Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pod šéfem VW se znovu houpe židle, i kvůli rozumnému uvažování českého Senátu
5.11.2021 | Petr Prokopec
Příští týden se dozvíme, zda skutečně mají skončit spalovací auta. Zatím se zdá, že členské státy EU nejsou elektrické budoucnosti zcela nakloněny, což ohrožuje i post Herberta Diesse. Ten sází na tuto kartu úplně vše.
V pondělí 8. listopadu vyprší lhůta, kterou má Česká republika na zaslání připomínek k balíčku Fit for 55. Senát se jím bude zabývat právě dnes, neboť dosud tuzemští zákonodárci dávali přednost spíše volbám či zdravotnímu stavu prezidenta. Za daným označením se skrývá souhrn opatření, která kvůli iniciativě New Green Deal povedou ke zdražení naprosto všeho. Jednou z položek je i zákaz prodeje nových spalovacích aut, k němuž by podle současných záměrů mělo dojít v roce 2035. Nahradit je mají elektromobily.
Plánovat jakýkoli zákaz čehokoli v momentě, kdy neexistuje ekvivalentní náhrada, je velmi kontroverzní, podobných cílů je ale onen balíček plný. Evropská komise, jejíž předsedkyně Ursula von der Leyen bez problémů použila soukromé letadlo na přesun z Bratislavy do Vídně, tedy na trasu dlouhou 47 kilometrů, během níž vyprodukovala zhruba tunu CO2, požaduje kupříkladu zrychlené uzavření uhelných elektráren a tepláren. Ty přitom mají nahradit alternativní zdroje, o kterých platí v podstatě totéž, co o elektrických autech - nelze je považovat za plnohodnotnou náhradu, jsou ve svém výkonu značně nevyzpytatelné. Koneckonců si stačí uvědomit, kolik ryze slunečních dnů letos bylo.
Pozice českého Senátu zatím není oficiálně jasná, z aktuálních informací ale vyplývá, že k návrhu má spíše negativní postoj. Pokud se takto rozhodne hned třetina členských států Evropské unie, pak Brusel musí daný balíček přehodnotit. To by bylo záhodno už jen kvůli 120 milionům lidí, kterým má v důsledku jeho zavedení hrozit tzv. energetická chudoba. Tu chce EU vykompenzovat dotacemi, jež v případě ČR vychází na šest miliard korun ročně. Jakkoliv se ale zdá, že jde o vysokou částku, ve stínu možných dopadů jde o drobné.
Proč se o tom ale zmiňujeme? Zejména kvůli koncernu VW, jehož šéf se stal největším lobbistou za nařízený přechod na elektromobilitu. I když proti témuž dříve sám bojoval, otočil poté, co kdysi největší automobilka světa do elektrického pohonu nainvestovala stovky miliard korun. O ty nyní nechce přijít, při omezeném zájmu a v řadě zemí spíše nezájmu o elektromobilitu je to ale potřebuje někoho, kdo návratnost této investice zajistí. A protože se nezdá, že by to mohl být sám trh, hraje doslova vabank.
Herbert Diess tak podle nás hazarduje s budoucností celého VW a jsme přesvědčeni, že se jej firma právě proto dříve nebo později zbaví. Momentálně jej ohrožuje hlavně hrozba propuštění desítek tisíc lidí, která v oficiálně rovině nezazněla, Diess před ní ale měl varovat dozorčí radu. Podle některých zdrojů má jít o následek přechodu na elektromobilitu, podle jiných o následek příliš pomalého přechodu na elektromobilitu. Ať už je to ale jakkoli, propouštění je něco, co se nelíbí odborům ani politikům a obě skupiny mají v dozorčí radě VW významnou pozici.
Nelze se tedy divit tomu, že se aktuálně pod koncernovým šéfem opětovně začíná houpat židle. Diess VW Group šéfuje od roku 2018, přičemž letos v létě mu byl prodloužen kontrakt až do roku 2025. Nicméně od té doby se situace značně změnila. Dozorčí rada koncernu má mít pochybnosti o správnosti sázky na jedinou kartu, neboť vnímá odpor řady členských zemí ke zmiňovanému balíčku, Českou republiku nevyjímaje. Rozumnější se zdá být Toyoty či BMW, které se sice věnují elektromobilitě, ovšem vyvíjí i spalovací, hybridní a vodíkové motory, protože zkrátka nemohou vědět, kdo v souboji mezi reálnou poptávkou a politickými nařízeními bude tahat za delší kus provazu. Neví to nikdo a sázet proti trhu je vždy ošidné.
Jak vše dopadne, bude jasnější v nejbližších dnech, kdy do Bruselu dorazí odpovědi jednotlivých členských států. New Green Deal jako takový byl odsouhlasen již loni v prosinci jako obecný cíl, bez jakékoli debaty v jednotlivých členských státech nad jeho dopady se ale nyní k překvapení mnohých ukazuje, jaký budou mít vzletné cíle kdesi v dáli konkrétní bezprostřední dopady. Snaha zakázat spalovací auta je jen jedním z mnoha. I díky ní ale lidé začínají chápat, co tyto cíle, které ve výsledku mají zatočit jen s 9 % celkových světových emisí CO2, budou také znamenat.
Šéf VW Herbert Diess začíná mít méně důvodů ke smíchu, jeho tlak na elektromobilitu jako jediný pohon totiž vede k rozepřím v dozorčí radě. A ta mu již přestává být tak nakloněná. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva