Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Se současnými autopiloty v autech míříme do pekel, varuje automobilový expert
3.9.2019 | Petr Prokopec
Auta jezdící bez řidiče se zdají být jasnou budoucností automobilismu a výrobci se předhání v odhadech, kdy je dostanou do prodeje. Dle Kevina Delaneyho ale nejde o nic, na co bychom se měli těšit.
Éra autonomních vozů se zdá být za dveřmi. Podle automobilového experta Kevina Delaneyho ovšem rozhodně nemáme propukat v nadšení, spíše bychom se naopak měli bát. Pokud totiž nedojde na změnu směru, jakým se automobilky a společnosti jako Google nebo Uber vydaly, nečeká nás nebeský ráj, ale cesta do pekel. Existují dva důvody, proč tak někdejší redaktor Wall Street Journalu a současný šéf firmy Quartz smýšlí.
„Tato auta zatím nejsou bezpečná. Tedy dostatečně. Podle certifikace americké vlády lze autonomní řízení rozdělit na pět úrovní, právě teď jsme ale přinejlepším na úrovni dvě. Znamená to, že lidé musí ponechat ruce na volantu a musí být konstantně varováni, aby předešli nehodám,“ zmiňuje Delaney první důvod.
Právě toto je zásadní nedostatek současného stavu i jakékoli situace, která může nastat v brzké budoucnosti. Auta zdaleka nejsou s to řídit sama, současně ale vytváří dojem, že velkou část práce řidiče zastanou. To ale není pravda - připraví jej jen o část pozornosti a v momentě, kdy je třeba promptně vyřešit krizovou situaci, neexistuje nikdo, kdo by byl schopen promptně zasáhnout. Delaney tak trochu zapomíná na Audi A8, které již dosáhlo úrovně SAE3, při níž vůz sám zvládne třeba popojíždění v dálniční koloně, nicméně v USA k dispozici není, využití technologie brání legislativa.
I na tento faktor Delaney poukazuje, s tím, že vláda se do dané problematiky dostatečně nezapojuje. Na mysli tím ovšem nemá jen změnu zákonů, ale také úpravu vozovek a jejich okolí. To je ovšem podle něj běh na velmi dlouhou trať, proto bude ještě hezky dlouho trvat, než si budete moci dát za volantem šlofíka. Zvláště když tu máme ještě druhý důvod, proč se v současnosti vývoj ubírá směrem do pekla.
„Vědci totiž zjistili, že pokud lidé mají přístup k autům, které vyžadují mnohem méně námahy v rámci ovládání a stojí méně, pak s nimi jezdí daleko více,“ dodává. Intenzivnější provoz pochopitelně znamená další riziko, nemluvě o dalších potížích, zejména pak dopravních kolonách a následkům na přírodu či kvalitu ovzduší.
Existuje ovšem cesta k záchraně. Autonomní vozy by totiž dle automobilového experta měly přicházet na trh ve vlnách. V té první by se kupříkladu nacházely autobusy či kamiony, kdy jeden by řídil člověk z masa a kostí, zatímco o ten druhý v závěsu by se již postaral autopilot. Kromě toho by se normou mělo stát sdílení aut, díky čemuž by opadl zájem o individuální vlastnictví, což by dopravě ulehčilo.
Jakkoliv přitom druhá část „nápravy“ nezní zrovna příjemně, ve výsledku se jí nejspíše nevyhneme. Tlak na ochranu životního prostředí je stále vyšší, a automobilová doprava se stává obětním beránkem politiků i aktivistů, zejména pak ta individuální. Na jedné straně lze přitom sdílení aut uvítat, neboť tento krok by skutečně mohl pomoci, ovšem problémem je tradiční naturel člověka.
Celá řada společností, které se vrhly do byznysu se sdílením aut, totiž již zjistila, že pokud lidé něco nevlastní, o daný produkt se příliš nestarají. Je jim tedy jedno, zda na silnici vymetou díru, odřou nárazník o patník či propálí cigaretou čalounění. Velmi často tak po sobě zanechávají zdevastované vozy, což provoz takových služeb činí ekonomicky neudržitelný, nemluvě o tom, že uživatelům jejich řízení není příjemné. Není proto divu, že stále trvají na koupi svých vlastních aut se vším, co to obnáší.
Kevin Delaney z Quartzu je přesvědčený, ...


...že současné autonomní vozy nejsou bezpečné. A pokud budou firmy pokračovat ve stávajícím směru vývoje, přivedou nás do pekel
Zdroj: CBS News
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Puristy trefí. Nadšenci nacpali do Ferrari motor 5,0 V10 TDI od VW, vznikne tak monstrum jako žádné jiné
před 2 hodinami
Trump a spol. dál ruší nařizování elektromobilů, aby snížili ceny aut. EU nemůže nereagovat, i kdyby nechtěla
před 3 hodinami
Japoncům se smáli, že předělali obyčejnou Hondu na americký muscle car, teď pro velký zájem znovu rozjíždí výrobu
před 5 hodinami
Korejci zlevnili své elektromobily o 200 tisíc Kč, aby je někdo kupoval, ale neděje se to. Prodeje padly až o 68 procent
před 6 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.04. 11:04 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.04. 09:54 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 12.04. 09:51 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 08:05 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 07:08 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
