Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Regulace EU a Čína posílají automobilky do kolen, Německo je na pokraji recese
15.8.2019 | Petr Prokopec
V Evropě není země, pro kterou by automobilový průmysl znamenal tak moc jako pro Německo, a tak není divu, že právě tam pociťují patálie automobilek nejvíce. A ani budoucnost není růžová.
Recese je obvykle definována jako období, během kterého dojde alespoň ve dvou po sobě jdoucích čtvrtletích k hospodářskému poklesu. Německo nyní stojí na jejím prahu, neboť HDP našich sousedů ve druhém letošním kvartálu klesl o 0,1 procenta. To nemusí znít jako hrozivé číslo, ale pokles to je a pokud si uvědomíme důvody, proč k němu došlo, je jasné, proč ekonomové bijí na poplach.
Problémem je kondice tamních automobilek a všech na ně navázaných firem. Výrobci aut už od loňska trápí nová pravidla EU pro homologaci nových aut, ke kterým se od příštího roku přidá ještě vyšší tlak na snížení spotřeby paliva resp. emisí CO2. Problémem je také Čína a propad tamního trhu s auty, který je klíčové pro všechny německé automobilky. A v neposlední řadě je tu nový britský premiér Boris Johnson, který uvedl, že Velká Británie opustí Evropskou unii 31. října, a to s dohodou nebo bez ní. Aktuálně se přitom rýsuje spíše druhá varianta, jenž by logicky vedla ke zdražení mnoha druhů zboží a tedy ke snížení poptávky. Nepotřebujete přitom doktorát z ekonomie, abyste si domysleli, že odpírat si lidé budou spíše auta než co jiného. A britský trh je dalším obrovským odbytištěm německých vozů.
To všechno tlačí německou ekonomiku dolů a naděje na zlepšení je v nedohlednu. I proto někteří domácí politici tlačí na kancléřku Angelu Merkel, aby opustila politiku vyrovnaného rozpočtu a posílila vládní investice, ta to ale zatím odmítá. Další teoretickou šancí Německa a vlastně i celé Evropské unie na opětovný růst přitom byla další vlna amerických sankcí zaměřených proti Číně. Ta by totiž zdražila tamní zboží a zlepšila konkurenceschopnost evropských firem, nové kolo však bylo odloženo a naopak hrozí skutečnost, že prezident Donald Trump zatíží vyššími dovozními cly výrobky, mimo jiné i auta ze starého kontinentu.
Jelikož je Německo nejvýznamnějším státem Eurozóny, nepřekvapí, že zpomaluje také ekonomický růst celé EU. A nejinak je tomu i v rámci Česka, jehož ekonomika je z velké části navázána na tu německou. Očekává se proto, že růst tuzemského HDP by měl do konce roku klesnout pod 2 procenta a to jsou spíše optimistické vize - pokud německý pokles zrychlí, Česko jej bude následovat stejným směrem.
Za této situace je smutné, že jedním z viníků situace je neustále bující aktivita EU na poli zavádění nových a nových regulací. Podívejte se například do současných ceníků Škody, které odpovídají nesnázím značky při přizpůsobování se dalšímu zářijovému kolu nových homologací - z nabídky vypadla snad polovina dostupných variant a spousta modelů je k dispozici jen v relativně drahých specifikacích. To odbytu jistě nepomůže a řada dalších výrobců na tom není jinak.
Jsou takové věci nutné v situaci, kdy existující normy jsou už tak nejpřísnější na světě a automobilky mají problémy kvůli EU neovlivnitelným okolnostem, jakou je pokles čínské poptávky? Podle nás nikoli a je spíše hořce komické, že EU za takové situace chce pomoci ekonomice snížením úrokových sazeb, když by stačilo odložit platnost nařízení, která ekonomiku zjevně dusí a nemají žádný jiný bezprostřední efekt. Podřezávat si větev, na které sedíte, nikdy nebylo chytré, přesně to ale nyní Brusel dělá. A zjevně s tím nehodlá přestat.



Nejen německým automobilkám se znovu hromadí auta na skladě, mají potíže jak s odbytem v Evropě kvůli bujícím místním regulacím, ...
...tak s vývozem zejména do Číny. Obojí zašlo až tak daleko, že Německo je na pokraji recese, která neprospěje nikomu
Zdroj: AP
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva