Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozšiřování sítě dobíjecích stanic narazilo na další problém, ukazuje, v jakém bludném kruhu se elektromobily točí
16.10.2023 | Petr Miler
Jsou to všechno naprosto nepřekvapivé, naprosto vyzpytatelné, po pár minutách práce s excelem očekávatelné problémy. Přesto nyní zastánce elektrických aut překvapují, zjevně si nesplnili své domácí úkoly.
Diskutovat se zastánci elektromobility je někdy opravdu náročné. Debaty o složitých tématech mám přitom rád, jsou cestou k nalezení východisek z obtížných situací. A nemám žádný problém přiznat pod tíhou argumentů druhé strany, že můj názor na tu či onu věc, se kterou jsem do diskuze přišel, nebyl správný. Problém je v tom, že zastánci elektromobilů obvykle žádné technicky či ekonomicky relevantní argumenty nemají, sami přesto odmítají uhnout ze svého dogmatického přesvědčení o správnosti jejich pohledu na věc byť jen o milimetr.
Znovu na tomto místě musím připomenout, že my na elektromobily žádný dogmatický pohled nemáme a ani v nejmenším nám nevadí elektrická auta jako taková. Vadí nám snaha o jejich vnucení všem lidem a pro všechna využití, i když něčeho takového absolutně není možné dosáhnout bez drastických socioekonomických dopadů, aniž by to cokoli podstatného řešilo. Tak jaký to probůh má smysl?
Problémy jsou stále stejné:
- elektromobily jsou příliš drahé, aby si je mohli pořídit všichni ti, kteří auto potřebují,
- elektromobily jsou příliš špatně použitelné na to, aby s nimi bylo možné obsloužit všechna jejich současná využití,
- elektromobily mají příliš krátkou životnost na to, aby ospravedlnily jejich 100% nasazení ekologicky, což dále podkopává ekonomickou přijatelnost.
Všechno pramení z baterií, které jsou příliš velké, těžké, mají zkrátka příliš malou energetickou hustotu, navíc jsou velmi drahé a mají malou životnost. Je možné, že dříve nebo později dorazí baterie jiné, lepší, které nebudou ničím z toho. I poté nás ale čeká výzva v podobě výstavby sítě nabíječek. I když zjistíme, že jich umíme postavit dost, pořád nás čeká výzva v podobě dostatečně robustní elektrické sítě, která dnes absolutně nemá šanci zvládnout přechod 100 % aut na elektrický pohon. A i když tohle vyřešíme, pořád nás čeká výzva v podobě výroby dostatku elektrické energie potřebné pro živení celé flotily aut.
Je to taková kombinace následných problémů, že není myslitelné ji komplexně vyřešit ani za několik dekád, natož pak za pár let. Tak o co se tu snažíme? Je tak těžké zasednout na chvilku k excelu, tohle si spočítat a říci si něco jako: „OK, elektromobily proč ne, ale živelně na ně tlačit je nesmysl?” Podle nás ne, přesto je toho málokdo schopen.
Potíže, na které už současný, z hlediska celých automobilových flotil naprosto okrajový rozmach těchto vozů naráží, jen ukazuje, že to je skutečně bludný kruh, do kterého se zastánci elektromobility dostali jen proto, že si nesplnili své domácí úkoly. Postupně řeší jeden problém za druhým, ale dříve nebo později narazí na další v pořadí, který se ukáže být přesně tak neřešitelný, jak od začátku byl. A mohou začít znovu.
Nedávno jsme psali o tom, že si provozovatelé dobíjecích stanic v Británii najímají bodyguardy, aby zamezili bitkám o proud mezi řidiči elektroaut čekajících až 6 hodin. Proč nemohou udělat nic lepšího? Protože se sice na trh dostalo dost elektromobilů, díky jejich podpoře se jich i dost prodalo, postavilo se dokonce dost nabíjecích stanic, ale bum, na víc už nestačí síť. A když se síť posílí, není proud. A když není síť nebo proud, víc nabíječek už nebude, takže lidé musí čekat a vyřešit problém vznikajících bitek nelze jinak než trhat lidi od sebe za pomoci soukromých ochranek. Jak absurdní.
Další podobný příběh se nyní dozvídáme z Austrálie. Tam se sice moc elektromobilů neprodává, infrastruktura se ale buduje. Vzaly se peníze daňových poplatníků a cpou se tímto směrem, rozpočet na nové nabíječky je, takže vše je vyřešené. Anebo není? No není, jak připomněla Carly Irving-Dolan, generální ředitelka energetické divize tamní Národní asociace silnic a motoristů (NRMA) tamní ABC News.
Zpráva ABC konstatuje, že rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily narazilo na „novou” překážku. I když nabíječky je možné stavět a jsou na ně peníze, energetická síť v mnoha oblastech jejich připojení nezvládne buď vůbec anebo se smysluplnou kapacitou. „Hlavní překážkou je v zásadě omezení na síti. Jsou místa s nízkým nebo velmi malým výkonem, která zvládnou napájet jen několik domů a motorest. A v některých místech není vůbec žádná volná kapacita,” říká k věci paní Irving-Dolan.
NRMA tak sice oznámila plány na rozšíření své sítě nabíjecích stanic pro elektromobily i v regionálních oblastech, ty ale nyní není možné splnit navzdory tomu, že má pro tento účel více jak miliardový rozpočet částečně financovaný federální vládou Austrálie. Tak se síť posílí, že? Pak ale zase nebude dost elektrické energie. A když se vyrobí? Bludný kruh nikdy nekončí, takže jsme zase na začátku - pořád máte drahá auta s velkými a těžkými bateriemi, která řada lidí nemůže mít, jiní je nemohou smysluplně použít a po 8 až 10 letech jsou prakticky bezcenná.
Každý problém má samozřejmě řešení a i všechny tyto jednou vyřešit půjde, jakkoli platí, že jsme od toho neskutečně daleko, jak nedávno popsal jeden německý expert. Proč se tedy do 100% elektromobility hnát v momentě, kdy tyto problémy nejsou ani vyřešené, ani řešitelné a ani v dalekém dohledu neexistuje žádné teoretické řešení? Abychom rychleji odkryli jejich podobně neřešitelná špinavá tajemství? Děkujeme pěkně, to má opravdu velký smysl.



Ve stínu aktuálního dění se jen ukazuje absurdita posedlosti značek jako Škoda elektrickými auty. Všechny argumenty proti tomu jsou dávno na stole, proti nim nestojí žádné a realita jednotlivé potíže postupně odhaluje v praxi. Přesto se na oné posedlosti nic nemění, jaký to celé dává smysl? Foto: Škoda Auto
Zdroj: ABC News
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 10 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
dnes
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
