Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho

Rakousko nedávno zvýšilo na dvou klíčových úsecích tamních dálnic povolenou rychlost na 140 km/h a chystá další podobný krok. V místech s dnešní stovkou půjde jezdit 130 km/h.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho

6.11.2018 | Petr Prokopec

Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rakousko nedávno zvýšilo na dvou klíčových úsecích tamních dálnic povolenou rychlost na 140 km/h a chystá další podobný krok. V místech s dnešní stovkou půjde jezdit 130 km/h.


Rakousko má k maximální povolené rychlosti na silnicích poněkud dvojaký přístup. Na jednu stranu si v sousedství Německa zjevně dobře uvědomuje, že zejména na dálnicích není vysoká rychlost takové zlo, jak se říká a opakovaně experimentovalo s vyššími limity. Dříve přišlo i na 160 km/h, aktuálně můžete v Rakousku jezdit až 140 km/h. Na druhou stranu je to ale země s rozvinutým ekologickým smýšlením, a to vysoké rychlosti pro změnu nenahrává - nikoli kvůli bezpečnosti, ale kvůli vyšší spotřebě a emisím, s nimiž je rychlejší jízda spojena. Oba přístupy se pak mísí v poslední novince na tomto poli.

Rakouská vláda před pár dny oznámila, že chystá úpravy v rámci rychlostních limitů v zónách se znečištěným ovzduším. Těmi vede 440 kilometrů dálnic, kde je maximální povolené tempo sníženo ze standardních 130 na 100 km/h. Nejde však o stálé nařízení, v platnost je uváděno pouze tehdy, kdy koncentrace škodlivin v ovzduší šplhá nad stanovené limity.

Toto omezení podle nových pravidel zůstane zachováno, ovšem pouze pro auta osazená benzinovým, dieselovým nebo hybridním pohonným ústrojím. Elektromobily však budou moci v těchto zónách jezdit stejně jako kdekoliv jinde oněch 130 km/h. Země je totiž toho názoru, že elektrická auta neprodukují žádné emise, a to za jakékoliv rychlosti. Nová úprava pak má také přispět k jejich větší oblibě, neboť představuje citelnou výhodu z ranku těch, které zavádí hlavně v Norsku.

Rakušané si od „dvojího metru“ slibují snížení znečištění ovzduší, díky kterému nebudou muset stejně jako Němci sáhnout po zákazu vjezdu starších dieselových aut do center velkých měst. Tento bod je jistě kladem nového nařízení, ovšem ne všechno je tak růžové.

V prvé řadě je třeba si uvědomit, že stejně jako u benzinových či dieselových aut je také u elektromobilů vyšší rychlost doprovázena vyšší spotřebou. A tedy logicky vyššími emisemi, které ovšem nebudou generovány v oněch zónách, nýbrž všude tam, kde se elektřina vyrábí. To může být pro Rakušany podstatné, neměli by se ale tvářit, že ony emise jako zázrakem zmizí - nestane se to, jen se přesunou jinam.

Lze jistě namítnout, že v případě Rakouska to na první pohled nemusí být problém. Země má jen pár uhelných elektráren a jejich činnost má být ukončena v roce 2025, poté se již elektřina bude vyrábět na 100 procent z obnovitelných zdrojů (dnes je to 70). Nicméně je třeba si zároveň také uvědomit, že země si s vlastní výrobou elektřiny vystačila pouze do roku 2000. Od té doby roste její závislost na dovozu, přičemž dvěma největšími dodavateli jsou Německo a Česko. Tedy státy, které vyrábí 40, respektive skoro 50 procent energie v uhelných a plynových elektrárnách.

Rakousko k tomu říká, že dováží pouze obnovitelnou energii, což zní mimořádně komicky. Elektřina je zaměnitelná a nelze říci, jakou si dovezete a jakou necháte v Česku, vždy si dovezete tu samou z jasně daného energetického mixu. A vše činí jen komičtějším, že si Rakušané u skandinávských provozovatelů vodních elektráren nakupují certifikáty původu, kterými pak zakrývají českou a německou elektřinu vyráběnou v uhelných či jaderných elektrárnách.

Ono zvýhodnění elektromobilů na určitých dálničních úsecích je tedy z hlediska emisí dalším krátkozrakým krokem, který sice někde prospěje, ovšem jinde uškodí. A je samozřejmě otázkou, jak bude dvojí metr fungovat z hlediska bezpečnosti provozu. Rozdíl mezi 100 a 130 km/h není drastický a řidiči si nejspíše zvyknou, přesto jsou dva limity něčím trochu jiným než žádný limit. Němci počítají s tím, že na Autobahnu může jet kdokoli jakkoli rychle, Rakušané budou muset přijmout fakt, že dodržování limitu od dvou řidičů různých typů aut nemusí být totéž.

I když je to poměrně kontroverzní myšlenka, o nápad se ihned začali zajímat také Němci. Tamní zelení navíc chtějí být ještě striktnější než jejich rakouští kolegové a zmiňují limity 80, 100 či 120 km/h jen pro auta se spalovacími motory. To by bylo teprve něco...


Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho - 1 - Rakousko dalnice ilustracni foto 01Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho - 2 - Rakousko dalnice ilustracni foto 02Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho - 3 - Rakousko dalnice ilustracni foto 03
Na rakouských dálnicích budou zřejmě již od začátku příštího roku platit dva rychlostní limity - jeden pro auta se spalovacími motory a hybridy, druhý pro elektormobily

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.