Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Podle šéfa Ferrari je přeplňování správná cesta, hybridní turbo ale odmítá
23.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ferrari se přeplňování nikdy zcela nebránilo, něčím běžným ale nebylo. Teď se zdá, že mine jen motory V12.
Když se řekne „šéf Ferrari”, většina lidí si okamžitě vybaví Lucu di Montezemola, který zastává pozici prezidenta značky již od roku 1991 a je tím člověkem, který ji vtiskl její současnou tváři. Když se řekne „Ferrari s turbem”, většina lidí si představí model F40, který se svého času i díky nucenému plnění stal na nějakou dobu vůbec nejrychlejším autem světa. Jenže ani o jednom dnes řeč nebude - v případě „šéfa Ferrari” máme tentokrát na mysli vrcholného exekutivce Amedea Felisu a u „Ferrari s turbem” se zaměříme čistě na budoucnost.
Právě o té se totiž Felisa rozpovídal v rozhovoru pro britský Top Gear a právě o turbech byla řeč především. K nim má většina nadšených řidičů poněkud dvojjaký vztah - na jednu stranu umí okouzlit svým výkonem, na druhou dokážou zklamat obtížnější ovladatelností a příliš vysokou spotřebou při vysokých požadavcích právě na onen dodatečný výkon. Jistá ambivalence je znát i z rozličných prohlášení Ferrari v uplynulých letech a vlastně i to poslední lze zařadit do podobné škatulky.
Felisa na jednu stranu řekl, že turbo je řešením, jak dále pokračovat v nárůstech výkonu motorů, jaký jsme mohli sledovat v uplynulých letech. S tím nelze nesouhlasit, CEO Ferrari ale dále konstatoval i to, že: „Přeplňování je a přímý vstřik benzinu jsou je ta správná cesta za vyšším výkonem bez daně v podobě spotřeby paliva.” Tady už souhlasit lze i nelze - i když teorie praví, že turbomotory s přímým vstřikem už nejsou neefektivní při náročném jízdním stylu, naše praxe opakovaně dokazuje, že většina i takto konstruovaných turb má s provozní efektivitou při rychlé jízdě nemalé problémy. Naopak jisté je jen to, že omezování zdvihového objemu a jeho nahrazování přeplňováním vede k nízké spotřebě při velmi pomalé jízdě, kterou reflektují testy normované spotřeby. Ale je zrovna taková typická pro sporťáky z Maranella?
Toto už Felisa nekomentoval, dodal však, že Ferrari nevsadí na kombinaci přeplňování a „hybridizace”, jak se chystá učinit třeba Honda s novým NSX, ostatně se o tom spekulovalo i u italské značky. Podle něj to není nákladově efektivní a není to ani dobrým řešením, jak se zbavit „turbodíry”, tedy prodlev motoru v reakci na práci s plynovým pedálem. Podle šéfa vzpínajícího se koníka umí Italové dosáhnout tohoto výsledku i „jinak”, dozajista myšleno „lépe”.
První novodobý turbomotor Ferrari by se měl objevit pod kapotou nové generace Californie, ostatně o tom neslyšíme poprvé. Detaily o samotné jednotce i budoucím modelu jsou zatím tajemstvím, že půjde o přeplňovaný osmiválec je jistotou a Felisa slibuje také vylepšenou palubní elektroniku. Co nás ale zajímá více - motory V8 mají zůstat těmi jedinými, které v nabídce Ferrari dostanou přeplňování, vrcholné dvanáctiválce zůstanou prý nadále oddány atmosférickému plnění. Otázkou ale je, jak dlouho, jistě bychom našli prohlášení někoho z automobilky z uplynulých let, které turba odmítalo zcela...












Současná California je na nějakou dobu zřejmě posledním Ferrari této třídy, které má pod kapotou atmosféricky plněný motor
Zdroj: Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
včera
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Nejčtenější články
Německý profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
16.10.2025
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Poslední Škoda Octavia s motorem bez turba je k mání jako dodnes nové auto, na svůj stav stojí pakatel
16.10.2025
Klíčová Alfa Romeo přišla na „svobodných trzích” po třech letech o všechny hybridy, nikdo je nechtěl
16.10.2025
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.14. 19:39 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 11.14. 18:26 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 16:19 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.14. 14:40 - pavproch
- IT poradna 11.14. 13:24 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.14. 10:17 - Vrooom
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
