Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál

V autě v tu chvíli nikdo nesedí a to, jak a kam pojede, je jen dílem algoritmů Tesly. Kdo tedy odpovídá za to, když vůz v tomto režimu do někoho nebo něčeho nabourá?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál

7.10.2019 | Petr Prokopec

Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V autě v tu chvíli nikdo nesedí a to, jak a kam pojede, je jen dílem algoritmů Tesly. Kdo tedy odpovídá za to, když vůz v tomto režimu do někoho nebo něčeho nabourá?

Když už se zdálo, že se o Tesle přestává mluvit, možná náhodou a možná schválně pustila do světa nový systém Smart Summon. Pro lepší pochopení jeho fungování jsme jej překřtili na „režim KITT”, neboť právě jako v někdejším slavném televizním seriálu funguje. Majitel auta přes mobil zavelí: „Přijeď ke mně” a auto skutečně přijede. Nebo alespoň má přijet.

Nápad je to chytrý, nicméně jako v mnoha dalších případech ani tato nová technologie Tesly není bez poskvrny hlavně proto, že automobilka pustila mezi lidi něco, co zdaleka není vychytané. Na internetu se tak snad každou hodinou objevují nová a nová videa demonstrující selhání systému při banálních přesunech po parkovištích. Smart Summon zkrátka není zase tolik Smart, a tak nebere v potaz, zda se nachází na jednosměrné či obousměrné silnici, nevidí obrubníky, vrata garáže a občas „přehlédne” i jiné automobily.

Tesly tak v podstatě opět dělá z majitelů aut pokusné králíky a jejich prostřednictvím sbírá data, která potřebuje k doladění systému. A minimálně v případě Smart Summon jich už nyní má opravdu velké množství, neboť šéf značky Elon Musk uvedl, že jen pár dní po spuštění nové technologie bylo uskutečněno více než 550 tisíc „autonomních“ jízd. Počet nehod při nich už ale nezmínil.

Ony uvozovky okolo slova autonomní nejsou náhodou, z právního hlediska se o autonomní jízdu jako takovou vůbec nejedná. Znamená to tedy, že Tesla mohla systém poslat na trh bez toho, aniž by se vůbec zabývala nějakým povolením. Veškerou odpovědnost nechala na majitelích, kteří musí být od vozu vzdáleni maximálně 60 metrů a musí jej mít neustále na očích a plně pod kontrolou. To je ovšem v mnoha ohledech těžko proveditelné, neboť jak ukázala ona videa, systém často automaticky a nekontrolovatelně zrychlí a začne svému majiteli dokonce ujíždět. Vůz tak v žádném případě není možné zastavit tak bezprostředně, jako kdyby majitelé seděli za volantem.

Podle právníků však i nadále zůstává zodpovědným za případnou nehodu majitel, nikoliv automobilka, nicméně je to jen část odpovědi. Právnička Jennifer Dukarski naznačuje, že pokud množství incidentů bude jen narůstat, může se stát, že někdo (a může to být klidně pojišťovna) podá žalobu na Teslu kvůli vadnosti celého systému a učiní ji odpovědnou. S ohledem na okolnosti bude mít velkou šanci na úspěch.

Její kolega Keith McKenna dodává, že jednou, jakmile se autonomní systémy stanou normou, bude již veškerá odpovědnost ležet na výrobcích. Do té fáze je ovšem ještě velmi daleko. Ostatně Smart Summon není natolik sofistikovaný, aby vůbec mohl být za autonomní systém považován, a to přesto, že vlastně dovolí více než technologie Autopilot, pro jejíž spuštění musí pořád někdo sedět za volantem.

Právník Mike Morgan proto uvádí, že je opravdu třeba se mít na pozoru, neboť systém jednoduše nedokáže detekovat veškeré překážky. Navíc jsou tu různé reakční časy majitelů, a tak na zastavení vozu často může být pozdě, přestože jde o pouhé sundání prstu z displeje telefonu. „Tato auta nabízí falešný pocit kontroly,“ varuje Morgan.

Uvidíme, co se bude dít dále a zda Tesla dokáže fungování systému doladit do alespoň uspokojivé podoby. Do té doby je ale třeba počítat s tím, že Smart Summon způsobí na parkovištích další chaos a řinčení plechů. Naštěstí pouze v Americe, v Evropě tato technologie legální není a s ohledem na její mouchy doufejme, že do jejího doladění ani nebude.


Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 1 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 01Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 2 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 02Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 3 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 03Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 4 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 04Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 5 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 05Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 6 - Tesla Smart Summon 2019 videoscreen 06
Systém Smart Summon má zatím k dokonalosti hodně daleko...

Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 7 - Tesla Smart Summon 2019 prvni foto 03Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 8 - Tesla Smart Summon 2019 prvni foto 04Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 9 - Tesla Smart Summon 2019 prvni foto 05Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál - 10 - Tesla Smart Summon 2019 prvni foto 06
...i přes velké množství nehod je však v Americe nadále považován za legální

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše