Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Politici znovu ukázali své pokrytectví, pro vlastní použití objednali 37 dieselových aut těsně před tím, než je zakážou
27.6.2023 | Petr Prokopec
Politici nejenže burcují ostatní k používání elektrických aut, dokonce je přímo či nepřímo nařizují a jejich alternativy zakazují. Sami přitom očividně ví, že zejména diesely jsou dnes pro některá využití nenahraditelné, a tak je na poslední chvíli objednávají do zásoby.
Zůstává otázkou, jak dopadne zamýšlená elektrická revoluce automobilové dopravy. Aktuálně zůstává v platnosti odhodlání Evropské unie snížit s rokem 2035 emise oxidu uhličitého na nulu. Takovým sítem jsou ovšem schopné projít pouze elektrická či vodíková auta. Spalovací vozy i plug-in hybridy se stanou nežádoucími, třebaže výjimku dostala syntetická paliva. A pak také výrobci, jejichž roční produkce je mizivá. Vše ostatní by ale na popud politiků mělo být na elektřinu. A pokud se to stane ještě před oním datem, jen lépe.
Radní z Amsterdamu jsou přesně těmi politiky, jejichž závazky předhánějí úkoly jako u nás před rokem 1989. Na počátku tohoto měsíce tak rozhodli, že od počátku roku 2025 bude do podstatné části nizozemské metropole umožněn vjezd taxíkům, dodávkám, náklaďákům, skútrům a dalším dopravním prostředkům pouze v případě, že budou produkovat nulové emise. Tedy jinými slovy, u těchto dopravních prostředků již bude vyžadován elektrický či vodíkový pohon s desetiletým předstihem, byť dříve registrovaná auta mohou počítat s pětiletou výjimkou.
Člověk by v takovém případě čekal, že politici půjdou příkladem a zejména pro vlastní využití - ať už v roli soukromých osob či zastupitelů města - budou volit jen elektrická auta. Ale ouha, krátce po zavedení zmíněného omezení politici rozhodli také o tom, že radnice pro jistotu objedná 37 popelářských vozů výslovně s dieselovým pohonem a podmínkou dodání do konce roku 2024. To aby je bezpečně stihla registrovat s vidinou až desetiletého využití. Existuje lepší definice slova „pokrytectví”?
Proč takto politici jednají, není třeba dlouze spekulovat. Sami jsou si vědomi, že elektrické alternativy jsou drahé a špatně použitelné stejně jako kterékoli jiné elektromobily vedle dieselových aut. A tak zatímco lidu kážou vodu, sami pijí víno. Dělají to navíc dost nešťastně, neboť takové vozy bude možné dle jejich vlastních záměrů bez obav provozovat jen do konce dekády. Co se stane poté, je ve hvězdách. A jakkoli mluvčí amsterdamských komunálních služeb zmiňuje, že pětiletý provoz je obvyklý, realitu tím zkresluje - i dnes popelářské vozy v Amsterdamu běžně slouží přes 10 let.
Krok radnice přitom již způsobil nemalou nevoli, a tak je možné, že celý nápad nakonec spadne pod stůl. Podle advokáta Guida Frankfurthera hlavně malé a střední podniky nemají finanční prostor k tomu, aby mohly v rámci tak krátkého časového horizontu kompletně změnit svůj vozový park. Navíc takový, který to vůbec nepotřebuje. Na něco takového mají dle jeho slov peníze jen politici, kteří dané prostředky vytáhli občanům z kapes. Ovšem ani ti nakonec čistě elektrickou cestou nejdou a z veřejných peněz kupují do zásoby diesely. Jak absurdní.



Od 1. ledna 2025 musí nově registrovaná nákladní auta, i ta popelářská, produkovat nulové emise, jinak do mnoha částí Amsterdamu již nemohou. Město ale místo toho, aby tedy přešlo na elektrické vozy, nyní do zásoby objednalo 37 dieselových vozů, které musí být dodány a registrovány před oním termínem. Geniální. Ilustrační foto: Scania
Zdroj: Waltherploosvanamstel.nl
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 51 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
