Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Fordu se z návštěvy Číny vrátil zděšený. Poté, co viděl v tamních továrnách, neví, zda má Ford vůbec nějakou budoucnost
21.10.2025 | Petr Prokopec
Možná bude lepší, když šéfové západních automobilek přestanou jezdit po výletech, a začnou zase pracovat na „svém písečku”. Zejména návštěvy Číny jim zjevně nedělají dobře - ukazují jim, v jakém sebeklamu oni a vlastně i většina celé „západní společnosti” dosud žili.
Není nic zvláštního, když si jedna automobilka koupí vůz jakékoli jiné a následně jej rozpitvá do posledního šroubku. Stejně jako není neobvyklé, když šéf některé firmy vyrazí na návštěvu jiné. Snadno se totiž může poučit, a na základě nově nabytých zkušeností zvládne implementovat třeba zcela odlišné výrobní postupy. Nebo ho napadne zlepšení týkající se logistiky či třeba poprodejních služeb. Popř. pro změnu dojde k názoru, že této konkurence se nemusí obávat.
Jim Farley stojí v čele Fordu už pět let. Loni pak spolu s finančním ředitelem modrého oválu Johnem Lawlerem vyrazil do Číny, aby otestoval automobily místních značek. A právě Lawlerovi nezbylo než svému nadřízenému říci: „Jime, jsou daleko před námi.“ Šlo tehdy o hořkou pilulku na spolknutí, ze které se Farley mohl poučit. Pokud sám shledal, že značky, které ještě před pár lety ani neexistovaly, jsou aktuálně na takové úrovni, pak měl ze své pozice přijít u Fordu se zlepšeními.
K čemu ovšem v mezičase došlo? Zmínit můžeme letní prezentaci chystané rodiny dostupných elektrických modelů, které Farley přirovnává k legendárnímu Modelu T. Ten přitom ve světě aut představoval skutečný mezník, neboť díky zavedení pásové výroby došlo na výrazné zlevnění. Zcela nový vůz si díky tomu mohl v Americe koupit v podstatě kdokoli, kdo si po pár měsíců udržel práci. Inspirací pro výrobní procesy přitom Henrymu Fordovi byla hlavně návštěva Japonska.
Kdyby bylo možné zmíněné elektromobily koupit a jejich cena by skutečně byla nízká, nejspíš bychom neřekli ani popel. Jenže ona rodina má dorazit až za dva roky. A to ještě bude na trh přicházet postupně. Z toho mála, co o nich víme, se navíc zdá, že soupeřit nezvládá ani se stávající čínskou produkcí. Pokud ovšem Farley již loni uznal, že Říše středu je daleko před modrým oválem, co bude říkat ve chvílích, kdy zmíněné novinky budou debutovat?
Odpověď se nám začíná rýsovat již nyní, šéf Fordu totiž nedávno navštívil Čínu znovu. A znovu se vrátil zděšený, jak informuje The Telegraph. Tentokráte se vrátil s poznáním, že „kvalita jejich vozů je vysoce nadřazena tomu, co vidím na západě. S Čínou nyní soupeříme na globální úrovni, a to nikoli pouze v segmentu elektrických aut,“ uvedl šéf modrého oválu a významně řekl: „Pokud tuto bitvu prohrajeme, Ford nemá budoucnost.”
Být dozorčí radou automobilky, rovnou mu oznámíme, že budoucnost u Fordu nemá právě Farley. Modrý ovál totiž měl náskok v mnoha ohledech, třeba řízení, řazení a podvozky jeho aut byly na úrovni, které se většina konkurence ani nepřibližovala. Jak jsme pak zmínili, s inovativními výrobními postupy začal dřív než kdo jiný. Jenže poslední dekády je tato značka definována hlavně manažerskými selháními. Jedněmi z posledních je pak „násilné” přesměrování investic od spalovací techniky k té elektrické, kterou chtěl Ford prodávat plošně a to co nejrychleji.
Farley tento orchestr řídí už pět let a moc dobře ví, že elektrická auta jsou jen zdroje obrovských ztrát. A jakkoli hlavně v posledním roce a kousek mnohokrát uznal, že elektromobilita byla sázkou na mrtvého koně, zkouší ho sedlat znovu a znovu. Vlastně tak není překvapivé, že o budoucnosti Fordu mluví tak, že možná neexistuje - s jeho přístupem tato značka opravdu žádnou mít nebude. Tady je zapotřebí si vykasat rukávy, začít znovu efektivně vyrábět to, co lidé chtějí a co si mohou dovolit. Elektromobily, které mají dorazit za dva roky, to vážně nejsou.

Pokud bude Jim Farley soustavně jen jezdit do Číny a poté naříkat, jak se tamní konkurence začíná modrému oválu vzdalovat, pak skutečně nemá žádnou budoucnost. Foto: Ford
Zdroj: The Telegraph
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nabídka výkonných Mercedesů se dál rozpadá, kvůli novým regulacím brzy skončí hned pět modelů
8.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dánů se zmocnila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze potají vzdáleně ovládat, provozují jich stovky
8.11.2025
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
8.11.2025
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
8.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.06. 22:26 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Politický koutek 12.06. 11:54 - jerry
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
