Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu

Americké statistiky potvrzují, že žijeme ve věku vozů s pohonem všech kol. Zájemci o nová auta jim dávají přednost kvůli proklamované vyšší bezpečnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu

14.12.2013 | Adam Šrámek | 8 příspěvků

Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americké statistiky potvrzují, že žijeme ve věku vozů s pohonem všech kol. Zájemci o nová auta jim dávají přednost kvůli proklamované vyšší bezpečnosti.

Vzhledem k tomu, že v poslední době rostou nejen americké prodeje nových aut a automobilky pokračují v doplňování nabídky nejrůznějšími crossovery a dalšími vozy kategorie kompaktních SUV, není snad větší senzací, že nárůstá počet automobilů s pohonem všech náprav. Z údajů společnosti Polk ale vytanulo na povrch, že je jím dnes vybavena už skoro jedna třetina (31,3 procent) všech aut nově prodaných v USA. A to je opravdu hodně.

Čísla reflektují období od ledna do září tohoto roku a při meziročním srovnání to znamená více než čtvrtinový nárůst (konkrétně 26,3 procenta). Důvodem je údajně touha zákazníků po vyšší bezpečnosti. To že při brzdění za zhoršených adhezních podmínek nezlepší 4x4 nic, vyšší hmotností může spíše uškodit a stojí obvykle o desítky až stovky tisíc více zřejmě málokdo „řeší”. Samozřejmě, je tu prostý fakt, že vídáme už jen více a více výrobců, kterým jimž byl dříve pojem 4x4 známý možná tak z učebnic techniky, a dnes takto poháněné vozy servírují jakoby je měli od počátku věků.

Na vzrůstající počet čtyřkolek působí také specifikum severoamerického trhu, kde dlouhá léta preferují všemožná SUV a pick-upy, kterým je pohon všech kol nezřídka vlastní. Objevuje se ale takové řada luxusních sedanů 4x4, které se tam jako čtyřkolky dříve vůbec nenabízely. Připomeňme třeba Buick LaCrosse nebo Jaguar XF .

Popularita pohonu 4x4 tak logicky přímo nahrává do karet značkám, které se na něj opravdu už déle soustředí, což je případ Audi nebo Subaru. Náskok díky quattru a marketingu tak nabírá nových rozměrů, jen loni prodala ingolstadtská značka dokonce 88 procent všech vozů spolu se systémem Quattro, který dříve tak populární ještě nebyl (a v Evropě také zdaleka tak není). Zda to bylo Quattro s diferenciálem Torsen nebo spojkou Haldex nevíme, ale obchodní název mají společný. I Subaru si musí mnout ruce, neboť nabízí všechny své modely vyjma zábavného BRZ s pohonem AWD již ve standardu. Málokdo ví, že právě Japonci mají nejvíc rozmanitých řešení tohoto pohonu, nicméně Subaru zkrátka a dobře prodává meziročně o 28,3 procenta více než loni.

Tento trend nemůže nadále než pokračovat, automobilů s dostupností pohonu všech kol bude jen přibývat. Skončíme teď možná nejzajímavějším zjištěním. V období krize (od roku 2008 až do 2011) prodej vozidel s výrobně i prodejně nákladnějším 4x4 rostl rapidně (o více než 4 procenta), přestože se významně propadaly prodeje všech aut na všech trzích.


Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu - 1 - Pohon 4x4 vzkveta 01Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu - 2 - Pohon 4x4 vzkveta 02Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu - 3 - Pohon 4x4 vzkveta 03Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu - 4 - Pohon 4x4 vzkveta 04Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu - 5 - Pohon 4x4 vzkveta 05Prodeje aut s pohonem 4x4 v USA jen vzkvétají, tvoří skoro třetinu trhu - 6 - Pohon 4x4 vzkveta 06
Pohon všech kol vládne prodejům. Doufejme, že tedy neskončím v situaci, že BMW bude jen xDrive. Vždyť třeba Mercedes už nabízí i AMG jako 4x4

Zdroj: Autoblog

Adam Šrámek

Diskuze 8 příspěvků