Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche dosáhlo svého, „zlobivým” zákazníkům zdecimovalo hodnoty sbírek
19.8.2018 | Petr Prokopec
Porsche opakovaně řeklo, že jeho auta jsou na ježdění, ne na sbírání. Když to nezabralo takto, pustilo do prodeje nové modely, které měly cenu aut, s nimiž se jen spekulovalo, rychle snížily.
Když bylo před dvěma roky na autosalonu v Ženevě představeno Porsche 911 R, ležel německé automobilce celý svět doslova u nohou. Nebylo to příliš překvapivé, v podobě této limitované edice vznikl puristický ideál, v jaký už nikdo nedoufal. Kombinace atmosférické pohonné jednotky o výkonu 500 koní, šestistupňového manuálu, pohonu zadních kol a karoserie oproštěné od jakýchkoliv extravagantních doplňků byla autem z říše snů pro většinu automobilových nadšenců.
Porsche navíc eRko uvedlo v době, kdy jeho vrcholná liga měla manuál již léta zapovězený. Navíc tento klenot vznikl v omezeném množství 991 exemplářů. Ty navíc měly svého majitele ještě předtím, než vůbec došlo k veřejnému debutu. Stalo se tedy přesně to, co předpokládal každý trhu znalý jedinec. S auty se okamžitě začalo spekulovat, díky čemuž ceny vylétly až na více než 1 milion dolarů (cca 22,6 milionu korun).
Právě toto kupčení nesl Zuffenhausen s nelibostí, ač situaci nepřímo sám způsobil. Porsche proto začalo proti tomu, že jeho vrcholný model spíše jen mění garáže, než aby skutečně jezdil po silnicích, bojovat. Od roku 2016 jsme tedy dostali hned dvě varianty 911, které v podstatě cílí na stejné publikum, ovšem s nižší cenou a neomezenou produkcí - a sice GT3 s manuálem a GT3 Touring. Zejména druhý a výrobně nijak nelimitovaný model má k 911 R velmi blízko, je to až na pár detailů stejné auto.
Díky této expanzi se znovu stalo nevyhnutelné. Klesly ceny jak starších modelů GT s manuály, tak i Porsche 911 R spadlo z hvězdných výšin. Sice ne tolik, kolik si přáli běžní smrtelníci, nicméně i tak je pád opravdu drastický. Svědčí o tom exemplář s pořadovým číslem 748, který jde v pátek 24. srpna do aukce. Nabízen je bez rezervy, takže ten, kdo přihodí nejvíce, bere auto. Síň RM Sotheby's odhaduje maximum na 375 000 USD (8,47 milionu korun). Podobných poklesů jsme svědky i na volném trhu přesně o tyto statisíce dolarů klesly hodnoty sbírek těch „zlobivých” zákazníků, kteří eRka jen schovávali ve svých garážích a čekali na vhodnou příležitost k prodeji. Porsche tak dosáhlo svého, neboť bez cen stoupajících do nebeských výšin bude bezpředmětné tento vůz bez užitku držet v garáži.
Samozřejmě, v reálu může dopadnout aukce jinak a dražební kladívko nakonec odbouchne vyšší nebo nižší sumu. Vyšší částku ale znalci s ohledem na situaci na trhu neočekávají a není důvod jim nevěřit, přestože se stále jedná o zánovní vůz. Najeto má jen 32 kilometrů, přičemž v roce 2016 byl dodán do kalifornského dealerství Porsche. To do dnešních dní zůstává jeho jediným majitelem, což naznačuje, že i zástupci značky chtěli spekulovat.
To se evidentně nepovedlo, správný okamžik k prodeji byl prováhán. Tato 911 R tak jen lehce narostla nad původní pořizovací cenu, která se v závislosti na zvolených doplňcích a specifikaci pohybovala mezi šesti a osmi miliony korun. Tento kus přitom proti sérii dostal černý lak se zelenými pruhy a saténovým povrchem litých kol. Černá pak dominuje také v interiéru, kde nechybí paket Sport Chrono či audiosystém Bose.
Rozhodně jde o zajímavou specifikaci, nicméně kamenem úrazu je fakt, že v podstatě totéž lze vytvořit v konfigurátoru výše zmíněné verze 911 GT3 Touring. Platit ovšem budete daleko méně peněz. Nejde sice o limitovanou edici, to je ale za těchto okolností jen velmi malá piha na kráse. Tedy pokud chcete jezdit a ne sbírat...



























Ještě před pár měsíci bylo Porsche 911 R ceněno na více než milion dolarů. Nyní se očekává, že tento exemplář změní svého majitele za zhruba třetinu této sumy
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 3 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Porsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 2 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 3 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 5 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB