Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek?

Stačil jeden pracovní den navíc a rázem zde máme vyšší prodeje než loni. Zlepšení přitom evidujeme jak v České republice, tak i u tuzemské Škody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek?

16.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stačil jeden pracovní den navíc a rázem zde máme vyšší prodeje než loni. Zlepšení přitom evidujeme jak v České republice, tak i u tuzemské Škody.

Zprávami o prodejích nových automobilů v rozličných místech světa se nám v poslední době na stránkách Autoforum.cz jen hemží. To ovšem není nic podivného, neboť za sebou máme tři čtvrtiny roku, a to je další vhodná příležitost ohlédnout za předchozími měsíci a pokusit se odhadnout, kam se vývoj bude ubírat nadále Mnoho pozitiv ovšem nečekejte, neboť první pololetí bylo vskutku katastrofální a dobré výsledky trhy nevykázaly ani v letních měsících. Dá se tedy předpokládat, že ve srovnání s loňskem Evropa letos skončí v mínusu, při troše dobré vůle pak na stejné úrovni.

Spekulací ale raději zanechme a pojďme se podívat na konkrétní výsledky za poslední měsíc, tedy letošní září,, které evidují 1 159 066 prodaných vozů. To ve srovnání s loňským rokem znamená nárůst o 5,4 procenta, což by na první pohled mohlo vypadat jako dobrá zpráva. Je však nutné zmínit, že září 2012 bylo nejtragičtějším obdobím za posledních deset let. Ani při lehkém růstu tak letošní devátý měsíc nedosahuje na prodeje zaznamenané v letech 2003 až 2011.

Jak jsme navíc zmiňovali již v článku o prodejích ve Francii, velkou zásluhu na pozitivním vývoji mají také změny v kalendáři. Letos totiž ve srovnání s loňskem evidujeme o jeden pracovní den navíc. Pokud si přitom uvědomíme, že zmiňovaný 5,4procentní nárůst de facto odpovídá právě jednodenním prodejům, pak můžeme předpokládat, že bez těchto čtyřiadvaceti hodin by letošní výsledek byl v podstatě stejný, jako ten loňský.

Pokud navíc na moment odhlédneme od samotného září a podíváme se na dosavadní letošní výsledky, pak lze i nadále hovořit o propadu. Celkem 9 000 629 registrací totiž oproti prvním devíti měsícům loňského roku představuje pokles o 3,9 procenta. Na tom se přitom nejvíce podílely země jako Francie (-8,5 %), Itálie (-8,3 %), Německo (-6 %) a především Holandsko (-29,4 %).

Mezi státy s kladným vývojem pak patří Velká Británie, která si v letošních devíti měsících meziročně polepšila o 10,8 procenta. Během samotného září pak tento růst dosáhl dokonce 12,1 %, ještě lépe ale kupodivu bylo ve Španělsku (+28,5 %). Pozitivní vývoj lze ale vysledovat i v celé řadě dalších států, mezi něž patří i Česká republika (+5,9 %).

Růst ovšem neevidujeme jen v rámci zemí, ale také u většiny automobilek. V rámci koncernu VW Group si polepšily všechny značky, přičemž prim hrála Škoda (+16,2 %). Dobrý měsíc měl také Renault (+17,5 %) a Dacia (+40,7 %), stejně jako třeba Mercedes-Benz (+13,9 %), Lexus (+16,7 %), Volvo (+13,2 %), Mazda (+29,9 %) či Mitsubishi (+18,7 %).

Co se výrazného poklesu týče, pak lze hovořit víceméně jen o italských značkách Alfa Romeo (+14,8 %) a Lancia (-20 %). U ostatních automobilek, mezi které patří Peugeot (-2 %) nebo Citroën (-4,1 %), již propady prodejů nebyly tak výrazné. Řeč je ale samozřejmě jen o září, v rámci dosavadního letošního roku je situace o trochu horší.

Uvidíme tedy, jak se projeví poslední čtvrtletí roku 2013. Podle mnoha analytiků bychom se totiž měli setkávat již jen s kladnými výsledky. Tomu by ostatně mohla napomoci řada modelů, jež debutovala ve Frankfurtu a nyní míří do prodeje. Jsme proto opravdu zvědavi, jaký report vám přineseme za měsíc.


Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek? - 1 - Prodeje novych automobilu v EU za poslednich 12 mesicu zari 2013Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek? - 2 - Prodeje novych automobilu v EU 2003-2013 zari
Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek? - 3 - Prodeje novych automobilu v EU jednotlive zeme zari 2013Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek? - 4 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU zari 2013Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek? - 5 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky EU a EFTA zari 2013Prodeje aut v Evropě, září 2013: proč růst o 5,4 % není až tak dobrý výsledek? - 6 - Prodeje novych automobilu jednotlive znacky Zapadni Evropa zari 2013
Prodejům nových automobilů v září napomohl jeden pracovní den navíc. V rámci letošního roku lze ovšem nadále evidovat propad

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.