Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus BMW o tříválcový sporťák po letech trápení končí, loučí se 18 unikátními kusy
27.6.2020 | Petr Miler
Mnichov tak dlouho odmítal postavit cokoli, co by navázalo na ikonickou M1, až v roce 2014 přišel s futuristickou i8. Ta byla ale příliš jiná na to, aby uspěla, a tak bez nástupce končí. Toto jsou poslední vyrobené kusy.
Konec jedné éry existence BMW se stal definitivně skutečností. Vedení mnichovské automobilky se už dříve rozhodlo dál netrpět nevalný zájem o dosavadní „íčkové” modely a jak i3, tak i8 posílá do důchodu bez přímého nástupce. Jako první se sekery dočkala i8, a byť to není zrovna něco, čím by se automobilka chtěla chlubit, oznámila vše docela pozitivně za pomoci sady fotek 18 unikátních exemplářů ve vskutku veselých barvách.
Žádná jiná sériově vyrobená i8 v kterékoli z těchto barev vyrobena nebyla a pochopitelně už ani nebude. A nejde tu jen o to. Všechny tyto kusy jsou nalakovány ručně a napěchovány výbavou od podlahy po střechu. Jestli to z nich ale udělá atraktivnější zboží, než jakým byla většina z dříve vyrobených vozů, ukáže teprve čas.
Odchod modelu i8 ze scény není to až tak násilný krok, jak se může zdát, třebaže rovných 6 let po začátku výroby přichází dříve, než je obvyklé a nikoli s cílem nahradit dobré lepším. Spíše než o cokoli jiného jde ale v tuto chvíli o projev snahy v době všeobecného šetření zbavit firmu zbytečné zátěže, kterou i8 v tuto chvíli pro BMW představuje podobně jako nemalá část zaměstnanců. Třebaže by bylo nepřesné označit tento model za propadák, auto se nikdy nesetkalo s tak vřelým přijetím, v jaké automobilka doufala.
První rok po uvedení vozu na trh měl být základním stavebním kamenem dalších úspěchů, ale kromě neschopnosti nadchnout nadšené řidiče chyběli ti, kteří by byli ochotni se o zábavu za volantem i8 vůbec pokoušet. Za dvanáct měsíců roku 2015 investovalo do koupě i8 jen 2 056 evropských zákazníků, což bylo nakonec nejvíc za celou dobu existence i8 na území starého kontinentu. Předloni bavorský hybrid pořídilo už jen 1 506 Evropanů a v mezičase prodeje spadly i pod 1 000 exemplářů ročně.
Cena vozu se do poslední chvíle držela okolo hranice 3 milionů Kč, což bylo na plug-in hybridní sporťák, mající trvale k dispozici jen 1,5litrový tříválcový motor, jednoduše příliš. Za takové situace bylo těžké přesvědčit zákazníky aut jako Porsche 911, aby dali přednost designově i technicky divoké alternativě méně respektované značky s nejasnými vyhlídkami na budoucí udržení hodnoty. A další roky auta v prodeji tyto obavy jen potvrzovaly.
Nepřesvědčivá čísla z Evropy podtrhují data z USA. Za oceánem se v roce 2015 prodalo 2 265 kusů i8 a před dvěma léty se odhodlalo ke koupi pouze 1 102 zákazníků. Dramatické poklesy hodnoty vozu (dnes stojí nejlevnější i8 v Americe v přepočtu pod 1 milion Kč) dále utvrdily zákazníky v neochotě za i8 utrácet a logicky podpořily i konečné rozhodnutí BMW zrušit jeho výrobu bez plánu na přímého nástupce. Na sesterskou i3 dojde řada později, ani pro ni se ale podle předchozích vyjádření firmy přímý nástupce nechystá.
Z tohoto kroku pochopitelně nejsme nadšeni, zejména pak proto, že technický základ i8 mohl vydat na skutečně zajímavý supersport - stačilo nebazírovat na z podstaty kontroverzním hybridním pohonu. Vůz by si tak mohl získat více přízně, což tušila i Alpina, která dokonce měla hotovou i8 s pořádným motorem a výkonem. BMW ji ale řeklo ne. Na definitivní informaci o počtu vyrobených kusů si musíme ještě počkat, od června 2014 v továrně BMW v Lipsku ale vzniklo něco přes 20 tisíc aut. Není to skutečně tak málo, kdysi úspěšné eMkové modely se vyráběly klidně jen v jednotkách tisíc exemplářů. Současné BMW vyrábějící miliony aut ročně ale mělo a má větší ambice.














Vcelku pozitivně se BMW rozloučilo s modelem i8 - sadou fotek 18 unikátních exemplářů ve veselých barvách. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 3 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva