Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v EU se opět propadají na léta nevídanou úroveň, situace má zajímavé dopady
26.9.2020 | Petr Prokopec
Letošní dění v Evropě má na jednu stranu očekávané následky, neboť prodeje aut letí po náznacích zlepšení opět strmě dolů. Dopadem je ale také to, že na rozložení prodaných vozů mají stále větší vliv úřady, nikoli zákazníci.
Evropskými srpnovými prodeji nových aut jsme se zabývali již na základě dat zveřejněných asociací ACEA, která sdružuje automobilové výrobce. Nyní tu ale máme detailnější pohled na věc od společnosti JATO Dynamics, která čerpá data z registrů jednotlivých zemí, a tak má přehled i o prodaných modelech či jejich pohonech. Nastal proto čas do téže řeky vstoupit podruhé, přičemž hned na úvod zopakujeme, že v srpnu bylo prodáno 881 897 vozů, tedy o 18 procent méně než ve stejném období loňského roku a 4 roky nevídané číslo. Za prvních osm měsíců tak má Evropa na kontě pouze 7 247 341 registrací, což je o 33 procent méně než loni a nejhorší výsledek za posledních 10 let.
Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, nicméně i na tomto poklesu vidí alespoň nějaká pozitiva, třebaže je otázkou, jak moc pozitivní opravdu jsou. Celkový pád byl dán hlavně poklesem firemních prodejů, v případě soukromých osob se prodeje propadly pouze o 4 procenta. To ovšem jen připomíná, že ekonomické následky nastalé situace dopadly na firmy a živnostníky, ovšem zaměstnanci jsou před nimi uměle chránění penězi z veřejných rozpočtů. Je tak otázkou, co lze čekat v nadcházejících měsících, neboť pandemie se nezdá být na ústupu a maskovat zřetelnou podzaměstnanost z peněz, které v ekonomikách reálně nevznikají, nelze donekonečna.
Je tu ale ještě jiný aspekt, který má opět souvislost s přerozdělováním a umělou podporou něčeho, co by za normálních okolností bylo stěží životaschopné. Jde o vládní pobídky, které navyšují prodej elektrifikovaných aut, tedy elektromobilů a plug-in hybridů. Jejich podíl na veškerých registracích je již 21procentní a už příliš nezaostává za diesely (27 %). Je nicméně třeba podtrhnout, že za tím skutečně nestojí přirozený zájem, nýbrž ony dotace, které se v Německu nebo Francii pohybují v řádu stovek tisíc Kč na vůz. Ani to není udržitelné.
Z této situace někteří těží více a jiní méně. Úplně ráda za nastalý stav nemůže být Tesla, neboť jakkoliv její prodeje vzrostly meziročně o 11 procent, růst odbytu elektromobilů jako takových se za stejnou dobu zvýšil o 111 procent. Model 3 tak sice byl v srpnu nejžádanějším bateriovým vozem, ovšem jeho dominance již není taková, jako na počátku roku. Díky modelům Zoe, Kona, Niro či e-Golf totiž rostou prodeje Renaultu (+112 %), Hyundai (+107 %), Kie (+397 %) a Volkswagenu (+97 %).
Zajímavý je i pohled na Porsche Taycan, které se v srpnu stalo nejžádanějším vozem německé automobilky. Na kontě má 1 183 registrací, tedy o devět set více než Panamera (278 ks), které očividně bere zákazníky. Je ale třeba dodat, že jedna vlaštovka jaro nedělá a výsledek může být způsoben jen náhlým dodáním většího množství dříve objednaných Taycanů nebo naopak výpadkem v produkci ať už Panamery nebo obvykle nejprodávanějšího Macanu. Také zde bude jasněji při pohledu na data za delší časový horizont.
U koncernu VW pak ještě chvíli zůstaneme, posvítit si totiž musíme na jednotlivé modely jako takové. Prim přitom v tomto ohledu hraje Volkswagen Golf, který za sebou druhé Clio tentokráte nechal s nemalým odstupem, jakkoliv je přitom spojen s 15procentním propadem, zatímco malý Francouz je na stejných číslech jako loni. S pádem je pak spojena i Škoda Octavia (-5 %), která tak již neokupuje pódium, které jí patřilo v první půlce prázdnin. Místo toho se posunula na pátou příčku.
Zmínit lze už jen registrace v jednotlivých zemích, tedy nepříliš lichotivou vizitku pro Česko, se kterým je spojen 34procentní pád. Tedy jeden z vůbec největších v Evropě. Místní klientela se tedy v létě pro nová auta skutečně nehnala. Zda se zářím přijde obrat, není jisté. Nicméně s ohledem na stále horší zdravotní situaci s ním příliš nepočítáme, ostatně většina analytiků nyní spojuje propady i s příštím rokem a naděje na zlepšení až s tím následujícím.






V srpnu se prodeje nových aut opět vrátily k většímu poklesu, který byl spojen s celým jarem. Grafika: JATO Dynamics
Zájem o elektromobily se nicméně zvedl, Taycan se tak stal nejžádanějším Porsche. Grafika: Car Industry Analysis@Twitter
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025