Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, listopad 2013: lehký růst, přesto jedna z nejhorších bilancí
17.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Menší počet pracovních dnů než loni přinesl zlepšení prodejů pouze o 1,2 procenta. Český trh patří mezi ty plodnější státy, radost mají i ve Škodovce.
Po včerejším lehkém francouzském předkrmu zde dnes máme hlavní chod, tedy údaje o prodejích nových vozů v rámci celé Evropy. S nimi již můžeme automobilkám naservírovat trochu optimizmu, neboť ve srovnání s loňským rokem narostly registrace o 1,2 procenta. A to navzdory menšímu počtu pracovních dnů, na který se „vymlouvali“ v zemi galského kohouta. Na druhou stranu je však 938 021 prodaných kusů třetím nejnižším výsledkem, jakého kdy bylo v rámci listopadu dosaženo. Horší stav panoval jen loni a v roce 2008.
I přes již tříměsíční růst v kuse je rovněž zřejmé, že ztráty především z prvního pololetí letošního roku nebudou v celkové bilanci vykompenzovány. Od ledna do listopadu totiž bylo prodáno 10 945 360 nových vozů, což meziročně představuje propad o 2,7 procenta. Můžeme tak rovnou předpokládat, že celkové letošní výsledky budou nižší než loni, kdy bylo za dvanáct měsíců prodáno 12 053 904 vozů. Aby totiž tento stav byl překonán, musely by prosincové registrace překročit 1,2 milionu kusů. A to by byl vánoční zázrak.
Od prognóz se ale vraťme k realitě, která byla růžová ve Velké Británii (+7 %), Španělsku (+15,1 %), Řecku (+31,2 %), Portugalsku (+23,1 %), Holandsku (+34,3 %) nebo České republice (+3,5 %). Než však začnete jásat nad oživením tuzemské ekonomiky, musíme opět zdůraznit celkové výsledky od ledna do listopadu. A ty jsou oproti loňsku dole o 6,8 procenta. ČR ovšem není jedinou zemí s horší meziroční bilancí, v takové zemi tulipánů totiž evidují dokonce 21,7procentní propad.
V rámci samotného měsíce listopadu jsou pak zeměmi s horší bilancí kupříkladu v úvodu zmiňovaná Francie (-4 %), Itálie (-4,5 %) a Německo (-2 %). Tedy v podstatě hlavní trhy. Zajímavé přitom je, že ani jeden z nich nemůže listopadový propad kompenzovat lepší bilancí v rámci jedenáctiměsíčních registrací. Na všech třech trzích totiž došlo k propadu, a to o 7,1 procenta, respektive o 4,9 a 7,7 procenta.
Co se samotných značek týče, zde již panuje o poznání příznivější situace. Do plusu se totiž v listopadu dostaly automobilky jako Dacia (+31,1 %), Lexus (+32 %), Mazda (+35,3 %), Mitsubishi (+64,6 %), Smart (+13,3 %), Suzuki (+18,5 %) nebo tuzemská Škoda (+18,1 %). Pro tu je přitom příznivý celý letošní rok, neboť oproti loňsku narostly celkové prodeje o 2,7 procenta. Zvětšil se tak i podíl na trhu.
Propadlíky asi již znáte, na jistotu za nimi můžeme zamířit do takové Itálie. V případě francouzských značek ovšem situace již není tak tragická jako v předchozích měsících. Peugeot si totiž v listopadu připsal o 1,3 procenta prodaných vozů více než loni a Renault o 3,5 %. Špatné výsledky tak evidujeme jen u Citroënu (-4,2 %), z Italů pak jak u Alfy Romeo (-18,5 %), tak u Fiatu (-3,4 %) nebo Lancie (-13,5 %).
Tím se s letošními reporty zaměřenými na evropské prodeje zřejmě loučíme, oficiální výsledky z prosince a celého roku 2013 budou známy až v druhé půli ledna. Je však dost možné, že nějaký náznak dorazí ještě před Silvestrem. Jak jsme si ale zaspekulovali výše, v rámci celého kontinentu budeme spíše připíjet kalichem hořkosti než radosti.






Listopadové prodeje byly stejně jako ty říjnové a zářiové vyšší než loni. Propad především v prvním pololetí ale vykompenzovat nezvládají
Škoda Octavia se v říjnu poprvé dostala mezi pět nejprodávanějších modelů Evropy. Obdobného úspěchu by mohla dosáhnout i v listopadu, konkrétní výsledky však prozatím nejsou k dispozici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 6 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 5 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 6 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 7 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
před 8 hodinamiSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 19:44 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch