Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč se automobilky dál nutí do výroby elektromobilů, i když vidí, že je lidi nekupují? Nejnovější patálie Fordu dává odpověď
12.7.2024 | Petr Prokopec
Zrovna Ford má problémy s přemírou skladových elektromobilů už dávno, přesto mu nepochopitelně dlouho trvalo, než se zřetelně nižší poptávce přizpůsobil. Proč? Protože výroba těchto aut je dotovaná. A bez splnění výrobních cílů musí vracet peníze, což se jim do krajnosti nechce.
Mnohokrát jsme zmínili, že dotace, o kterou si lidé mohou snížit kupní cenu elektromobilu, jsou jen špičkou ohromného dotačního ledovce. Bateriový pohon je zvýhodňován na mnoha frontách od vývoje až po výrobu, přičemž celkově jde o sumy, vedle nichž je viditelnější snížení kupních cen pro zákazníka jen kapkou v moři. Automobilový trh je mimořádně zdeformovaným prostředím, a to nejen v Evropě, ale i v Americe. Zjištění agentury Reuters ohledně nejnovější patálie Fordu pak jen připomíná, jak moc výše zmíněné platí.
Ford chce nově ve městě Marshall ve státě Michigan postavit továrnu na baterie právě pro elektrická auta. Voila, řeknete si? Kdepak, takové věci nikdo nedělá jen tak, a tak Ford natáhl dlaň, do které chtěl nasypat peníze daňových poplatníků za to, že něco takového udělá - jako by se jej snad někdo prosil. Politici neřekli ne a domluvili se s automobilkou na následujícím.
Ford s přípravami výstavby nové továrny začal v době, kdy ještě předpokládal, že už za rok 2024 prodá 400 tisíc nových elektromobilů a o dvě léta později se jejich celkový odbyt vyšplhá na 2 miliony vozů za rok. Podle toho odhadl roční kapacitu továrny na 35 GWh v nově vyrobených akumulátorech, na místě pak mělo pracovat 2 500 lidí.
Jenže za letošní první půlrok automobilka nepředala lidem ani 50 000 elektromobilů a je jasné, že 400 tisíc i 2 miliony ročních prodejů jsou v nedohlednu. I proto modrý ovál oznámil, že mění své plány - ona továrna by tedy měla produkovat baterie s kapacitě 20 GWh za rok, zaměstnat by pak měla 1 700 lidí. I to je podle nás přehnané, Ford se ale dodnes tváří, že tohle „dá”. Nicméně už to stačí k tomu, aby měl problémy.
Dotace odpovídají očekávanému objemu výroby, a tak z přiklepnutých 1,03 miliardy dolarů (cca 24,18 miliardy korun), musí Ford skoro dvě třetiny vrátit. Nyní tedy půjde ze státní kasy na výstavbu továrny už „jen” 409 mil. USD (9,6 mld. Kč). Přičemž je otázkou, zda se nakonec modrý ovál nedočká ještě menšího objemu prostředků, neboť ani pro 20 GWh akumulátorů za rok nemá využití.
Právě tohle ukazuje, proč se elektromobily vesele vyrábí dál, i když je není komu prodat. Prakticky každý v celém řetězci dostal nějakou dotaci, která je navázaná na to, co ta či ona firma reálně udělá. A protože o ně nikdo nechce přijít, raději se vymýšlí, jak ona nevytoužená elektrická auta někomu raději přesto prodat, než aby se firma stáhla, o peníze se připravila a zaměřila se raději na to, co dokáže prodat. Tohle je tržní ekonomika verze 2024, opravdu smutná varianta...

Modrý ovál chtěl do elektromobility skočit velmi rychle a ve velkém, zapomněl se však zeptat zákazníků, zda po tom touží. S reálnými obchodními výsledky si ale hlavu nedělá tak moc, jak by měl. Proč? Protože nechce vracet miliardy na dotacích, které na výrobu trhem nevyžádaných vozů dostal. Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Společný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 4 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva