Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průzkum ukázal, že většina majitelů elektromobilů si drží v záloze auta na benzin či naftu. A nehodlají se jich vzdát
24.2.2024 | Petr Prokopec
To se to básní o elektromobilitě, když se na ni nemusíte spoléhat. Studie leasingové společnosti zkrátka suchými čísly vykreslila to, co je dávno jasné - že elektrická auta jsou komplementem, ne substitutem spalovacích vozů.
Typickým majitelem elektromobilu, pokud tedy pomineme firmy a zaměříme se pouze na privátní klientelu, je muž středního věku s příjmy přesahujícími 2 miliony korun ročně. Obvykle jde rovněž o vlastníka rodinného domu s garáží. Takový člověk si může elektrické auto koupit celkem bez starostí, pokud jej tedy používá na pravidelné dojíždění do práce apod. A pokud potřebuje dojet dál, není to jediný vůz, který mívá k dispozici.
Že to tak obvykle je, připomíná i studie britské leasingové společnost Zenith. Ta provedla průzkum u 2 800 majitelů elektrických aut a zjistila, že většina z nich (přesně 51 procent) dál vlastní spalovací vůz, který preferuje při delších cestách. Takřka tři čtvrtiny respondentů z této skupiny pak dodaly, že se ani v nejmenším nehodlají svého dieselového nebo benzinového auta vzdát a odevzdat se plně elektromobilitě.
Důvody, proč se tak děje, nepřekvapí, jsou v podstatě stejné jako před více než sto lety - malý dojezd a dlouhá doba dobíjení. Ve výsledku tak ani lidé, kteří spalovací vůz v záloze nemají, na delší cesty autem nevyráží - z průzkumu dále vyplynulo, že pouze 18 procent majitelů elektromobilů používá takové auto k cestám delším než 100 kilometrů. Co k tomu dodat?
Elektrická auta jsou tak využívána hlavně v rámci dopravy po městě, při delších výletech již jejich vlastníci přesedají do svých dalších vozů se spalovacím pohonem. V důsledku toho je ale třeba se ptát, proč vlastně v takové chvíli kupují hlavně velká a těžká SUV. Zenith totiž dále zjistil, že mezi pěti nejžádanějšími modely jsou vedle Tesly třeba Audi (Q8) e-tron či Kia e-Niro. Že ty jsou pro městskou zástavbu tím nejhorším, asi nemusíme nějak sáhodlouze zmiňovat. Proč by si tím ale jejich majitelé měli lámat hlavu, když mají s takovými auty spoustu věcí zdarma, za které by jinak museli platit?
I když tedy politici od rána do večera mluví o rovnosti a solidaritě, svým tlakem jen víc a víc prohlubují sociální rozdíly ve společnosti. Na jedné straně stojí majitelé elektromobilů, kteří mají dost peněz na pořízení takového vozu i bez dotací. A pochopitelně by si mohli uhradit i parkování, daně a další zvýhodnění, které jim různé země nabízí. Realitou ale je, že tyto peníze za ně skrze veřejné rozpočty platí ti, kteří nemají ani na nové spalovací auto, natož na to elektrické.
Nehledejte v tom závist či odpor, jednoduše se jen snažíme politikům otevřít oči a ukázat jim, co nevidí či spíše vidět nechtějí. Nejde tu ale jen o společenský rozkol, ale rovněž o ekonomické dopady. Čím méně aut se bude vyrábět, tím méně lidí budou automobilky zaměstnávat. Rozjede se tak jen spirála ekonomických nejistot, neboť nezačnou padat jen výrobci a jejich dodavatelé, ale následně také majitelé benzinových pump, restauratéři a další. Tento širší obrázek je už roky jasný expertům a dnes snad i každému se zdravým rozumem. Jenže ten aby dnes člověk u politiků pohledal.



Vážně je třeba si pořizovat na jízdu do města 4,9metrové Audi e-tron (nově značené Q8 e-tron)? Dle značné části majitelů elektromobilů zjevně ano, typické v jejich případě je vlastnit elektrické auto podobného ražení na krátké cesty a benzinové nebo dieselové na ty delší. Dlouhé cesty s elektromobilem nepodniká ani pětina jejich vlastníků. Foto: Audi
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? včera 15:15
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 30.5.2025
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 30.5.2025
- Co nového v Supersportech? 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
Nejčtenější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
3.5.2025Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
4.5.2025James May ukázal své nové auto. Je tak prťavé, že mu sahá někam k pasu, i když nejde o žádný supersport
4.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Přirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
4.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva