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový majitel F1 má problém. „F1 je teď skvělá, změny nejsou třeba,” říká šéf FIA
3.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Při přemítání o tom, jak by se Formule 1 mohla v rukou nového majitele komerčních práv změnit, se trochu zapomíná na jedno: za nitky tady tahají jiní.
S příchodem Liberty Media do Formule 1 jsou spojovány nemalé naděje. Jednotliví zástupci nového majitele královské motoristické disciplíny ostatně již prohlásili, že touží po celé řadě změn, díky nimiž by se do šampionátu vrátila prestiž a zároveň by přibylo i skutečné závodění, nikoliv „umělá show“, jak mnohé kontroverzní prvky, kupříkladu systém DRS, nazývá Ross Brawn.
To zní slibně, nesmíme ovšem zapomínat na jeden fakt, a tím je mezinárodní automobilová federace FIA. Právě ta organizuje šampionát po sportovní stránce a jsou to její pravidla, která určují jeho obraz. A opravdu se nedá říci, že by FIA a majitelé komerčních práv v uplynulých letech jednali ve vzájemném souladu.
Nebyl to Ecclestone, kdo zavedl např. hybridní motory, proti těm naopak brojil. Nic ale nezmohl a nic nezmůžou ani Brawn a spol., pokud FIA nebude změnám nakloněna. A opravdu se nezdá, že by byla - spíše to vypadá, že jakýmkoli obratům hodlá zatnout tipec. Její prezident Jean Todt totiž tento týden na tiskové konferenci v Düsseldorfu uvedl, že dle jeho názoru „je Formule 1 již teď skvělá“. Bylo by proto prý špatným vzkazem všem zúčastněnými i divákům, kdyby se celý koncept principiálně změnil.
Todt je tak sice ochoten posvětit novinky, jenž souvisí kupříkladu s novým způsobem komunikace, zejména skrze sociální sítě, což má přivést nové fanoušky, nicméně v rámci sportovních pravidel s ním nejspíše nemůžeme počítat. FIA tedy zjevně bude házet Formuli 1 klacky pod nohy, respektive pod kola, stejně jako tak činila za období vlády Bernieho Ecclestonea.
Tento stav byl přitom více než překvapivý, ostatně Todta jakožto kandidáta do čela federace nominoval sám „Supremo“. Činil tak samozřejmě především na základě práce malého Francouze v týmu Ferrari. Nejspíše přitom očekával, že mu Todt půjde na ruku více než předtím Max Mosley, stal se ale pravý opak - cesty obou velikánů se začaly výrazně rozcházet.
Od té doby prakticky vše, s čím Bernie přišel, bylo FIA smeteno ze stolu. Místo toho byla zavedena některá opravdu sporná pravidla jako třeba dvojité body, jenž měly udržet napětí až do posledního závodu. Že se tak nestalo a místo toho mezi fanoušky i samotnými týmy a závodníky narůstalo zmatení, to ani nemusíme dodávat. Todt si ale dosavadní vývoj pochvaluje.
„Musí to být nepředvídatelný sport. A šampionát, jaký jsme si užívali loňský rok, byl bojem až do poslední zatáčky.“ S druhou větou lze přitom s jedním zavřeným okem souhlasit, s tou první ale nikoliv. Již od počátku sezóny bylo totiž jasné, že o titul se opět poperou pouze jezdci Mercedesu. Nepředvídatelnost tak souvisela jen s Hamiltonem a Rosbergem.
To je ale podle Todta v pořádku, ve Formuli 1 totiž vždy byl po několik let dominující tým. „Nyní je to Mercedes, předtím to ovšem byl Red Bull, Ferrari, McLaren či Williams. To se stává i v dalších sportech.“ S výraznými změnami tedy v nejbližších letech ve Formuli 1 nepočítejme, rozhodně nikoliv po tu dobu, co Todt zůstane u kormidla federace.
„My jako FIA budeme i nadále zastávat pozici regulátora a zákonodárce. Samozřejmě s novými lidmi a týmy uvidíme, jaká bude vize pro budoucnost, abychom tento sport udělali lepším,“ dodává možná i trochu nadějně Todt. Jeho předchozí slova ale přílišné změny příliš neumožňují, a to nejspíše ani za situace, kdy je ve vedení jeho dobrý přítel Brawn. Což je překvapení číslo dvě - také od těchto dvou legend se očekávalo jisté souznění, které jaksi nenastává.
Geniální stratég již přišel s některými koncepty, ze kterých se nejspíše Todtovy musí ježit vlasy na hlavě. Některé z Brawnových plánů totiž zpochybňují kupříkladu existenci modrých vlajek, neboť dle jeho slov není třeba, aby pomalejší dělali prostor těm rychlejším. Pokud jsou totiž skutečně o ligu výše, pak se o předjetí zvládnou postarat samy.
Uvidíme tedy v příštích letech, kam se Formule 1 posune a co vlastně FIA Brawnovi a spol. dovolí. S nápravou v nejbližších letech bychom ale počítat neměli, neboť nový sportovní ředitel již uvedl, že nejprve je třeba období sledování, než přijde doba změn. Ty by dle Brawna mohli přijít nejdříve v letech 2018 či 2019, podle Todta ale nejspíše nikdy.



Jean Todt jako prezident FIA zjevně nehodlá dopustit, aby se Formule 1 příliš měnila. Dle něj je totiž skvělá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Největším prodejním hitem VW je dnes velké levné rodinné auto. Za 250 tisíc Kč nabízí víc než Škoda Octavia za 2,5násobek
před 51 minutamiMercedes potichu zastavil dodávky nových elektromobilů do USA. Firmu táhnou ke dnu, zisky klesly o 56 %, dole jsou i prodeje a obrat
před 2 hodinamiDodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari
včeraProfesor ekonomie přesně popsal, jak si evropské automobilky zničily svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobý zisk
včeraVietnamec, který vydělal miliardy na nudlích prodávaných i v Česku, chystá novou vlajkovou loď a útok na další trh
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Rychlodotazy 07.30. 20:36 - Kavis
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom
- Americké vozy a vše kolem nich 07.30. 09:06 - Stepan