Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Regulace EU mohou z aut udělat věc pouze pro bohaté, varuje šéf Fordu
16.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle Jima Farleyho musí EU při přípravě svých regulací myslet na to, že za přijatelných nákladů nelze dosáhnout všeho, co si usmyslí.
Malé přeplňované motory, start-stopy a spousta dalších věcí se v posledních letech dostává do aut v tak masivní míře z jediného důvodu - kvůli stále tvrdším regulacím, zejména pak těm emisním a zejména ze strany Evropské unie. Mnohdy zbytečný vývoj s rozporuplnou reálnou efektivitou a implementace podobných věcí pochopitelně nejsou zadarmo a nikdo jiný zákazník je v konečném důsledku zaplatit nemůže.
Automobilky zatím dodatečné náklady dokážou kompenzovat sníženými náklady na jiné části vozu, proto se dnes také nová auta jeví být méně kvalitními a méně trvanlivými než před dvěma dekádami. Ani toto ale nepůjde dělat věčně - podle Fordu mohou ambiciózní cíle EU po učinit zejména po roce 2020, kdy budou regulace ještě o hodně přísnější, drahou záležitostí. Tak drahou, že si je průměrný spotřebitel vůbec nebude moci dovolit.
Jim Farley, šéf evropské divize automobilky Ford, říká, že regulace by měly brát v potaz i dostupnost aut pro zákazníky, jinak riskují vytvoření elitistické společnosti bohatých lidí, která jediná si bude moci nová auta dovolit. Nezávisle na tom, jaké cíle z hlediska emisí vytyčí EU či jiná regulační autorita, spotřebitelé mají určitý rozpočet a do toho se musí s nákupem auta vejít. Do této ceny se pak musí vejít i automobilky s veškerými náklady - pokud to nezvládnou, nové auto neprodají.
Tato slova nepřicházejí v reakci na klesající prodeje Fordu či třeba rostoucí prodeje Fiesty na úkor Mondea, Farleymu zdá se leží na srdci nejen osud jeho vlastní značky, ale automobilového průmyslu jako celku. A nebo nechce, aby Ford musel z nabídky vyřazovat modely, které si s regulacemi EU pranic netykají - např. Fordu Mustang v Evropě se vede velmi dobře - v prodejích v březnu v Německu překonal Porsche 911 i Audi TT.
Také je možné, že Fordu se ve snaze vyhovět budoucím limitům nedaří tak moc, jak by chtěl. Anebo se prostě jen nechce pouštět do vývoje kvůli regulacím. Tato teorie je ale vzhledem radostně prezentovanému vývoji obecně nepřesvědčivého tříválce 1,0 EcoBoost dosti nepravděpodobná, realitou se zdá být něco jiného. Ford dnes spíše až dobře vidí, jak jeho ekonomické pozici pomáhá prodej vozů, které nejsou zrovna určené pro lámání rekordů ve spotřebě.
Zisk Fordu celosvětově za první čtvrtletí tvořil 434 milionů dolarů (10,4 miliardy korun) před zdaněním, více než za celý rok 2015. Klíčový vliv na to má fakt, že se více prodávají větší modely a zákazníci si do aut objednávají více příplatků, jak Farley dále uvedl v rozhovorou pro Financial Times. Kromě Mustangu je také velmi úspěšným modelem crossover Kuga a SUV obecně.
Tyto modely patří spíš k těm, u kterých není nízká spotřeba paliva primárním cílem, ale regulace po stránce emisí CO2 i oxidů dusíku a pevných částic se jich týkají úplně stejně. Minimálně tyto vozy mohou být za další čtyři roky dostupné opravdu o poznání hůře, prodeji menších modelů s nižší spotřebou už Ford jejich vyšší papírovou spotřebu těžko zvládne kompenzovat...
![Regulace EU mohou z aut udělat věc pouze pro bohaté, varuje šéf Fordu - 1 - jim farley ford of eu](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Jim Farley, šéf Ford of Europe
Fordu Mustang se v Německu velmi daří (ilustrační foto)
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Vzácný Koenigsegg za 65 milionů shořel na troud během parády majitelů, nezbylo z něj vůbec nic
před 6 hodinamiNepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
dnesStavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera
Nejčtenější články
Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
19.5.2024 (1)Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
19.5.2024Ford má letos na elektromobilech prodělat 114 miliard. Tratí 2,3 milionu na kuse a prosí dodavatele, aby šetřili, na čem se dá
20.5.2024Majitel najel s moderním Ferrari přes 100 tisíc km a teď ho prodává. Je nejlevnější v EU, stojí jako lepší škodovky
20.5.2024Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 19:31 - PepaSFI
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 06.17. 17:48 - Volfik
- Škoda Auto obecně 06.17. 17:03 - pavproch
- BMW F20 120D Problém s motorem. 06.17. 15:55 - Shr3k
- BMW Divize 06.17. 09:26 - pavproch
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB