Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf BMW dál hájí spalovací motory a trefil desítku: „Nebudu přece pomlouvat věci, které pořád prodáváme,” říká
15.12.2023 | Petr Miler
Také máte pocit, že většina šéfů automobilek jako by dělala blbce z asi 90 procent vlastních zákazníků, když jim říká, že si kupují „špatnou věc”? A jimi řízená firma už takovou vůbec nebude nabízet, třebaže ji klienti zřetelně preferují? BMW přesně tohle dělat nechce.
Obchod je delikátní obor, ve kterém je třeba se pohybovat maximálně citlivě. Zákazníka je těžké získat a lehké ztratit, těžké nadchnout a snadné naštvat. I proto šéfové firem obvykle našlapují po špičkách, když vysílají nějaký vzkaz směrem k zákazníkům, neboť si bývají vědomi, že pár špatně zvolených slov během několika minut může pohřbít roky dobře odvedené práce. Platilo to dlouho i v automobilovém světě, jeho současná éra je ale jiná.
Automobilismus se ocitl v zajetí regulací a pro bezvýhradné plnění přání zákazníků zbývá stále menší prostor. Je to tak, jak to je, dokážeme se s tím vypořádat, automobilkám nic jiného ani nezbývá. Kdyby se k nám jejich šéfové postavili čelem a řekli něco jako: „Rádi bychom vám nabídli víc, ale mantinely jsou takové a takové a víc dnes není rozumně možné,” nebylo by těžké to chápat. Tak se ale většina šéfů automobilek nechová a dráždí hada bosou nohou.
Kolik už jsem potkal lidí velmi rozhořčeně reagujících na to, že třeba Audi nebo Škoda chtějí od určitého momentu nabízet jen elektrická auta. Je to samo o sobě absurdní, když se podíváte na strukturu jejich prodejů (na odbytu Škody mají u nás elektromobily podíl 0,093 procenta, u Audi je to 2,8 procenta. A ani z globálního pohledu to nejsou žádné hity). Nejde ale jen o to, jde i o způsob, jak tyto značky své záměry prezentují.
Padají slova o tom, jak jsou elektromobily jedinou možnou budoucností a zřetelně nadřazeným produktem, vedle kterých spalovací auta působí jako koňský povoz vedle automobilu... Ale pořád chce je plus minus 90 procent kupců. Nebylo by lepší jim naslouchat? Ignorace přání zákazníků vždy dráždí a byť to samo o sobě většinu klientů od značky neodežene, některé přece jen ano. Mohu citovat jednoho známého, který dekády kupoval především Audi, dnes přesedlal hlavně na BMW: „Já jim říkám, co si přeji, oni říkají, že mi nic takového nenabídnou. Tak je s takovým uvažováním nebudu podporovat ani teď,” pravívá. Je to gesto, ale rozumíme mu.
Podobnou reakci by si zasloužila většina značek, třeba by se pak probraly. Pár stále sympaticky uvažujících výjimek se ale najde. Jednou z těch největších je možná překvapivě BMW, které zákazníky pořád ignorovat nechce. A je to jistě hlavně díky jeho šéfovi Oliveru Zipsemu, který mohl svého času působit jako člověk, který bude potichu držet ústa a krok, nakonec se z něj ale vyklubal rebel svého druhu, který zejména v poslední době otevřeně protestuje proti potírání spalovacích motorů všude, kde jen může. A při své prezentaci v rámci Wirtschaftsinitiative Rhein-Main to udělal znovu.
„Nechceme odepsat spalovací motory,” řekl znovu k dokola omílané kritice BMW, že odmítá stanovit jakýkoli termín, kdy by s benziny a diesely mělo skončit. Šéf BMW se ve své prezentaci ohradil proti tvrzením, že automobilce chybí odhodlání: „Technologická otevřenost nepředstavuje ekvivalent pozdního rozhodování,” řekl a dodal možná tu nejpodstatnější větu: „Nebudu přece pomlouvat věci, které pořád prodáváme.”
Tím v našich očích trefil desítku, neboť to je ten jediný jasný signál směrem k zákazníkům, že automobilce na nich pořád záleží. Je to jako by řekl: „My to nabízíme, zákazníci to kupují, tak proč bych na to házel špínu? Budeme to nabízet dál. A až to přestanete kupovat, přestaneme to nabízet.” Samozřejmě někdy nastanou situace, kdy na trh přijde nový produkt, který je zřetelně lepší než ten předchozí, mnozí by ze setrvačnosti kupovali pořád to samé a je na výrobci, aby ukázal přednosti novinky a zákazníky k ní nasměroval. To by ale elektromobily musely zřetelně lepší produkt představovat, což neplatí ani v tom nejrůžovějším zeleném snu. A i kdyby, pořád je to tak, že když zákazník řekne ne, tak mu vyhovím - někdo chce telefon od Aligatoru a nepotřebuje iPhone, tak proč bych mu dokola nutil to druhé?
BMW se přesto k elektromobilům nestaví zády, nabízí jich dost a podíl na celkových prodejích je v jeho případě docela vysoký, jde asi o 15 procent. Přesto Zipse nevidí důvod, proč by se automobilka měla soustředit pouze na tento typ pohonu. Poptávka po spalovacích motorech prakticky neklesá, tak proč by je BMW hanilo a končilo s nimi? Zipse je přesvědčen, že vnucování elektromobilů stejně ničemu nepomůže, neboť lidé si pak svá stará spalovací auta jen nechají déle. Větší smysl tak vidí v syntetických palivech než v ryzí elektromobilitě.
Když se moderátor zeptal, zda BMW nehoní příliš mnoho zajíců, Zipse mu odporoval: „Rozmanitost je recept na úspěch. Radikální omezení pestrosti nabídky riskantní - když to uděláte, budete prodávat méně aut,” říká. A to šéf BMW nechce dopustit. Není to prostě jen rozumný postoj k věci?

Racionální postoje k elektrifikaci aut jsou dnes mezi šéfy automobilek velmi vzácné. O to víc si musíme váži toho, jak vystupuje Oliver Zipse - chce pestrost, nikoli unifikaci. A úctu k přáním zákazníků, to přece není zase tak moc. Foto: BMW
Zdroje: FAZ, SDA
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha