Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové po 17letém sbírání prachu vrátili lesk legendě SSSR, je jako když vyjížděla z továrny
8.10.2021 | Petr Prokopec
Je to auto, které se ikonou stalo jen díky tomu, že postupně kolabující socialistický blok nebyl schopen inovovat, a tak se ve výrobě udrželo po dlouhé dekády. Jeden z dodnes přežívajících kusů dává po renovaci vzpomenout na své lepší chvíle.
Na sklonku 50. let minulého století se Rusové chystali nahradit Moskvič 401. Tedy malý městský vůz, jehož výroba odstartovala ještě s kódovým označením 400-420 již v roce 1947. Vývoj prototypu byl logicky svěřen Moskviči, ten však měl problémy hlavně s pohonnou jednotkou. Vybraný motocyklový dvouválec původem u BMW byl totiž zcela nevhodný, neboť vedle nízkého výkonu 17,7 koně byl také velmi nespolehlivý. Každých 30 tisíc kilometrů potřeboval generálku, což bylo už tehdy příliš často.
Pomocnou ruku strádající automobilce poskytl institut NAMI, jehož čtyřválec byl nakonec použit. Sice nabídnul 23 koní, vyžádal si ale spoustu změn. Celá zadní partie včetně zavěšení zadní nápravy chystaného vozu musela být přepracována. Nakonec se místo plánovaného nového Moskviče zrodil ZAZ Zaporožec, neboť výroba byla v rámci přerozdělování sil v tehdejším Sovětském svazu svěřena ukrajinské značce ZAZ.
První varianty ZAZ-965 a ZAZ-965A byly vyráběné v letech 1960 až 1969, jež svým tvarem připomínaly Fiat 500. Velmi zabodoval u postižených, pro které bylo stěžejní otevírání dveří proti směru jízdy. Automobilka jim uzpůsobila rovněž řízení. Celkově bylo vyrobeno 322 116 kusů. V roce 1966 se ukázala druhá generace, která nemohla být odlišnější. Jeho dveře se již otevíraly běžným způsobem, navíc dostala tříprostorovou karoserii připomínající Chevrolet Corvair nebo NSU Prinz. Novému ZAZ-966 také narostl motor, jenž produkoval 30 koní. O dva roky však byl posílen na 41 koní, přičemž tuto jednotku převzala i verze ZAZ-968.
Finálním provedením se stala varianta ZAZ-968M, která přišla v roce 1979 a ve výrobě vydržela neskutečných patnáct let. Pohonná jednotka se u ní nezměnila, jakkoliv u některých vozů byl její výkon zvýšen na 51 koní. Zároveň dvoudveřový sedan přišel o „uši“ před zadními koly, jež přiváděly k motoru vzduch, místo toho se vzadu objevily decentnější ventilační mřížky. Dovnitř se pak nastěhovala nová palubní deska či uzavíratelná schránka před spolujezdcem.
Právě toto provedení je přitom středobodem přiloženého videa, jež se zaměřuje na jeho renovaci. Modrý exemplář totiž posledních 17 let strávil tím, že lapal snad veškerý prach a nečistoty, jež letěly kolem. Lidé z Garage54 tak měli s návratem do takřka původního stavu nemalou práci, tu však nakonec odvedli na jedničku. I proto byl majitel vozu doslova v šoku, neboť zjistil, že vůz disponuje černým interiérem, který dříve skrývaly nevzhledné potahy.
Lze už jen dodat, že když výroba ZAZ-968M v roce 1994 skončila, šlo o nadmíru zastaralý vůz i na poměry sovětského či následně ruského nebo ukrajinského trhu. Dnes je ovšem z vozu velmi ceněná legenda, i proto, že šlo o poslední model značky se vzadu uloženým motorem. Nástupce v podobě hatchbacku ZAZ Tavria totiž přišel s jednotkou usazenou nad poháněnými předními koly.



ZAZ Zaporožec ve verzi ZAZ-968M dorazil na výrobní linky v roce 1979. Na nich pak vydržel dlouhých patnáct let, i proto, že ukrajinská automobilka znovu pamatovala na postižené. Vůz totiž uzpůsobila i lidem, kteří měli jednu nohu či neměli žádnou. Níže můžete vidět renovaci - a výsledek renovace - jednoho z kusů, který posledních 17 let strávil v garáži. Ilustrační foto: ZAZ
Zdroj: Detail Garage54@YouTube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Nový Duster se začne prodávat i jako Nissan s neobvyklým jménem. Dacii zastíní nejen image, bude i podstatně levnější
9.10.2025
Jaguar Land Rover ani po pěti týdnech od zavření všech továren naplno nerozjel výrobu, známky života ale už vykazuje
9.10.2025
Britové si mohou gratulovat, svými nesmyslnými tlaky mohutně vhání kupce aut i peníze do rukou Číňanů
9.10.2025
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Šéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
9.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
