Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů přinese zásadní změnu koncepce aut, oživí staré recepty
4.12.2018 | Petr Prokopec
Naprostá většina masově vyráběných aut se dnes drží jediné koncepce, vedle ní pak přežívá pár klasických alternativ a hrstka exotů. Elektrický pohon ale tuto mapu překreslí.
Naprostá většina automobilek dnes při konstrukci nových modelů sází na jedinou koncepci - motor vpředu a pohon předních kol. Pravda, stále více výrobců k němu přidává pohon všech kol a opomíjet nesmíme ani vozy s klasickou koncepcí, tedy ty s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zejména BMW a Mercedes jich vyrábí stále dost, v rámci celého trhu jde však o okrajovou záležitost, což ještě více platí o modelech s motorem uprostřed nebo dokonce za zadní nápravou.
Důvodem, proč svět ovládla koncepce „všechno vpředu“, je mnoho, tím nejstěžejnějším je však jednoduchost a z ní vyplývající nižší výrobní náklady. Kromě toho přesunutím pohonu dopředu automobilky uvolnily zadní prostor a mohli tak navýšit objem zavazadelníku i zvětšit prostor pro posádku. V neposlední řadě pak došlo také ke zvýšení bezpečnosti, neboť zadní pohon je záludnější. Ve výsledku je tak koncepce „všechno vpředu“ tou nejlogičtější, jakou lze mít. Přesto to vypadá, že dny její vlády jsou sečteny, třebaže odchod do důchodu okamžitý nebude.
Říká to Matthew Renna, šéf severoamerické divize Volkswagenu zaměřené na elektromobilitu. A právě s rozmachem elektrických aut bude změna spojena. Dle něj totiž s příchodem alternativního pohonu klesají náklady nejen na samotné hnací ústrojí, ale rovněž i na jeho konkrétní umístnění a věci s tím spojené. Ve výsledku je tak z finančního hlediska jedno, zda agregát bude instalován vpředu či vzadu. „A pokud to jsou shodná efektivita a výdaje, pak převažuje dynamika,“ říká Renna.
V tomto ohledu jej doplňuje Christian Buhlmann, šéf produktové komunikace značky. Ten odkázal základy fyziky, tedy na to, že při rozjezdu se hmotnost vozu přesunuje dozadu. „Přesně tam ji při akceleraci chcete mít.“ Usazení elektromotoru vzadu a pohon zadních kol jsou tak jen logickým vyústěním všech těchto okolností, zvláště když s elektrifikací je spojen relativně vysoký výkon od minimálních otáček.
Elektrická auta tak oživí staré recepty - kdysi bylo umístění motoru vzadu a pohon zadních kol standardem, nakonec škodovkám vydrželo až do konce 80. let a Porsche dodnes. Na druhou kolej jej dostaly výše zmíněné argumenty, které u elektromobilů tak úplně neplatí. Konkrétně u VW vzniknou nové modely na modulární platformě MEB s bateriemi usazenými v podlaze. Samotný elektromotor je pak velmi malý, prostor vzadu tedy nijak výrazně nenarušuje. Cestující navíc mají k dispozici i zavazadelník pod přední kapotou. Počítat tedy mohou s daleko větší praktičností než auta se spalovacími motory, a to i za předpokladu, že elektromotory budou nakonec dva a každý si vezme na starosti jednu nápravu. A nebo čtyři a každý bude pohánět jedno kolo.
Lze tedy říci, že do budoucna budou primárně užívány hlavně dvě koncepce. V případě aut s jedním elektromotorem se vše nastěhuje dozadu, u modelů se dvěma elektromotory pak bude možné počítat s elektrickou čtyřkolkou. Nicméně jak jsme zmínili již v úvodu, nejde o období, jež by již klepalo na dveře. Ostatně VW ve svých plánech počítá s příchodem 30 elektrifikovaných novinek do roku 2025. I tak velká rodina se však na celkových prodejích bude podílet maximálně desetinou.
U zbytku produkce ale budeme moci počítat s benzinovými či dieselovými motory usazenými vpředu a roztáčejícími i kvůli úspoře paliva primárně přední kola. Dny koncepce „všechno vpředu“ tedy sice sečteny jsou, nicméně než na takový přerod dojde, posuneme se ještě o několik dekád dále.




































Automobilky dnes ve velkém sahají po pohonu předních kol i motoru vpředu. S příchodem elektromobility však máme počítat s koncepcí, jakou dnes preferuje víceméně pouze Porsche
Zdroj: Motor Trend
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
včera
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
včera
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
včera
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
včera
Moskvič ukázal hned dva nové modely, jeden z nich se dá koupit i v Česku
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.18. 23:33 - abgx1
- BMW Divize 12.18. 20:52 - denis
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
