Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, prosinec 2013: faktický propad korunoval celoroční ztrátu
16.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoliv se v prosinci prodalo o 13,3 procenta více vozů než loni, 906 tisíc registrací bylo třetím nejnižším číslem historie.
Je tu konečně report, na který jsme čekali, tedy přehled prosincových evropských registrací, díky kterému můžeme za loňským rokem udělat pomyslnou tečku. Ta by však měla být napsána červeným písmem, neboť meziročně došlo v uplynulých dvanácti měsících k poklesu o 1,7 procenta. Za celý loňský rok tak bylo prodáno 11 850 905 nových vozů, což je nejnižší výsledek od roku 1995.
Zajímavé přitom je, že během samotného prosince došlo k růstu prodejů o 13,3 procenta, což je nejlepší posun od roku 2009 (tehdy šlo o 16,6 %). Bohužel, po stránce skutečných registrací již takovým optimismem sršet nemůžeme - 906 294 registrací totiž představuje třetí nejnižší hodnotu pro poslední měsíc v roce za celou dobu, co organizace ACEA dané výsledky shromažďuje.
Je tedy zjevné, že Evropa má problém již šestý rok v řadě, i když v průběhu loňska bylo patrné, že ne ve všech státech. Tím nejstabilnějším ostrůvkem se stala Velká Británie, kde si v prosinci mohli připsat růst ve výši 23,8 procent. Za uplynulých dvanáct měsíců tak registrace vystoupaly o 10,8 procenta, což je výsledek, se kterým z větších trhů může soupeřit pouze Portugalsko (+35,8 %, resp. +11,1 %).
Co se týče Francie, Itálie, Německa a Španělska, pak sice ve všech zemích můžeme v prosinci evidovat růst, první tři zmíněné státy však v rámci celého roku propadly. Stejně jako třeba Holandsko, kterému výrazně uškodila první polovina roku, během které platily vysoké emisní přirážky. Po jejich odstranění sice již došlo k růstu (v prosinci dokonce o 115 %), na celkové zlepšení bilance to ale již nestačilo.
Zapomínat bychom pak asi neměli ani na tuzemský trh, který se v prosinci rovněž dočkal růstu (+13,7 %). Ten však jen pomohl vylepšit celoroční propad na konečných 5,3 procent. Radost nám tak mohou dělat snad jen výsledky mladoboleslavské Škody, která si v prosinci připsala 24 procent registrací, a celoročně její prodeje poskočily o 4,2 %.
Ještě lépe je pak na tom v rámci koncernu VW Group španělský Seat, který sice v prosinci navýšil své prodeje „jen“ o 20,7 procenta, od ledna do prosince však eviduje nárůst o 11,3 %. Šampaňské pak budou otevírat rovněž u Dacie, Mazdy, Jaguaru a Land Roveru, Mitsubishi či v Mazdě, což jsou rovněž značky, kterým se povedl jak prosincový, tak celoroční růst.
Definitivními propadlíky pak můžeme vyhlásit Chevrolet, Alfu Romeo či Jeep, které taktéž skončily se zápornými výsledky v obou částech tabulky. Dobře ovšem loni nebylo ani u Peugeotu, Citroënu, Fordu či Lancie, ačkoliv u těchto automobilek můžeme evidovat alespoň zlepšení vývoje v posledních měsících.
Nyní se tedy můžeme začít soustředit na nový rok, který by podle některých prognóz měl být lepší, podle jiných však výrazně horší. První reálné indicie naštěstí dorazí někdy za 20 dnů, díky čemuž si první závěry postavené na reálných podkladech budeme moci udělat již velmi brzy. Tak nějak ale máme obavy, že kladné nebudou.





Prosincová bilance evropských trhů na první pohled špatně nevypadá. Na ten druhý však na povrch vylézají velmi nízká čísla skutečných registrací
















Pro španělskou značku Seat byl loňský rok nadmíru pozitivní. A to hlavně díky nové generaci modelu Leon
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
včera
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Nejnovější články
Absurdní čtyřválcový Mercedes C od AMG skutečně končí, déle jak tři roky se na trhu trápit nevydržel
před hodinou
VW začal lákat na nové auto, které ještě dva roky nebude vyrábět, lidé tento krok přesto oslavují
před 3 hodinami
Hyundai přiznává, že elektromobily se musí dobíjet stejně rychle, jako se auta tankují. To ale není ani trochu blízko, ukazuje nový rekord
před 4 hodinami
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
včera
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.19. 10:54 - mattonecz
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.19. 10:15 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 08:10 - jerry
- Motor 1,6 55kw nestartujezza vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
- Lampárna (stěžovatelna) 11.18. 14:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.18. 13:59 - pavproch
- Opel obecně 11.18. 11:06 - HondaMan
