První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi

Snahy výrobců o schování senzorů na přídích aut jsou pochopitelné, obvykle ale mají za následek pravý opak - senzory jsou viditelné jen lépe. Audi už to nezkouší a senzory prostě přiznává.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi

28.7.2019 | Mirek Mazal

První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Snahy výrobců o schování senzorů na přídích aut jsou pochopitelné, obvykle ale mají za následek pravý opak - senzory jsou viditelné jen lépe. Audi už to nezkouší a senzory prostě přiznává.

Poslední novinky Audi posunuly design přídě správným směrem. Nejde o použitý tvar světlometů, velikost sacích otvorů nebo podobu mřížky chladiče, řeč je o senzorech sloužících všemožným jízdním asistentům, které dnes mají ve výbavě prakticky všechny vozy.

Moderní elektronické asistenty pro svou funkci potřebují „vidět” a příď je jediné místo, kde mohou bezezbytku plnit svou funkci. Data sbírá jedna či dvě krabičky nikoli nepodobné „bradavicím” policejních aut s radary, které nelze schovat například za nárazník, blatník nebo kapotu motoru. Musí mít čistý výhled vpřed, což pro designéry představuje tvrdý oříšek.

Dosud se nutili k tomu senzory schovávat, typicky se je pokoušeli nechat splynout s maskou chladiče nebo logem automobilky. Před dvěma léty jsme to kritizovali, neboť až na drobné výjimky se to nikomu nepodařilo obstojně. Typickým příkladem budiž česká Škoda, která krytem senzoru simuluje přítomnost žeber masky chladiče. To vypadá věrohodné možná se dvěma promile v krvi, střízlivého člověka to na přítomnost něčeho neobvyklého jen upozorní.

Přitom Škoda dříve volila rozumnější řešení, když senzory nechávala ve spodní části nárazníku „žít” jako senzory. Prostě byly vidět a byly samostatným designovým prvkem. Nemusely se každému líbit, zejména jejich prvotní kulatá verze byla trochu jako pěst na oko, pozdější obdelník ale úplně marně nevypadal.

Škodovka nicméně od tohoto řešení ustoupila a dodnes marně hraje hru na schovávanou, jako všichni ostatní. Tedy, skoro všichni. Audi jako první pochopilo, že pokusy senzory schovat jsou marné a do masek chladičů všech nových modelů je zakomponovalo prostě jako senzory. Nehrají si na nic jiného, jsou tam „za sebe” a i když znovu nejde o žádnou nádheru, nepůsobí jako Potěmkinova ves v základní výbavě každého vozu.

Máme pocit, že takhle je to lepší. Ostatně, třeba příště designéři najdou cestu, jak ze senzorů udělat integrální součást celého vozu, a tak nebudou rušit vůbec, i když budou stoprocentně viditelné. Zatím jen nenuceně tleskáme Audi, že skoncovalo s docela trapnou přetvářkou.


První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 1 - Audi umisteni prednich radaru foto 01První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 2 - Audi umisteni prednich radaru foto 02První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 3 - Audi umisteni prednich radaru foto 03První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 4 - Audi umisteni prednich radaru foto 04
Vylepšené radary jsou vidět u Audi A6, S6...

První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 5 - Audi umisteni prednich radaru foto 05První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 6 - Audi umisteni prednich radaru foto 06První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 7 - Audi umisteni prednich radaru foto 07První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 8 - Audi umisteni prednich radaru foto 08
...A7 Sportback, S7 Sportback...

První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 9 - Audi umisteni prednich radaru foto 09První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 10 - Audi umisteni prednich radaru foto 10První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 11 - Audi umisteni prednich radaru foto 11První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 12 - Audi umisteni prednich radaru foto 12
...a posun se týká i Q8 a SQ8

První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 13 - kryci plast radaru skoda octavia 03První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 14 - kryci plast radaru skoda octavia 04
První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 15 - kryci plast radaru hyundai genesis 01První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 16 - kryci plast radaru hyundai genesis 02
První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 17 - kryci plast radaru volvo s80 01První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 18 - kryci plast radaru volvo s80 02
První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 19 - kryci plast radaru mercedes e w213 01První automobilka se konečně přestala pokoušet schovat senzory na přídi - 20 - kryci plast radaru mercedes e w213 02
Dřívější i současné pokusy senzory „schovat” měly přesně opačný efekt, jaký toužily přinést

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.