Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Řidiči jsou pro evropské země dojné krávy, tyto inkasují nejvíc za každý vůz v provozu
30.4.2021 | Petr Prokopec
Pokud jste někdy pochybovali o tom, že politici si z řidičů dělají jeden z podstatných zdrojů rozpočtových příjmů, pak už nepochybujte. Jen 13 největších evropských zemí si díky motoristům přijde každoročně na 10,3 bilionu Kč.
V moha zemích Evropy probíhá tichý a někdy ne až tak tichý boj proti individuální automobilové dopravě, zejména pak proti autům poháněným spalovacími motory. Nedává to smysl z mnoha důvodů, ovšem jeden z nich je skutečně bizarní. Tlak na pokles prodejů aut s konvenčním pohonem totiž není nic jiného, než zabíjení slepice, která politikům snáší zlatá vejce. Provoz aut poháněných fosilními palivy je až na výjimky celosvětově zatížen vysokými daněmi, tudíž pokles aut v provozu a zmenšení množství prodaných paliv vede k citelnému snížení příjmů rozpočtů. Navíc to znamená, že sen o levné elektromobilitě je jen utopií, která nikdy nebude naplněna. Kde vypadne jeden příjem státní kasy, tam bude potřeba najít jiný zdroj.
A opravdu nejde o malé peníze. Jen z třinácti největších evropských trhů každoročně přitéká do rozpočtů neskutečných 398,4 miliardy Eur, tedy asi 10,3 bilionu korun. Část z této částky přináší daně spojené s nákupem vozu, jeho servisem nebo používáním. Ve většině států je ale zhruba polovina příjmu spojena s daněmi na palivo a maziva. Právě v této oblasti se ovšem v souvislosti s elektromobilitou dá očekávat nemalý výpadek, který pochopitelně někdo bude muset zaplatit - a politici to rozhodně nebudou.
O jaké peníze jde v konkrétních případech? Nejhůře jsou na tom aktuálně motoristé v Belgii, kteří musí každoročně do státního rozpočtu odvádět v průměru 3 187 Eur (82 500 Kč) za každý registrovaný vůz. Vládní kasa si díky nim celkově přijde na 21,4 miliardy Eur (553,3 mld. Kč), pročež by vlastně politici na majitele aut měli být více než vlídní. Bohužel však i v zemí vaflí dochází k tomu, že na motoristy je pohlíženo skrze prsty a přednost dostávají třeba cyklisté. Tedy ta sorta uživatelů silnic, která pochopitelně neplatí naprosto nic.
Tím rozhodně nechceme říci, že ten, kdo přesouvá část své výplaty státu, má větší práva než ten, kdo sedlá jednostopý prostředek se šlapacím pohonem. Místo toho jednoduše chceme politikům připomenout pravidlo, že kousat do ruky s krmením se nevyplácí. Stačilo by totiž v podstatě jen tak málo, aby týden v Belgii nikdo nenatankoval, a rázem tu máme výpadek ve výši cca 40 milionů Eur. V post-koronavirovém světě přitom na takové dopady není prostor.
Vraťme se ale dále k jednotlivým sumám, jež motoristé odvádí státu. Druhou příčku zaujímají naši sousedé, tedy Rakušané, kteří odvedou ročně 2 678 Eur (69 300 Kč). Třetí jsou Finové s 2 523 Eury (65 300 Kč), zatímco žebříček uzavírají Řecko a Španělsko s částkami 1 264 Eur (32 700 Kč) a 1 068 Eur (27 700 Kč).
Společnost ACEA, která za seskládáním žebříčku stojí, se právě na paliva zaměřila rovněž. Přitom upřesnila, že s výjimkou Belgie a Slovinska je ve všech členských zemích zatížen většími daněmi benzin. Tedy pohonné hmoty, které politici momentálně vedou jako ekologičtější. Přesto vlastně motoristy za jejich užívání trestají, a to nejvíce v Nizozemsku, kde z prodeje tisíce litrů míří do státní kasy 813 Eur (21 100 Kč). U dieselů je vrcholem Itálie (617 Eur/16 000 Kč).
Roční daně spojené s provozem jednoho vozu dle států
1. Belgie - 3 817 Eur (98 700 Kč)
2. Rakousko - 2 678 Eur ( 69 280 Kč)
3. Finsko - 2 523 Eur (65 270 Kč)
4. Irsko - 2 438 Eur (63 000 Kč)
5. Dánsko - 2 251 Eur (58 200 Kč)
6. Nizozemsko - 2 158 Eur (55 800 Kč)
7. Německo - 1 963 Eur (50 700 Kč)
8. Francie - 1 911 Eur (49 400 Kč)
9. Itálie - 1 727 Eur (44 600 Kč)
10. Švédsko - 1 561 Eur (40 400 Kč)
11. Portugalsko - 1 528 Eur (39 500 Kč)
12. Řecko - 1 264 Eur (32 700 Kč)
13. Španělsko - 1 068 Eur (27 600 Kč)

Třináct největších trhů Evropy přispívá do vládních kas každoročně 10,3 biliony korun. S příchodem elektromobility samozřejmě tyto příjmy poklesnou, což znamená, že i alternativní pohon čeká do budoucna razantní zdražení. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejčtenější články
VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB