Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche manuály přes palubu nehází, s hybridy ale nejspíše skončí úplně
4.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfa vývoje Porsche stále více lidí kupuje automatické převodovky PDK. „Fofrklacek“ tak zůstane stále více vyhrazen jen zvláštním modelům.
Zmínit, že Porsche bylo po dekády etalonem pro sportovní auta použitelná i při každodenním životě, je nošením dříví do lesa. Automobilka z Zuffenhausenu nás navíc po celou svou existenci obdařila takovou řadou brilantních vozů pro skutečné řidiče, že jen jejich vyjmenování by zabralo několik dnů. V poslední době se ovšem zdá, že pramen začal poněkud vysychat, což má svůj důvod ve snaze Porsche ucházet se o stále větší množství zákazníků. Slova „masy” a „puristé” ale mají společného pramálo a jak se mění poptávka většiny klientely Porsche, mění se i nabídka automobilky.
Jedním z projevů tohoto trendu je „nevěrnost” Porsche manuálním převodovkám, které pro něj kvůli své nižší hmotnosti a zapojení řidiče do hry neměly u vrcholných modelů alternativu. V posledních letech je ale situace přesně opačná, a to právě proto, že stále více zákazníků sahá po automatických převodovkách PDK.
Přesto si ovšem Porsche na modelu 911 R vyzkoušelo, že manuál má své kouzlo. A co víc, není potřeba bezpočtu převodových stupňů, skříň v tomto voze jich totiž dostala „pouze” šest. Šéf vývojového oddělení Michael Steiner proto v Paříži naznačil, že tato převodovka by mohla zamířit i do dalších novinek značky.
„Technicky je možné mít šestistupňový manuál. A jsou dobré důvody, proč takový vůz mít, z emocionálního hlediska, potěšení řidiče a podobně. Na druhou stranu, pokud se podíváte na vozy z běžné nabídky, či spíše mnohem konvenčnější nabídky, pak zjistíte, že každoročně více a více zákazníků kupuje převodovky PDK,“ popsal Steiner nezvratitelný stav věcí.
„Během příštích let tu tedy rozhodně bude prostor pro manuály a my jimi osadíme minimálně některé deriváty. Ale všeobecný trend, a to i pro lidi, kteří rádi jezdí na okruh, upřednostňuje právě převodovky PDK,“ dodal k tématu šéf vývoje Porsche, pro kterého zmiňovaný model 911 R určitě nebyl posledním, který šestistupňový manuál dostal.
S „fofrklackem“ se tedy v případě automobilky ze Zuffenhausenu neloučíme, nicméně je otázkou, u kterých vozů jej můžeme očekávat. Kolují sice spekulace o tom, že manuální převodovkou bude vybaveno příští Porsche 911 GT3, sama automobilka ale prozatím nic takového nepotvrdila. Místo toho stále častěji zmiňuje hybridizaci celého svého portfolia.
Dočkáme se tedy manuálního hybridu? Z technického hlediska nic takového není nemožné, stačí jen zavzpomínat na Hondu CR-Z. Steiner ovšem dodává, že taková kombinace má jednu značnou nevýhodu - vůz totiž neví, co uděláte jako svůj příští krok. A proto je redukován potenciál regenerativního brzdění a opětovné využití takto získané energie při sprintech.
„Pokud ovšem máte automatickou převodovku, přebírá kontrolu řídicí jednotka a to se velmi dobře doplňuje s plánováním elektrického a mechanického brzdění. V případě akcelerace je to jednodušší, neboť zde není třeba přílišného plánování - prostě jen přihodíte elektrickou energii a tím vozu navýšíte výkon a točivý moment,“ říká Steiner. V případě brzdění je ale implementace složitou záležitostí, pokud by veškeré výhody ústrojí měly být zachovány.
Dá se tedy předpokládat, že hybridy s manuální převodovkou Porsche nevyrobí - ostatně i proto, že žádné takové nevyužívá v motorsportu. Na závodních okruzích jsou vozy osazené spalovací jednotkou a elektromotorem či formou KERSu vybaveny rovněž pádly pod volantem, nikoliv řadicí pákou na středovém tunelu.
Z výše zmiňovaného pak jen vyplývá, že Porsche bude manuály vybavovat především limitované edice, které si zákazníci vždy rozeberou do posledního kusu. U běžné produkce ale budou tyto převodovky jen do počtu, a to pouze do chvíle, než po nich začne sahat minimum zákazníků. Poté ale velmi pravděpodobně z nabídky zmizí, bohužel...













Enormní zájem o Porsche 911 R a s tím spojený pozitivní ohlas značku ujistil o zachování manuálů. Ovšem spíše u limitovaných edic než u běžné nabídky
Zdroj: CarAdvice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Phillip Island a Sepang bez Marca Marqueze včera 20:50
- MS-Side: Letošními šampiony se stali Harry Payne/Kevin Rousseau včera 10:00
- Yamaha WR125R: enduro pro náctileté včera 09:55
- Moto2 Mandalika: Gonzalez diskvalifikován 5.10.2025
- Vítězem Rookie Aldeguer 5.10.2025
Nejnovější články
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
před 3 hodinamiNěkdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
před 4 hodinamiDalší elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
před 6 hodinamiNaše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
včeraNěmci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva