Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů přinese zásadní změnu koncepce aut, oživí staré recepty
4.12.2018 | Petr Prokopec
Naprostá většina masově vyráběných aut se dnes drží jediné koncepce, vedle ní pak přežívá pár klasických alternativ a hrstka exotů. Elektrický pohon ale tuto mapu překreslí.
Naprostá většina automobilek dnes při konstrukci nových modelů sází na jedinou koncepci - motor vpředu a pohon předních kol. Pravda, stále více výrobců k němu přidává pohon všech kol a opomíjet nesmíme ani vozy s klasickou koncepcí, tedy ty s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zejména BMW a Mercedes jich vyrábí stále dost, v rámci celého trhu jde však o okrajovou záležitost, což ještě více platí o modelech s motorem uprostřed nebo dokonce za zadní nápravou.
Důvodem, proč svět ovládla koncepce „všechno vpředu“, je mnoho, tím nejstěžejnějším je však jednoduchost a z ní vyplývající nižší výrobní náklady. Kromě toho přesunutím pohonu dopředu automobilky uvolnily zadní prostor a mohli tak navýšit objem zavazadelníku i zvětšit prostor pro posádku. V neposlední řadě pak došlo také ke zvýšení bezpečnosti, neboť zadní pohon je záludnější. Ve výsledku je tak koncepce „všechno vpředu“ tou nejlogičtější, jakou lze mít. Přesto to vypadá, že dny její vlády jsou sečteny, třebaže odchod do důchodu okamžitý nebude.
Říká to Matthew Renna, šéf severoamerické divize Volkswagenu zaměřené na elektromobilitu. A právě s rozmachem elektrických aut bude změna spojena. Dle něj totiž s příchodem alternativního pohonu klesají náklady nejen na samotné hnací ústrojí, ale rovněž i na jeho konkrétní umístnění a věci s tím spojené. Ve výsledku je tak z finančního hlediska jedno, zda agregát bude instalován vpředu či vzadu. „A pokud to jsou shodná efektivita a výdaje, pak převažuje dynamika,“ říká Renna.
V tomto ohledu jej doplňuje Christian Buhlmann, šéf produktové komunikace značky. Ten odkázal základy fyziky, tedy na to, že při rozjezdu se hmotnost vozu přesunuje dozadu. „Přesně tam ji při akceleraci chcete mít.“ Usazení elektromotoru vzadu a pohon zadních kol jsou tak jen logickým vyústěním všech těchto okolností, zvláště když s elektrifikací je spojen relativně vysoký výkon od minimálních otáček.
Elektrická auta tak oživí staré recepty - kdysi bylo umístění motoru vzadu a pohon zadních kol standardem, nakonec škodovkám vydrželo až do konce 80. let a Porsche dodnes. Na druhou kolej jej dostaly výše zmíněné argumenty, které u elektromobilů tak úplně neplatí. Konkrétně u VW vzniknou nové modely na modulární platformě MEB s bateriemi usazenými v podlaze. Samotný elektromotor je pak velmi malý, prostor vzadu tedy nijak výrazně nenarušuje. Cestující navíc mají k dispozici i zavazadelník pod přední kapotou. Počítat tedy mohou s daleko větší praktičností než auta se spalovacími motory, a to i za předpokladu, že elektromotory budou nakonec dva a každý si vezme na starosti jednu nápravu. A nebo čtyři a každý bude pohánět jedno kolo.
Lze tedy říci, že do budoucna budou primárně užívány hlavně dvě koncepce. V případě aut s jedním elektromotorem se vše nastěhuje dozadu, u modelů se dvěma elektromotory pak bude možné počítat s elektrickou čtyřkolkou. Nicméně jak jsme zmínili již v úvodu, nejde o období, jež by již klepalo na dveře. Ostatně VW ve svých plánech počítá s příchodem 30 elektrifikovaných novinek do roku 2025. I tak velká rodina se však na celkových prodejích bude podílet maximálně desetinou.
U zbytku produkce ale budeme moci počítat s benzinovými či dieselovými motory usazenými vpředu a roztáčejícími i kvůli úspoře paliva primárně přední kola. Dny koncepce „všechno vpředu“ tedy sice sečteny jsou, nicméně než na takový přerod dojde, posuneme se ještě o několik dekád dále.




































Automobilky dnes ve velkém sahají po pohonu předních kol i motoru vpředu. S příchodem elektromobility však máme počítat s koncepcí, jakou dnes preferuje víceméně pouze Porsche
Zdroj: Motor Trend
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejčtenější články
Bývalá silniční stíhačka sultána Bruneje je na prodej, stát má až přes půl miliardy a zlomit všechny rekordy
29.9.2025
Šéf Mercedesu-AMG v posledním rozhovoru před propuštěním prokázal, že své pozici absolutně neměl co dělat
29.9.2025
Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
30.9.2025
Jezdec Formule 1 se upsal tuningovému ďáblu, „za trest” teď musí jezdit s jedním z jeho aut
30.9.2025
Šéf Bugatti ukázal svou soukromou sbírku aut. Je to smečka k pohledání, závidět mu budete jedno každé z nich
30.9.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
