Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podívejte se, co Britové našli v autech určených pro crash testy Euro NCAP
14.10.2018 | Petr Prokopec
Že se moderní auta dělají primárně na míru rozličných testů a nikoli potřeb zákazníků, není nic nového. Svým způsobem tak nepřekvapí objevení nesrovnalostí u aut určených pro crash testy, reakce samotného NCAPu ale zaskočí.
Bezpečnost automobilů se za uplynulá desetiletí razantně zlepšila. Kde jste dříve mohli počítat pomalu s jistou smrtí, vám dnes hrozí maximálně lehká zranění. Je však otázkou, zda nové vozy opravdu poskytují až takovou ochranu, jak se zdá z hodnocení udělených organizací Euro NCAP. Už dávno se mluvilo například o tom, že auta jsou uzpůsobena některým testům, které probíhají pouze na jedné straně, té řidičově, přestože stejný náraz se může týkat i strany spolujezdce. Ta se ale netestovala, a tak na ní bezpečnost byla ošizena.
Že nešlo o pouhou zvěst, prokázal americký institut IIHS. Ten začal testovat obě strany vozu stejně a zatímco třeba BMW X1 nebo Mitsubishi Outlander prošly se ctí, u Chevroletu Equinox, GMC Terrain a Jeepu Compass již bylo odhaleno vyšší riziko poranění spodní části nohou. Ford Kuga a Mitsubishi ASX (prodávané v USA pod názvy Escape a Outlander Sport) pak úplně propadly.
Člověk by čekal, že po takových odhaleních změní testy i bruselský Euro NCAP, ale zatím se to nestalo, ten má ve zvyku zavírat oči i ve chvílích, kdy má pochybení přímo pod nosem. A pro důkaz nemusíme chodit daleko. Britská společnost Thatcham Research totiž aktuálně oznámila, že na některých modulech airbagů či úchytech dětských sedaček Isofix byly objeveny nápisy „pouze pro účely testu NCAP“, což zavání dalšími machinacemi s úpravami au na míru oněch testů.
Možná si nyní říkáte, že Euro NCAP si přece auta kupuje, ale není tomu tak, to činí jen v případě, kdy s ním automobilka nespolupracuje. V ostatních dostává testovací vozy přímo od výrobce, který tak může pro test poskytnout citelně jinak koncipovaný vůz, než který pak prodává. Že se tak děje, ony objevené nápisy nasvědčují a člověk by v reakci na to čekal obří skandál. Jenže nic takového se neděje.
„Občas testujeme vůz, který má na zadní straně modulu napsáno 'Euro NCAP test'. Poměrně běžné je to u modulů airbagů, a to nám připadá opravdu velmi, velmi podezřelé,“ uvedl šéf výzkumného oddělení Thatcham Research Matthew Avery. Tato firma přitom po nárazových zkouškách Euro NCAP torza testovaných vozů rozebere na díly a zkoumá, zda neodhalí nějaké nekalosti. To se jí evidentně podařilo a přítomnost podezřelých nápisů pak potvrdila i bruselská organizace.
Euro NCAP přitom rozjelo šetření, které spočívalo kupříkladu v návštěvách továren či u dodavatelů. Během auditu ale prý „nebyl zjištěn ani nejmenší pokus o podvedení našich testů“. Vyšetřovatelé se tedy spokojili s oficiální verzi výrobců, dle kterých za oněmi nápisy (psanými navíc fixem) stojí pouze jistá logistika. U některých novinek totiž prý ještě nemusela najet sériová výroba, načež se automobilky jen chtěly ujistit, že auto pro Euro NCAP bude postaveno včas. Podobných výmluv by si automobilky jistě byly schopny během chvíle vymyslet deset, přesto o této u NCAPu nikdo nepochybuje.
„V 99 případech ze sta jsem si jist, že pro dané nápisy je legální důvod,“ uvedl dále k tématu Avery. Zároveň však dodal, že si nemyslí, že společnost Thatcham Research odhalila vše. „Jsem si jist, že některé věci jsme přehlédli.“ Na základě těchto slov bychom čekali, že Britové spolu s Belgičany půjdou po celé záležitosti jako kočka po myši. Nic z toho se ale neděje, Avery místo toho jen dodává, že dříve byly možné nekalosti na denním pořádku. Momentálně s nimi však prý přichází do styku jen párkrát do roka.
Pokud si přitom uvědomíme, že ještě před několika málo lety automobilky mnoho vozů koncipovaly tak, aby prošly jen „normovanými nárazy” a při nárazech malou částí přídě se hroutily jak domeček z karet, pak existuje slušná pravděpodobnost, že k jiné formě šizení dochází nadále. Auta pro Euro NCAP zkrátka dostanou do vínku kvalitnější prvky, na vozech pro běžný lid ale následně výrobce může ušetřit.
Sdružení automobilových výrobců samozřejmě takové spekulace odmítá, nicméně skutečně zcela nezávislý test, který by spočíval v nárazových zkouškách třetí stranou a provedený na voze, jenž by byl náhodně zakoupen přímo u dealera, chybí. Doufejme tedy, že se tyto informace donesou za oceán, kde patrně budou muset odvést práci za Evropany. Jako už několikrát v minulosti...

Euro NCAP sice objevilo u testovacích vozů podezřelé nápisy, spokojilo se však s vysvětlením výrobců...
...a to přesto, že třeba americký institut IIHS objevil u Mitsubishi ASX...
...či Fordu Kuga nesrovnalosti, o kterých se dříve také hovořilo jen v náznacích
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 2 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 4 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 5 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 7 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva