Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche Macan si v losím testu nevedlo bůh ví jak. A co čekáte od SUV?
14.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Jedno z nejlépe jezdících kompaktních SUV prošlo losím testem a jeho výsledek podle organizátorů nebyl dobrý. Jak si to vysvětlit?
Automobilky nás v poslední době jako na běžícím pásu zásobují novými crossovery. To je s ohledem na předpovědi o dalším nárůstu jejich prodejů zcela pochopitelné. Všichni chtějí mít prodejní tahák a když si ho lidé představují takto, byla by škoda se tomu bránit. Kvůli vstřícnějším cenám si zákazníci oblíbili zejména jejich kompaktnější varianty, a protože takové modely už mají v podstatě všichni prémioví němečtí výrobci, dlouho se nemohlo stranit ani Porsche. Tak jako v případě velkého Cayenne se ve Stuttgartu rozhodli pro uvedení v co možná největší míře sportovního Macanu.
V co možná největší míře jsme napsali, protože narážíme na nejnovější zprávu s videozáznamem, která k nám dorazila ze Švédska. Tamní redaktoři mají v oblibě losí test, jenž se provádí už celá desetiletí za účelem simulace úhybného manévru stejnojmennému zvířeti. To se na skandinávských silnicích objevuje poměrně často a srážka s tímto sudokopytníkem mívá pro posádku vozu nezřídka i fatální následky. Výrobci tedy už i s ohledem na to vyvíjejí svoje modely a losímu testu je podrobují automaticky. Test probíhá tak, že vůz rozjedete na 70 km/h a mezi kužely simulujete uhnutí objektu na silnici stylem levá, pravá, levá.
Dozajista si pamatujete fiasko z roku 1997, kdy Mercedes třídy A - tehdy ještě s dvojitou podlahou, tudíž i vyšším těžištěm, v testu propadl, respektive překotil se na bok. Od té doby měla trojcípá hvězda co dělat, aby si vylepšila reputaci, a výsledkem je, že pozdější verze už nepřevrátíte. Nepřevrátíte ani Porsche Macan S Diesel, ale podle přiloženého videa uvidíte, že výsledky modelu 911, který ho projede bez starostí osmdesátikilometrovou rychlostí, od SUV prostě očekávat nelze ať už je jakkoliv sportovní.
Vůz se mezi kuželkami samozřejmě proplete, ale nelze přehlédnout fakt, že po úhybném manévru zůstává v pomyslném protisměru delší dobu, než by bylo příhodné, pod čímž je podepsáno zablokované levé přední kolo. To by na silnici mohlo vést až k čelnímu střetu s vozem jedoucím proti. Macan se podle testující osoby choval velmi podivně a se svým návratem do původní jízdní stopy po úhybném manévru až příliš dlouho bojoval. Důkazem ne zcela čistého průjezdu budiž také shozená kuželka.
Automobilka Porsche na toto reagovala vysvětlením, že při manévru došlo v důsledku aktivní ochrany proti převrácení k zablokování levého kola na 300 milisekund. Přesná a okamžitá brzdná síla na vnějším kole prý minimalizuje síly v zatáčce, aby se zabránilo kritickým nebo nestabilním jevům, které sestávají například z přetáčivosti, převrácení vozidla či z oddělení pneumatiky od kola. Jinými slovy - aby se SUV při podobném manévru nepřevrátilo, potřebuje více času na to, aby se srovnalo.
Je to logické, od podobného auta nelze očekávat mrštnost Ferrari, a tak výběr „převrácení nebo toto” dává smysl. Jenže konkurenti Macanu prý prošli losím testem bez poskvrny, včetně BMW X4 a Range Roveru Evoque, i když jsou například ve slalomu pomalejší. U Porsche tak možná přece jen ještě mají nad čím přemýšlet...



Porsche Macan se sice nepřevrátilo, v pomyslném protisměru ale zůstalo déle
Zdroj: Teknikensvarld.se
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nejnovější články
Ferrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 2 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 3 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha