Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut ČR, leden až červen 2014: co nového ve Škoda Landu?
8.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za první půlrok stouply registrace oproti loňskému roku o 16,4 %. Mladoboleslavská automobilka pak dokonce rostla o 20,1 procenta.
Domácímu trhu jsme se v rámci reportů o prodejích nových automobilů delší dobu nevěnovali, o to vítanější snad tedy budou souhrnné výsledky za celé letošní první pololetí. Během něj bylo prodáno zákazníkům 94 058 vozů, což meziročně představuje nárůst o 16,4 procenta. Děje se tak ovšem i díky tzv. reexportu, tedy následnému přeprodeji nových vozů do zahraničí. České ceny jsou zkrátka nižší a možnost prodávat v sousedních zemích auta určená pro český trh za vyšší ceny jsou je pro prodejce ale i některé dovozce zkrátka příliš lákavá.
Bohužel není možné zjistit přesnou míru takto reexportovaných vozů, pročež se reálné výsledky asi nikdy nedozvíme. Podle odhadů by ale u některých značek mohlo jít až o 40 procent veškerých registrací. Do hry přitom nejsou zapojeny jen koncernové vozy s logem Seatu, Volkswagenu či domácí Škody (tam nejde o reexport, ale spíše jakýsi stínový export...), na stejná pravidla přistupuje třeba i Ford. Jak jsme ovšem řekli, více než dohady sloužit nemůžeme, a tak danou problematiku raději nechme být a pojďme se věnovat výsledkům, jak stojí a leží.
Nikoho asi nepřekvapí, že dominantní značkou je na českém trhu Škoda. Ta za první letošní pololetí prodala 28 609 nových vozů, což představuje 20,1procentní meziroční růst. Kumulovaně bylo zaregistrováno o 4 783 vozů více než za prvních šest měsíců loňského roku. Mladoboleslavská značka tak roste již od listopadu 2013, přičemž opravdového úspěchu dosáhla zejména letos v červnu. Prodáno totiž bylo 5 374 exemplářů, tedy o 27,5 procenta více než loni.
Více než to je však pro automobilku podstatné, že její tržní podíl se i nadále drží nad hranicí 30 procent, přičemž i v tomto směru hlásí Škoda zlepšení. Záda ji pak může krýt koncernový sourozenec ze Španělska. U Seatu totiž evidujeme dokonce 70,1procentní růst oproti loňskému roku, díky čemuž se značka dostala na 7. příčku a překonala tak třeba Opel, Kiu nebo Renault. Francouzi se ovšem více než loni mohou spolehnout na podporu Dacie, která hlásí 86procentní zlepšení.
To jsme ovšem poněkud přeskočili, neboť rumunská značka je „až“ pátá. Vrátit se tedy můžeme na druhou příčku, kterou s 8 774 registracemi okupuje Volkswagen, třetí je pak loňská dvojka Hyundai. Zajímavé přitom je, že Korejci propadli, přestože samotné registrace jsou vyšší než loni (8 617 ks versus 8 067 ks). Čtvrtý je pak Ford, pátá zmiňovaná Dacia a šestý Peugeot jakožto nejúspěšnější automobilka ze země galského kohouta.
Než se ovšem přesuneme k jednotlivým modelům, zmíníme v souvislosti s nedávným reportem o Ferrari LaFerrari sportovní segment. V tom sice hraje prim značka Porsche (115 vozů), ovšem hlavně díky praktičtějším modelům. Za absolutního lídra tedy můžeme považovat Maserati, jež prodalo 26 vozů, automobilka se vzpínajícím koníkem pak eviduje 17 registrací. O poznání hůře než loni pak dopadlo Lamborghini (3 ks versus 1 ks), zatímco Aston Martin je na svém jednom kuse.
Nyní již můžeme zamířit za konkrétními modely, přičemž kompletní „bednu“ obsadila Škoda. Na prvním místě totiž skončila Octavia (10 281 ks), na druhém Rapid (6 112 ks) a na třetím Fabia (4 574 ks). Evropská jednička Volkswagen Golf si tak musí vystačit až se čtvrtou pozicí (3 266 ks), třítisícovou hranici pak překonalo ještě páté Hyundai i30 (3 051 ks). Poté však již následuje razantní sešup, neboť šestého Fordu Fiesta se prodalo „jen“ 2 290 exemplářů, sedmé Škody Superb pak 2 229 kusů. Přes dvoutisícovou metu se pak přehouplo ještě Hyundai ix20 (2 129 ks), deváté Yeti ale již našlo 1 872 zákazníků, desátý Roomster 1 731 a jedenácté Citigo 1 632.










Škoda neroste pouze v zahraničí, ale rovněž na domácím trhu. Mezi jedenácti nejprodávěnějšími modely má tak hned 7 zástupců












Už stabilní českou dvojkou je Škoda Rapid. My se tomu nedivíme...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
před 10 hodinami
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
včera
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 4 hodinami
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
před 6 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
před 7 hodinami
Asi jen Bugatti má dnes „normálního” šéfa, takto zareagoval na snahu majitele dostat zpátky na silnice bouraný Chiron
před 9 hodinami
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
