Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche naprosto neodhadlo tužby svých zákazníků, konec dieselů jej tvrdě zasáhl
24.1.2019 | Petr Prokopec
Prodejní výsledky Porsche za loňský rok vypadají skvěle, ale jen do chvíle, než se podíváte na statistiky za poslední měsíce v Evropě. Znamenaly drtivý propad, i kvůli vyřazení dieselů.
U Porsche je na první pohled všechno skvělé. Německá automobilka má za sebou rekordní rok, když zákazníkům dodala 256 255 aut. Oproti předchozímu období jde o 4procentní nárůst, takže by v sídle firmy mohli otevírat šampaňské a rozdávat si bonusy. Minimálně to druhé jistě udělají, nálada ale zase tak radostná není, minimálně ne u vedení automobilky, které má na starosti Evropu.
Zatímco v Číně a na Středním východě prodeje rostly dvouciferným tempem, v USA a v Jižní Americe jednociferným, v Evropě ale přišel propad. A to přesto, že po většinu loňského roku prodeje výrazně stoupaly i zde. Stačilo ale posledních pár měsíců a růst je fuč. Stejně jako časy, kdy byl starý kontinent pro automobilku největším trhem.
Když se Porsche oficiálně zeptáte, co se v Evropě stalo, dostanete očekávanou informaci - za poklesem v Evropě stálo zavedení nového měřícího cyklu WLTP pro všechna auta v prodeji a jím způsobené omezení nabídky po loňském září. Je to pravda, jenže ne celá pravda - ještě v listopadu prodeje Porsche v Evropě poklesly o masivních 58 procent a jen WLTP zatím nestojí. Značka trpí ukončením prodeje dieselových modelů, a to více, než byla ochotna přiznat před tím i po tom, co s nimi definitivně skončila.
Porsche nad diesely zlomilo hůl s tím, že v roce 2017 měly naftové motory na jejím celkovém odbytu „jen“ 14procentní podíl, který měl v roce 2018 klesající tendenci. Jenže to je celosvětová statistika, která nevykresluje celý obrázek. V Evropě v roce 2017 sáhlo po dieselu celých 31 procent kupujících, a to v momentě, kdy pro většinu modelů žádný diesel ani nebyl k dispozici. V Německu to bylo dokonce přes 40 procent a v případě SUV Cayenne a Macan šlo na některých trzích i o dominantní druh pohonu. Ten rázem v nabídce chybí a nahradit jej není čím.
U Porsche si mysleli, že eliminace naftových motorů si pomalu nikdo ani nepovšimne, neboť diesely nejsou v oblibě a zákazníci tak snadno přepřáhnou na plug-in hybridní alternativu. Nicméně v roce 2017 takové varianty volilo jen 8,4 procenta lidí a i v loňském roce chtěla podstatná část zákazníků diesel a nic jiného. Mít jej nemohli, a tak se prostě otočili na podpatku a odešli.
Podle informací zevnitř firmy Porsche fixaci části klientely právě těchto aut (relativně nejvíce dieselů neprodávají obyčejné značky, ale naopak ty prestižní) hrubě podcenilo. V případě modelů Cayenne a Macan šlo o nejlevnější a nejúspornější typy, které navíc trpěly nejmenší ztrátou hodnoty. Musíte být mnohem bohatší lidé, abyste si mohli dovolit byt jen benzinový ekvivalent, natož pak plug-in hybrid, který patří naopak k nejdražším variantám.
Tím samozřejmě netvrdíme, že Porsche bez dieselů zbankrotuje či jej letos čeká pokles celkový registrací, od obojího je značka na hony vzdálena. Přesto je zajímavé vidět, jak moc je těžké diesely v nabídce nahradit, a to i u značky, pro kterou opravdu nejsou stěžejní a jejíž zákazníci nemají hluboko do kapsy. Co by se stalo, kdyby si lidé najednou nemohli koupit BMW 530d, Audi A6 3,0 TDI nebo srovnatelný Mercedes E? V těchto segmentech se dnes v Evropě neprodává skoro nic jiného a zkušenost Porsche ukazuje, že „naučit” zákazníky na jiný typ pohonu nebude vůbec jednoduché...


Porsche loni prodalo nejvíce aut ve své historii
Nejžádanějším vozem byl Macan, jeho registrace však meziročně poklesly. Stalo se tak hlavně kvůli výpadku dieselových verzí v Evropě, v USA prodeje rostly
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 4 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 19:11 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch